رییس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینک ه فرآیند داوطلبی در خانه های هلال شکل گرفته است، گفت: باید در مرحله بعد افراد توانمند و علاقه مند برای طی دوره ها انتخاب و ساماندهی و تیم های امدادونجات روستایی تشکیل شود.

به گزارش نیکوکار، مهدی ولی‌پور این مطلب را در جلسه مسوولان خانه‌های هلال با مدیران عامل استان ها و معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر عنوان کرد.

وی گفت: فعالیت خانه های هلال به مدیریت بهینه عملیات امدادونجات و پاسخ سریع به سوانح و حوادث کمک می کند.

رییس سازمان امدادونجات ادامه داد: بر اساس انتظاراتی که وجود داشت و شیوه نامه ای که به استان ها ارسال شد، سعی کردیم فرآیند کار را تسهیل کنیم و اقلامی را برای خانه های هلال در نظر بگیریم.

ولی پور افزود: با توجه به محدودیت های موجود، روستاهایی که مرکز دهستان هستند را در اولویت تجهیز قرار دادیم.

وی اضافه کرد: تامین بخشی از موارد موردنیاز را در راستای افزایش مشارکت مردم برعهده خانه های هلال گذاشتیم. این مشارکت باعث می شود که امور با جدیت بیشتری پیگیری شود.

۷۰هزار گواهی طی دوره در سراسر کشور صادر شده است

خسرو رحمانی معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر نیز در این نشست گفت: هدف آموزش مبتنی بر خانه های هلال افزایش تاب آوری است. تاب آوری یعنی رفتار خردمندانه ای که مردم بعد از مواجهه با حادثه از خود نشان می دهند.

وی ادامه داد: ضرورت اینکه مردم رفتار خردمندانه ای در مواجهه با سانحه یا فاجعه از خود نشان دهند این است که از قبل آموزش های لازم را دیده باشند و بدانند چطور باید رفتار کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر اظهار داشت: برای آموزش گروه های سنی مختلف برنامه ریزی شده است. هدف ما این بوده که تقویت درک خطر به‌وجود آید و پاسخ گویی بهتری در حوادث داده شود و سطح ایمنی نیز ارتقا پیدا کند.

رحمانی خاطرنشان کرد: ۷۰هزار گواهی طی دوره در سراسر کشور صادر شده است. هرکدام از این افراد نماینده یک خانواده اند و اگر هر خانواده را ۴نفر فرض کنیم این عدد به ۲۸۰هزارنفر می رسد.

وی اضافه کرد: محلی کردن آموزش ها برای نفوذ بیشتر در جوامع است. اگر مسئولان خانه های هلال توانمند و آموزش دیده باشند، این خانه ها ماندگاری بیش تری پیدا خواهند کرد.

معاون جمعیت هلال احمر همچنین گفت: انتظار از خانه های هلال این است که در محلات و روستاها به سمت آموزش های مجازی حرکت کنند.

حضور امدادگران بومی در حوادث کمک‌رسان است
حسن فراهانی مسوول هماهنگی خانه های هلال احمر  هم در این نشست گفت: امیدواریم با فعالیت استان ها روستاهای بیشتری از خانه های هلال بهره مند شوند.

وی توضیح داد: شیوه نامه جامعی در این زمینه تدوین شده است. این شیوه نامه می تواند در پایان سال مورد بازنگری قرار گیرد. البته چارت سازمانی خانه های هلال هم درحال تدوین است.

فراهانی مطرح کرد: نگاهی که در گذشته به خانه های هلال می شده، به شکل بخشی از سازمان داوطلبان با وظایف محدود بوده است. این نگاه باید تغییر پیدا کند. همچنان خانه های هلال را به عنوان خانه های داوطلبی می شناسند؛ درصورتی که خانه داوطلب بخش کوچکی از خانه هلال است.

مسوول هماهنگی خانه های هلال در پایان گفت: امیدواریم تیم های امدادی آموزش دیده در روستاهای پرجمعیت و پرحادثه تشکیل شوند. حضور امدادگران بومی در حوادث بسیار کمک رسان است.

خانه های هلالی که بیش از سه تیم تشکیل دهند، می توانند متقاضی تیم های تخصصی باشند

مرتضی مرادی پور سرپرست مدیریت تیم های عملیاتی سازمان امدادونجات نیز در این نشست گفت: یکی از اهداف اصلی فعالیت خانه های هلال یکپارچگی در ارائه خدمات در حوزه های آموزش همگانی، جوانان، داوطلبان و امدادونجات است.

وی ادامه داد: آموزش همگانی از دغدغه های اصلی جمعیت هلال احمر است. خانه های هلال با آموزش همگانی فعالیت خود را آغاز می کنند. در ادامه افراد متناسب با ساختارها ساماندهی می شوند و آغازی برای راه اندازی تیم های امدادی مردمی در خانه های هلال خواهد بود.

مرادی پور مطرح کرد: تیم های خانه های هلال در قالب ۲ تیم جست و جو و نجات و امدادرسانی تشکیل خواهند شد. هر تیم پنج نفره خواهد بود و هر خانه هلال می تواند از یک تا هر تعداد دیگری تیم های بومی تشکیل دهد. خانه های هلالی که بیش از سه تیم تشکیل دهند می توانند متقاضی تیم های تخصصی باشند.

در پایان این  نشست تعدادی از مدیران عامل استان ها نظرات و پیشنهادات خود درباره خانه های هلال را مطرح کردند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر