مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه گفت: در مجموع ۳ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار به زلزله زدگان استان پرداخت شد.

به گزارش نیکوکار، بابک عاطفی صبح امروز به مناسبت سومین سالگرد زلزله آبان ماه ۹۶ کرمانشاه، اظهار کرد: تاکنون ۴۱ هزار و ۱۸۷ واحد مسکونی شهری و روستایی تخریبی به طور کامل بازسازی شده است که از این تعداد ۲۸ هزار و ۲۸۰ در روستاها و ۱۲ هزار و ۹۰۷ واحد در شهرها قرار دارد.

‌وی افزود: در استان ۶۷ هزار و ۵۴۸ واحد شهری و روستایی بر اثر زلزله نیاز به تعمیر داشتند که خوشبختانه کار این واحدها طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به پایان رسید.

‌مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه با اشاره به روند تکمیل واحدهای تخریبی، گفت: کار بازسازی واحدهای تخریبی در روستاها به طور کامل به پایان رسیده، اما تنها حدود یک هزار و ۳۰۰ واحد در شهرها باقی مانده که این واحدهای باقی مانده عموماً در مراحل تکمیلی و نازک کاری ساخت هستند.

عاطفی دلایل به اتمام نرسیدن این واحدهای احداثی را؛ افزایش ساخت تعداد طبقات، افزایش متراژ واحدها، تأخیر کار ساخت توسط مالک، وجود مشکلات عدیده مانند انحصار وراثت، مشکل تعریض و… دانست.

وی گفت: متراژ رِنج بازسازی در روستاها حدود ۷۰ تا ۸۰ متر و در شهرها حدود ۹۰ تا ۱۰۰ متر است که برخی از مالکان اقدام به ساخت متراژ بالاتری کردند که هزینه تمام شده هر واحد بستگی به متراژ ساخته شده است.

عاطفی با اشاره به آورده ریالی صاحبان واحدها، تصریح کرد: مالکانی کار ساخت را زودتر شروع کردند و توانستند از تسهیلات و مصالح دولتی استفاده کنند، با آورده ریالی کمتری واحدهایشان را احداث کردند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه گفت: در مجموع کل اعتبارات زلزله حدود ۳ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ، ۲ هزار و ۸۰۰ به صورت تسهیلات و ۶۵۰ میلیارد تومان نیز به صورت کمک‌های بلاعوض به زلزله زدگان استان کرمانشاه پرداخت شده است.

وی به وضعیت مستاجرین زلزله زده استان نیز اشاره و بیان کرد: به هر مستأجر ساکن در واحدهای آسیب دیده حدود ۱۷ میلیون تومان تسهیلات و کمک بلاعوض پرداخت شد.

وی تاکید کرد: سال گذشته به واحدهای احداثی باقی مانده یک وام مکمل به مبلغ ۱۲ میلیون تومان برای تکمیل واحدها پرداخت شد.

عاطفی با بیان اینکه شهرستان سرپل ذهاب در زلزله آبان ماه ۹۶ بیشترین خسارت را دید، گفت: بر اثر وقوع این زلزله ۱۷ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این شهرستان کاملاً تخریب شد و ۱۷ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب دید.

وی تصریح کرد: شهرستان‌های روانسر و پاوه هر کدام با کمتر از ۵۰۰ واحد مسکونی کمترین خسارت را از این زلزله دیدند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه به کار بازسازی پروژه مسکن مهر شهید “شیرودی” سرپل ذهاب اشاره کرد و ادامه داد: از ۲۴ بلوک این مسکن مهر تنها ۳ بلوک نیاز به تخریب داشت که به طور کامل تخریب شد.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن بر روند ساخت این بلوک‌ها نظارت می‌کند، افزود: راه و شهرسازی به عنوان کارفرما، ساخت این ۳ بلوک احداثی را به پیمانکار واگذار کرده و هم اکنون کار اسکلت ۲ بلوک به اتمام رسیده و بلوک باقی مانده در حال اسکلت بندی است.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/