رییس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به ۴۷۲۶ مسافر زمستانی گرفتار در ۷۳ محور کوهستانی، هشت روستا و مناطق عشایر نشین ۱۹ استان که درگیر برف و کولاک هستند، خبر داد.

به گزارش نیکوکار، مهدی ولی‌پور روز شنبه در تشریح آخرین اقدام های انجام شده از سوی نیروهای امدادرسانی هلال احمر در ۷۲ ساعت گذشته گفت: طبق آخرین اخبار دریافتی مشخص شد که برف و کولاک، مسافران زمستانی را در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان و مازندران را با مشکلاتی همراه کرده است.

وی توضیح داد: با تلاش امدادگران مستقر در پایگاه های امداد و نجات جاده ای و بین شهری استان های یادشده و انجام ۱۴۱ عملیات و ماموریت امدادرسانی ۴۷۲۶ نفر از مسافران زمستانی که در میان آنان زنان و کودکان نیز مشاهده می شدند، از سرمازدگی نجات یافتند و ۵۵ نفر از آنان با هدایت و راهنمایی نیروهای امدادرسان به پایگاه های امدادی و مناطق امن منتقل و ۲۴۴ نفر از هموطنان آسیب دیده نیز از خدمات اسکان و تغذیه اضطراری هلال احمر بهره مند شدند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین در مدت زمان یادشده ۱۱ دستگاه چادر، ۲۸۱ بسته غذایی، ۱۳ کیلوگرم خرما و مقادیری پتوی امدادی برای محافظت از سرمازدگی و شماری بسته غذایی شرایط اضطراری عمومی در میان مسافران زمستانی در راه مانده توزیع شد و امدادگران توانستند با استفاده از تکنیک نجات فنی ۳۴۹ دستگاه خودروی در برف مانده را نیز به حرکت درآورند.

ولی پور گفت: این خدمات رسانی ۷۲ ساعت گذشته توسط ۴۷۳ نیروی عملیاتی و داوطلب امدادگر و نجات گر گروه های امداد و نجات جاده ای و بین شهری در سراسر کشور انجام شده است.

وی از هموطنان خواست در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی یا پیچیده انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت با شماره اضطراری ملی ۱۱۲ تماس بگیرند.

رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر گفت: تلفن گویای ندای امداد با شماره ۱۱۲ در هر کجا که پوشش تلفن همراه وجود داشته باشد، بدون نیاز به سیم کارت در دسترس است.

طرح ملی امداد و نجات زمستانه از (پنجشنبه) ۲۰ آذر آغاز و تا (چهارشنبه) ۲۰ اسفند ۹۹ به مدت ۹۰ روز و با استفاده از توان عملیاتی همه پایگاه های فعال هلال احمر در محورهای مواصلاتی استان های سراسر کشور ادامه خواهد داشت که در این طرح ۱۱ هزار امدادگر و نجاتگر به ارائه خدمات متنوع امدادی به آسیب دیدگان حوادث و سوانح غیر مترقبه در شرایط جوی ناپایدار می پردازند.

در این طرح ملی امداد و نجات زمستانه هزار و ۲۶۳ مرکز شامل ۵۶۱ پایگاه ثابت، ۱۷۹ پایگاه موقت، ۲۲ مرکز امداد هوایی، ۴۳۳ شعبه در مراکز ۳۲ استان و ۳۴ تیم آموزش و نگهداری سگ‌ های تجسس(آنست) و هزار و ۵۵۳ تیم تخصصی هلال احمر فعالیت دارند.

همچنین ۱۱ هزار امدادگر و نجاتگر با به کار گیری هزار و ۴۳ دستگاه آمبولانس، ۱۹ دستگاه اتوبوس آمبولانس،   ۴۵۶ خودروی نجات، ۵۰ دستگاه خودروی ویژه عملیاتی(آرگو)، ۱۱ دستگاه خودروی فرماندهی عملیات، ۱۶ دستگاه خودروی ارتباطات، ۱۲ هزار و ۱۸ دستگاه خودروهای امدادی، ۱۲۲ دستگاه موتورلانس و ۴۸۰ دستگاه موتور سیکلت در این طرح فعالیت خواهند داشت.

در اجرا و برگزاری این طرح ۹۰ روزه امداد و نجات زمستانه امکان های برای اسکان اضطراری با توجه به شیوع کرونا، دو برابر سال قبل است و در همه شهرستان‌ها به ویژه در مناطقی که گردنه‌های برفگیر وجود دارد، تکایا، حسینه‌ها و مساجد هم برای اسکان اضطراری در نظر گرفته شده است.

سرعت بخشی در امدادرسانی به سوانح ترافیکی و غیرترافیکی و ارتقای ضریب پاسخگویی جمعیت هلال احمر به حوادث و سوانح غیر مترقبه در شرایط جوی ناپایدار و بحرانی در فصل زمستان و ارتقاء سطح آرامش روانی هموطنان و مسافران زمستانی و افزایش ضریب ایمنی جاده ها با حضور محسوس نیروهای عملیاتی هلال احمر در محورهای مواصلاتی در فصل زمستان را از دیگر اهداف اجرا و برگزاری طرح ملی امداد زمستانی جمعیت هلال احمر است.

ارائه خدمات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری در زمان وقوع حوادث و سوانح، ارائه آموزش‌های امداد کمک‌های اولیه به اقشار مختلف جامعه، برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح، ارسال محموله‌های کمک‌های بشردوستانه به کشورهای آسیب دیده و متأثر از حوادث طبیعی، غیرطبیعی و اعزام عوامل امدادی در داخل و خارج از کشور از جمله وظایف این سازمان راهبردی وابسته به جمعیت هلال احمر است.

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه آمادگی و پاسخگویی سوانح در داخل و خارج از کشور به عنوان یکی از بخش‌های اصلی جمعیت هلال احمر محسوب می‌شود که با امکانات گسترده عملیاتی، پشتیبانی، مخابراتی، امداد هوایی، جاده‌ای، دریایی، کوهستان و شهری، عملیات امداد و نجات را در فصول مختلف سال و برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان و متاثرین از انواع حوادث و سوانح احتمالی در سراسر کشور اجرا می‌کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/