رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به توسعه فضاهای ارائه خدمات ویژه به دانش آموزان استثنایی به ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی گفت: یک پارک تحرک و جهت یابی ویژه نابینایان در کشور راه اندازی شده است و تعداد این پارک ها تا پایان سال جاری به ۲۱ پارک خواهد رسید.

به گزارش نیکوکار، دکتر سید جواد حسینی در بیست و سومین نشست شورای راهبری سازمان آموزش وپرورش استثنایی که با محوریت ارائه گزارش کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و درسی دانش آموزان با آسیب بینایی برگزار شد با بیان اینکه ۱۸۷ محتوای آموزشی برای نابینایان تالیف یا مناسب سازی شده است، اظهار کرد: این تعداد محتوای آموزشی شامل ۱۰۳ عنوان کتاب بریل، ۴۳ عنوان کتاب صوتی و ۴۱ عنوان کتاب درشت خط ویژه تمامی دوره های آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: : تالیف ۲۰ عنوان راهنمای معلم وهفت دستورالعمل ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا از دیگر محتواهای تولید شده در حوزه دانش آموزان با آسیب بینایی است.

حسینی با ارائه آماری از دانش آموزان آسیب دیده بینایی اظهار کرد: ۶۷۲۰ دانش آموز آسیب دیده بینایی تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند که از این تعداد ۴۵۸۵ دانش آموز در مدارس تلفیقی و۲۱۳۵ دانش آموز آسیب دیده بینایی در ۴۳۲ کلاس درس و ۳۲ مدرسه ویژه نابینایان مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیرآموزش و پرورش تحول در توسعه رشته های تحصیلی و تغییر جهت ازشاخه نظری به شاخه مهارتی برای دانش آموزان با آسیب بینایی را از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: گسترش رشته های تحصیلی برای این دانش آموزان از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و تاکنون رشته های مدیریت خانواده، کامپیوتر و موسیقی مدارس خاص برای این دانش آموزان ایجاد شده است و این دانش آموزان در مدارس عادی نیز می توانند در تمامی رشته های مورد علاقه خود تحصیل کنند.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه نابینایان نهضت آموزش خط بریل است که تاکنون ۵۰ درصد این برنامه در استان ها اجرا شده است و استان ها باید بر اساس سهمیه تعیین شده جهت تحقق صد درصدی این برنامه تلاش کنند.

معاون وزیرآموزش و پرورش در خصوص توسعه فضاهای ارائه خدمات ویژه به دانش آموزان استثنایی بویژه دانش آموزان با آسیب بینایی اظهار کرد: یک پارک تحرک و جهت یابی ویژه نابینایان در کشور راه اندازی شده است و تعداد این پارک ها تا پایان سال جاری به ۲۱ پارک خواهد رسید همچنین دو اتاق چند حسی در سال جاری افتتاح شده است و تا پایان سال ۱۰ اتاق چند حسی دیگر نیز افتتاح می شود.

وی تصریح کرد: ساخت مراکز پیش دبستانی مستقل ویژه نوآموزان با آسیب بینایی یکی از برنامه های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در استان ها است و ساخت یک مرکز مستقل پیش دبستانی برای این نوآموزان در خراسان رضوی آغاز شده است.

حسینی با بیان اینکه برای توسعه زیر ساخت ها، امکانات، فضا و تجهیزات استاندارد دانش آموزان با نیاز ویژه اقدامات خوبی در آموزش و پرورش استثنایی انجام شده است، اظهار کرد: براساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور مورد نیاز است که از این تعداد ۱۰۳ مدرسه در قالب طرح خشت تا بهشت در هفت ماه گذشته کلنگ زنی شده یا به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: از این ۱۰۳ مدرسه تاکنون ۵۸ مدرسه افتتاح و ۳۱ مدرسه استثنایی و ۱۴ مدرسه خاص اتیسم در سال جاری کلنگ زنی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: یکی از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساخت سالن های درون مدرسه ای ۲۰۰متر مربعی در ۳۶۸ مدرسه استثنایی است که فضای کافی دارند.

وی افزود: ۱۵ استان فاقد سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی هستند که در سال جاری ساخت ۱۳ سالن در این استان ها آغاز شده است.

حسینی در ادامه با بیان اینکه مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی در عصر کرونا کارکردهای متعددی علاوه بر خدمات مشاوره ای دارند، اظهار کرد: ۴۳مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات خود را به اولیاء و دانش آموزان استثنایی ارائه می کنند که ۹ مرکز مشاوره در در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده و ۱۵ مرکز نیز در سال جاری و همزمان با بحران کرونا به بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با ارائه آماری از مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری گفت: ۷۵۲ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که ۵۰۰ مرکز آن دولتی و ۲۵۲ مرکز نیز غیر دولتی است. ۷۱ مرکز در سال ۹۸ و ۱۱ مرکز نیز در سال جاری و در ایام شیوع کرونا افتتاح شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه عامل تحول در هر جامعه و سازمانی نیروی انسانی است، اظهار کرد: سازمان ها بیش از هر چیزی به منابع انسانی خود وابسته هستند و منابع انسانی مهمترین عامل تحرک هر سازمانی است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی وی در پایان گفت: سازمانی در تمامی عرصه ها موفق است که منابع انسانی آن سازمان عامل رشد و پیشرفت یکدیگر باشند.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/