کد خبر: 7580

نسیم محمدی بانوی خیاط رفسنجانی است که با حمایت کمیته امداد در رفسنجان توانسته کارگاهی راه‌اندازی کند و با تولیدات خوبی که دارد، آینده‌ای روشن را پیش روی خود ترسیم کند.

به گزارش نیکوکار، محمد محمدی قیداری در زنجان از ایجاد اشتغال برای ۳۸۱ مددجوی مورد حمایت از طریق تسهیلات بانکی و سایر منابع خبر داد و اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۸۰ نفر از افراد دارای معلولیت از تسهیلات بانکی بهره‌مند شدند.

وی تصریح کرد: بهزیستی حامی کارفرمایانی است که نیروی کار خود را از بین افراد معلول انتخاب می‌کنند و همچنین کارفرمایانی که نسبت به بکارگیری جامعه هدف سازمان اقدام کرده و بر اساس قانون کار حقوق و مزایا پرداخت می‌کنند حق بیمه سهم کارفرما ۲۳ درصد به مدت پنج سال به کارفرما پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره  به وجود ضمانت اجرایی قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: در این قانون تأکید شده که تمام سازمان‌های دولتی باید ۳ درصد سهمیه استخدامی معلولان را لحاظ کنند و در صورت عدم انجام، سهمیه آن سازمان و نهاد دولتی حذف می‌شود و در حال حاضر بیش از ۲۸ کارمند دارای معلولیت در بهزیستی استان زنجان فعالیت می‌کنند و این نهاد حمایتی در رعایت قانون ۳درصد استخدام معلولین موفق عمل کرده است.

وی در خصوص سایر حمایت‌های بهزیستی از افراد دارای معلولیت تصریح کرد: علاوه بر پرداخت کمک هزینه بیمه کارفرمایی و خویش‌فرمایی و لوازم کمک توانبخشی، امسال برای ۹۱ نفر نیز کمک هزینه جهیزیه پرداخت شده است که ۵۵ مورد برای افراد دارای معلولیت بوده است.

محمدی قیداری با بیان اینکه یکی از مهمترین استراتژی سازمان بهزیستی ایجاد اشتغال و توانمندسازی مددجویان مورد حمایت است، تا با حمایت از جامعه هدف بتواند آنها را از چرخه حمایتی خود خارج کرده و موجب استقلال فردی و اقتصادی فرد را فراهم کنند، گفت: در حال حاضر برای ۱۴ هزار و ۴۰۱ نفر از مددجویان حوزه توانبخشی مستمری برقرار شده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از افتتاح ۲۲ واحد مسکن مددجویی همزمان با هفته جهانی افراد دارای معلولیت در استان زنجان خبر داد و گفت: برای احداث ۲۲ واحد مسکن ۴۱۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۲۹۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: از این تعداد مسکن، ۱۵ واحد در شهرستان زنجان، پنج واحد در شهرستان خدابنده، یک واحد در شهرستان طارم و یک واحد در شهرستان ابهر به مددجویان واجد شرایط واگذار شد.

محمدی قیداری با بیان اینکه تامین مسکن برای خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر اولویت اصلی بهزیستی است، افزود: در مناطق روستایی استان نیز ۲۵۰ خانوار دارای دو معلول و بیشتر شناسایی شده است که ۱۵۳ مورد قرارداد احداث مسکن برای آنان منعقد شده است و ساخت ۱۴۰ واحد مسکونی در مرحله پایان کار قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در ادامه به انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان بهزیستی با سازمان بسیج سازندگی کشور درباره مناسب‌سازی واحدهای مسکونی معلولین و کمک به اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: سهم استان از این تفاهم‌نامه مناسب‌سازی حدود ۲۰۰  واحد مسکونی معلولین طبق سهمیه و برش تعیین شده دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور است که این مهم در حال انجام است.
وی اضافه کرد: اقدام به موقع، سریع و جهادی در دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی محل زندگی افراد دارای معلولیت، هزینه کرد بهینه اعتبارات در حوزه دسترسی و مناسب‌سازی، ایجاد وحدت رویه در اقدامات مناسب‌سازی و جلوگیری از موازی‌کاری‌های موجود از اهداف اختصاصی مناسب‌سازی مسکن مددجویی است.

وی ادامه داد: به موجب ماده ۱۹ قانون حمایت از حقوق معلولان، افراد دارای معلولیت و مددجویان دارای پرونده تحت پوشش بهزیستی از پرداخت هزینه‏‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض نوسازی و همچنین حق انشعابات آب، برق، گاز و دفع فاضلاب منطبق با الگوی مسکن مصوب معاف می‌شوند.

محمدی با تاکید بر اینکه انشعاب آب و برق برای جامعه هدف رایگان است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۸۵ نفر از مددجویان بهزیستی استان زنجان از انشعابات رایگان آب، برق، گاز و عوارض شهرداری استفاده کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/