مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش وجوانان از برگزاری بیش از ۶۳ هزار کارگاه آموزشی قبل از ازدواج به صورت رایگان در همه استان‌ها و شهرستان‌ها به ویژه مناطق محروم خبر داد.

به گزارش نیکوکار، اعظم کریمی با اشاره به صدور مجوز مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و تحکیم خانواده برای اولین بار در کشور توسط وزارت ورزش و جوانان گفت: به استناد بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه و با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، این دفاتر از ۱۹ مرکز در سال ۹۲ به ۳۵۰ مرکز فعال در حال حاضر رسید.
وی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور مجوز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده و نیز برگزاری دوره های تربیت مربی آموزش های ازدواج برای پنج هزار مربی، برگزاری دو دوره دانش افزایی برای مدیران مراکز مشاوره به تعداد ۲۵۰ نفر، حمایت هدفمند از مراکز مشاوره و ارائه خدمات مشاوره به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جوانان، زوج های جوان و خانواده ها را از دیگر اقدامات این دفتر در حوزه مراکز مشاوره ازدواج و خانواده عنوان کرد.
کریمی از ارائه خدمات مشاوره ای توسط مراکز مشاوره ازدواج و خانواده در مواقع بحران مثل سیل، زلزله و کرونا یاد کرد و گفت: این مراکز با ارائه خدماتی مانند؛ ۶۶ هزار مشاوره غیر حضوری، همکاری با سامانه ۴۰۳۰ از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ماه ۹۹، برگزاری برنامه های لایو و اینستاگرامی با حضور روسای مراکز تخصصی، مشاوره خانواده به صورت مجازی به تعداد ۳۸۰۷۷ جلسه مشاوره غیر حضوری به کمک مردم برای ایجاد آرامش، حل مسائل خانوادگی و آسیب های روانی ناشی از قرنطینه در دوران شیوع ویروس کرونا شتافتند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان تاکید کرد: تعداد ۶۶۰ کارگاه آموزشی با بیش از ۱۵۸ هزار نفر ساعت برای این قشر برگزار شد تا از طلاق آنها جلوگیری شود. همچنین ۱۳۰۰ خدمات مشاوره رایگان به زوجین کم بضاعت مراجعه کننده به دادگاه برای طلاق، توسط ۵۶ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده داده شد.

وی اضافه کرد: طبق بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه و تصویب نامه هیات وزیران، یکی از وظایف وزارت ورزش و جوانان برگزاری کارگاه های آموزشی قبل از ازدواج است، در این راستا بیش از ۶۳ هزار کارگاه آموزشی قبل از ازدواج برای حدود دو میلیون نفر شرکت کننده به صورت رایگان در همه استان ها و شهرستان ها به ویژه مناطق محروم، روستایی و دور از مرکز و با رعایت عدالت آموزشی برگزار شد.
کریمی در خصوص حمایت از اجرای طرح مهارت های ارتباطی جوانان نیز اظهار داشت: این طرح با هدف شناسایی میزان سطح مهارت های ارتباطی و شناخت نقاط قوت و ضعف جوانان و زوجین جوان در ۱۰ استان و با جامعه آماری ۱۵۲۵ نفر متشکل از ۱۱۰۷ مجرد و ۴۱۸ متاهل برگزار شده است که اکنون در حال تدوین بسته آموزشی برای مخاطبان است.
وی به برگزاری ۱۲۰ کارگاه گروه های مرجع و تاثیرگذار شامل مربیان، نخبگان علمی، اساتید دانشگاه جهت ترویج ازدواج آگاهانه در سال ۹۸ اساره کرد و افزود: تعداد ۵۰ کارگاه آموزشی ازدواج ویژه اصحاب رسانه نیز برگزار شده است.
وی به تولید بیش از ۳۲۰ محصول فرهنگی – رسانه ای در موضوع ازدواج، خانواده و فرزندآوری، عفاف و کنترل آسیب های اجتماعی در قالب های انیمیشن، موشن گرافی، فیلم کوتاه و … و انتشار آنها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: آثار منتخب این محصولات بین دستگاه های مختلف برای بهره برداری لازم توزیع شده است.
کریمی به راه اندازی دبیرخانه مجمع ملی خیرین ازدواج اشاره کرد و افزود: مجامع خیرین ازدواج در استان‌ها و شهرستان‌ها با هدف ارائه تسهیلات و ملزومات ازدواج به جوانان در آستانه ازدواج و زوجین جوان راه اندازی شد که یکی از اقدامات مهم این مجامع برگزاری پویش (ازدواج جوانان با همراهی خیران) بود و در این پویش ۱۰ هزار و ۵۰۰ جهیزیه به زوجین جوان و نیازمند اهدا شد.

وی برگزاری نمایشگاه های ملزومات ازدواج در استان‌ها و شهرستان‌ها، برگزاری دو دوره جشنواره ملی ازدواج اقوام ایران زمین در استان گلستان، برگزاری دو دوره جشنواره فیلم کوتاه تدبیر و زندگی با هدف توسعه محصولات فرهنگی و رسانه‌ای در موضوع ازدواج و خانواده و برگزاری یک دوره هفته فیلم ازدواج را از دیگر اقدامات این دفتر در حوزه ازدواج نام برد و افزود: اجرای پنج هزار برنامه فرهنگ ساز حوزه ازدواج در هفته ازدواج، معرفی کارشناسان و صاحب نظران حوزه ازدواج و خانواده به صدا و سیما جهت حضور در برنامه های تلویزیونی و رادیویی و همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی در طرح کنترل و کاهش طلاق نیز در این دوران اجرا شد.
کریمی به راه اندازی سامانه ملی امید به زندگی (مشاوره های آنلاین) به جوانان و خانواده ها در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در این سامانه اشخاص می توانند مشاور و زمان مشاوره را انتخاب و از طریق فضای مجازی و به صورت آنلاین مشاوره خود را دریافت کنند.
مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان از بررسی و رصد مستمر وام ازدواج توسط وزارت ورزش و جوانان به صورت ماهانه از بانک مرکزی خبر داد و اظهار داشت: ماهانه آمار وام ازدواج به کلیه ادارات کل ورزش و جوانان استان ها ارسال می شود تا از طریق شورای هماهنگی بانک ها، در برخی استان ها (که متقاضیان بیشتری دارند) پیگیری های لازم انجام شود.
به گفته کریمی، در سال ۹۸ تعداد ۲۱۳ جلسه از جلسات ستادهای ساماندهی امور جوانان در استان ها و شهرستان ها با موضوع ازدواج و خانواده برگزار شده است.
کریمی به انعقاد تفاهم نامه مشترک با وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه با هدف توانمندسازی جوانان برای خودمراقبتی به منظور ارتقای سلامت جوانان از طریق ترویج ازدواج آگاهانه و پایدار انجام شد.
وی در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی نیز گفت: همکاری مشترک در ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای و ارائه بسته های آموزشی ازدواج به کارگران و … از اهداف اصلی این تفاهم نامه است.
کریمی همچنین به انعقاد تفاهم نامه با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: در قالب این تفاهم نامه، سال ۹۸ از هکاتون بازی های جدی با موضوعات مرتبط با ازدواج حمایت شد و امسال نیز از این مسابقات که در روز های پایانی آذر ماه به صورت مجازی در سه استان آذربایجان شرقی، اصفهان و تهران برگزار می شود، حمایت خواهد شد.

حمایت از ۱۸۰ طرح آموزشی، مشاوره ای و فرهنگی سمن های فرهنگی و اجتماعی، برگزاری هشت نشست تخصصی در موضوعات ازدواج، خانواده، آسیب های اجتماعی و فرزندآوری، رصد و تحلیل موضوعات مرتبط با ازدواج جوانان، انتشار بانک اطلاعات مدیران، روانشناسان و مشاوران حوزه ازدواج و خانواده به تفکیک استان ها و شهرستان ها و قرار دادن در صفحه اول سایت وزارت با هدف سهولت دسترسی برای عموم از دیگر اقدامات دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان به گفته کریمی بود.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/