مشارکت در طرح همیاران مهر به جای کمک‌های بلاعوض به نیازمندان موجب مي‌شود با پرداخت وام به نيازمندان چرخه نيکي ابدي شده و ادامه داشته باشد.

به گزارش نیکوکار، این بانک در راستای توسعه و گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه و همسو با نيات خيرخواهانه هموطنان، اقدام به تأمين مالي جمعي، به منظور حمايت از نيازمندان تحت عنوان «طرح همياران مهر» کرده است.

در این طرح، متقاضیان مبلغ مورد نظر خود را در قالب عقد صلح و به صورت بلاعوض در حسابی تعریف شده، نـزد بانک قرض‌الحسنه مهر ايران واريز مي‌کنند. بانک نيز متعهد مي‌شود مبالغ اهدا شده از سوي خيرين را، به پرداخت تسهيلات به اقشار نيازمند جامعه در زمينه‌هاي اشتغال، تأمين معيشت جوانان، بانوان سرپرست خانوار، درمان، تحصيل و همچنين بازسازي و توسعه‌ روستاها و مناطق محروم و … تخصيص دهد. کارمزد وام‌ها در طرح همياران مهر بين صفر تا ۲ در صد است.

این طرح کارکردهای خیرخواهانه‌ دیگري نيز در خود تعريف کرده است؛ به‌نحوي که از طريق آن مي‌توان با اهداي برگه‌ همياران مهر در مراسم ترحيم و بزرگداشت درگذشتگان، تحت عنوان باقيات و صالحات متوفي، به جاي هزينه خريد تاج گل و… اين كار خير و انسان‌دوستانه را گسترش داد؛ عمل خيري كه علاوه بر اينكه لبخندي به لب يك نيازمند مي‌نشاند سبب آرامش روح متوفي مي‌شود.

تلاش برای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی

برخی از اهداف طرح همیاران مهر بانک مهر ایران را می‌توان اين‌گونه برشمرد: کمک به توسعه مناطق محروم از طريق پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه، کمك به رشد شاخص‌هاي بهداشت، درمان، آموزش و … در سراسر كشور، ارتقاي فرهنگ نوع‌دوستي و قرض‌الحسنه در كشور، فرهنگ‌سازي خير ابدي و در گردش براي نيازمندان در كشور، هدفمندسازي كمك‌هاي خيرين، به منظور تبديل كمك‌هاي موقت و كوتاه‌مدت به كمك‌هاي دائمي و در گردش.

مبالغ جمع‌آوری شده در چارچوب طرح همیاران مهر در زمینه‌های مختلف عام‌المنفعه به کار مي‌رود؛ از جمله مواردي همچون: اشتغال جوانان، بهداشت و درمان، اشتغال زنان سرپرست خانوار، اشتغال زندانيان جرايم غيرعمد، بازسازي و توسعه روستاها و مناطق محروم و همچنين احياي زيرساخت‌هاي سنتي مانند قنات‌ها، مراکز فرهنگي، تاريخي، هنري و… .

مشارکت در طرح همیاران مهر به جای کمک‌های بلاعوض به نیازمندان موجب مي‌شود با پرداخت وام به نيازمندان چرخه نيکي ابدي شده و ادامه داشته باشد. ديگر اينكه فرد مي‌تواند با مشاركت در اين طرح، استان يا شهرستاني را كه تمايل دارد پولش در آن منطقه هزينه شود انتخاب كند. اين ويژگي مزيتي براي افرادي است كه از كاستي‌هايي در برخي نقاط از كشور مطلع هستند و مي‌توانند با كار نيكشان به آبادسازي آن مناطق كمك كنند.

امکان معرفی افراد نیازمند از سوی مشارکت کنندگان

مشارکت در طرح همیاران مهر بانک مهر ایران بهره‌مندی از اجر معنوی و خير دائمي از طريق چرخش مداوم مبلغ اهدايي بين تعداد زيادي از نيازمندان را در پي دارد. بانک مهر ایران حتی این مورد را در نظر گرفته که مشارکت‌‌کننده قادر باشد فرد نیازمندي را معرفي و وارد چرخه‌ نيكي كند. بعد از مشاركت در طرح اين امكان براي فرد مشاركت‌كننده با معرفي فرد نيازمند، وي را در ليست مخاطبان طرح قرار دهد. بانك بعد از بررسي شرايط و بر اساس قرعه‌كشي به افراد نيازمند وام پرداخت مي‌كند. با اين حال افراد نيازمند معرفي شده توسط خيرين، نسبت به سايرين براي دريافت وام قرض‌الحسنه در اولويت قرار دارند.

نحوه مشارکت در طرح همیاران مهر مشارکت

برای مشارکت همیاران مهر، اشخاص می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت بانک مهر ايران به آدرس www.qmb.ir و ورود به صفحه این طرح، برای مشارکت در آن اقدام کنند.

همچنین امکان مشارکت به‌صورت خانوادگی نیز در این طرح فراهم شده است. اعضاي خانواده مي‌توانند به نيت شادي روح درگذشتگان خود در اين طرح مشارکت کرده و با تعيين سرپرست خانواده كمك‌ها و خيرات هفتگي خود را جمع‌آوري كنند.

مشارکت سازمانی و گروهی در طرح همیاران مهر

خیریه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و… می‌توانند با مشارکت در طرح همياران مهر، نيازمندان جامعه هدف خود را براي دريافت وام قرض‌الحسنه به بانک معرفي کنند.

طرح یادبود نیز در ذیل طرح همیاران مهر تعريف شده است. با مشارکت در طرح يادبود همياران مهر، افراد مي‌توانند مبلغ خريد تاج گل براي مراسم ترحيم را که علاوه بر تحميل هزينه زياد، تأثيري در شادي روح متوفي ندارد، به‌صورت وام قرض‌الحسنه براي توانمندسازي نيازمندان و توسعه کشور اختصاص دهند.

از چرخه نیک ابدی چه می‌دانید؟

با توجه به اینکه مبالغ جمع‌آوری شده از طریق پرداخت وام قرض‌الحسنه به نیازمندان تعلق مي‌گيرد، همزمان با بازپرداخت اقساط توسط فرد نيازمند، اين مبلغ به شخص ديگري تخصيص مي‌يابد و اين چرخه مدام تکرار مي‌شود و در عمل شما به مدت نامحدود، به بي‌نهايت نيازمند کمک مي‌كنيد.

در کار خیر بدون پرداخت پول مشارکت کنید

افزون بر آنچه گفته شد بانک مهر ایران در قالب طرح همیاران مهر و برای کمک به کسب‌وكارهای آسيب ديده از شيوع كرونا، امكاني را فراهم كرده تا با كمك مشتريان خيرخواه خود تسهيلات حمايتي اعطا كند.

برای شرکت در این کار انسان‌دوستانه هموطنان عزیز می‌توانند تنها با بخشيدن سهم کوچکي از امتياز وام خود با بانك مهر ايران همراه باشند. در اين طرح هر فرد مي‌تواند بدون پرداخت هزينه و تنها با بخشش سهم كوچكي از امتياز وام خود به ساير هموطناني كه كسب‌وكارشان در مواجهه با اين بيماري آسيب ديده، كمك كند.

برای مثال هر فرد با بخشش ۱۰ درصد از امتیاز وام دو میلیون تومانی برابر با یک وام ۲۰۰هزار تومانی یا با بخشش ۱۰ درصد از امتیاز وام ۱۰ میلیون تومانی برابر با یک وام يک ميليون توماني، مي‌تواند در اين عمل خداپسندانه شرکت کند. شايد اعطاي تنها ۱۰ درصد از امتیاز وام چندان چشمگیر نباشد، اما تجمیع این مبالغ خرد، به‌طور قطع مي‌تواند به کسب‌وکارهاي آسيب‌ديده در اين مدت کمک كند و افراد زيادي مشاغل خود را احيا كنند.

شما همواره می‌توانید در راستای سیاست‌هاي شفافيت مالي بانک مهر ايران، در صفحه همياران مهر ببينيد چند نفر در اين طرح مشارکت کرده‌اند، چه اعتباري جمع‌آوري شده و چند فقره وام پرداخت شده است.

استقبال خیرین از طرح همیاران مهر

گفتنی است تا کنون بیش از ۵هزار خیّر در طرح همیاران مهر شرکت کرده‌اند. همچنين در بخش گروهي نيز بيش از ۲۶۰۰ گروه خيّر در اين طرح شرکت كرده‌اند. بيش از ۱۸۰۰ فقره تسهيلات از محل منابع اين طرح پرداخت شده است. به‌علاوه از اين بخش به مددجويان كميته امداد و بهزيستي نيز تسهيلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

انتهای پیام/