از آخرین باری که سهامداران شرکت صنایع ملی مس ایران طعم رشد قیمت سهام را چشیده اند، مدت ها می گذرد و این سهم در چند وقت اخیر مدام با کاهش قیمت مواجه شده و سهامداران خرد را به نوعی دچار یاس و دلزدگی کرده است.

به گزارش نیکوکار، از آخرین باری که سهامداران شرکت صنایع ملی مس ایران طعم رشد قیمت سهام را چشیده اند، مدت ها می گذرد و این سهم در چند وقت اخیر مدام با کاهش قیمت مواجه شده و سهامداران خرد را به نوعی دچار یاس و دلزدگی کرده است.

سهام این شرکت که یکی از بزرگترین شرکت های بورسی و از تاثیرگذارترین نماد ها بر شاخص بورس است، این روزها حال خوشی ندارد و تمام دارندگان این سهم به دنبال راهکاری برای کاهش زیان خود هستند.

در این شرایط عده ای تنها راه جلوگیری از ضرر را فروختن سهم و نجات از زیان بیشتر می دانند اما برخی نیز با امید به آینده چشم دوخته اند و انتظار بهبود اوضاع را می کشند.

این شرکت اما گویی چندان نگرانی خاصی برای سهامداران خرد خود نداشته و در شرایطی که شاهد زیان هر روزه سهامداران است، اقدامی برای کاهش ضرر نمی کند. این در حالی است که در شهریور ماه سال جاری مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از حمایت ۵۰۰ میلیارد تومانی این شرکت از سهام مس در بورس با هدف حمایت از سهامداران خرد، خبر داد.

همچنین وی تاکید کرده بود که در رابطه با سهام شرکت مس وظیفه مدیریت صیانت از سرمایه‌های سهامداران خرد و عمده شرکت مس در زمان تلاطم و شوک‌های اقتصادی غیر مترقبه است.

جالب است بدانید که طرح پوشش ریسک بیمه ای برای سهامداران خرد نیز به گفته مدیرعامل شرکت در شهریور ماه ۹۹ در انتظار تایید سازمان بورس بود تا به سهامدارانی که با وضعیت ارزشمندی شرکت مس آشنا نیستند کمک کرده تا امنیت بیمه‌ای برای سهامداران مس در آینده نزدیک را ایجاد کند.

اما با گذشت یک ماه از وعده هایی که داده شد، عملا گزارشی از سوی شرکت درباره تخصیص آن ۵۰۰ میلیارد تومان برای نجات سهامداران از زیان ارائه نشد و در بازار هم تغییری در روند کاهش قیمت سهام این شرکت دیده نمی شود و طبق بررسی های صورت گرفته سهامداران شرکت از نقطه اوج سهم در مردادماه تا امروز بیش از ۶۰ درصد متحمل زیان شده اند.

ضمن اینکه زیان این سهامداران تنها در یک هفته اخیر به ۱۶٫۶ درصد رسیده است.

این در حالی است که برای شرکت بزرگی همچون ” ملی مس” با این تعداد برگه سهم و گردش مالی بسیار زیادش، صرف هزینه ی ۵۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از سهم مبلغ ناچیزی بوده و این شرکت توانایی آن را دارد که مبالغ بیشتری برای نجات سهام خود از سقوط در نظر گرفته و سهامداران خود را از ضرر بیشتر نجات دهد. از طرفی این شرکت ابزارهای دیگری نیز ازجمله شرکت تامین سرمایه، کارگزاری و حقوقی های فعال بازار را در میان زیرمجموعه هایش برای حمایت از سهم خود در اختیار دارد.

 شرکتی با گزارش مثبت و سهامداران مایوس

 نکته قابل توجه اینکه طبق آخرین گزارش عملکرد این شرکت که مربوط به دوره سه ماهه منتهی به خرداد ۹۹ است، درآمد عملیاتی شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال مالی قبل ۲۹ درصد رشد کرده و سود خالص شرکت نیز با افزایش ۱۱ درصدی به مبلغ ۳۴ هزار و ۷۸۱ میلیارد ریال رسیده است.

این شرکت همچنین توانسته سود هر سهم را نیز ۱۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال مالی گذشته افزایش داده و مبلغ ۳۴۳ ریال برای هر سهم محقق کند.

گفتنی است بررسی ها نشان می دهد که به طور کلی این شرکت در شرایط خوبی به سر می برد و با توجه به بالا رفتن قیمت جهانی مس و دلار و همچنین رشد صادرات که مدیران شرکت به آن اذعان داشته اند، وضعیت سهام شرکت نباید به این شدت کاهش پیدا کند.

این در حالیست که مدام از سوی مدیرعامل این شرکت خبرهای خوش مبنی بر افزایش سوددهی و با ثبات بودن دورنمای اقتصادی شرکت منتشر می شود بطوریکه  اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت روز ۲۹ مهر ۹۹ گفته:  پیش‌بینی ما این است که شرکت مس در سال ۹۹ گزارش‌های مالی خوبی داشته باشد و بندهای شرطی‌ای که در سال‌های قبل به‌واسطه محیط عملیاتی بر شرکت تحمیل‌شده و تعیین تکلیف نشده بودند، امسال بسیاری از بندهای گزارشگری مالی هم  تقلیل پیدا کند و نکته حائز اهمیت این است که وضعیت سمت چپ ترازنامه شرکت مس که وضعیت بدهی‌های شرکت است بسیار متفاوت با شرکت‌های بورسی است یعنی عمده بدهی‌های شرکت مس در دسته بدهی‌هایی است که فاقد بار مالی برای سهامداران است و عمدتاً از جنس تسهیلات و از نوع بدهی‌هایی است که هزینه‌های مالی بر آن مترتب نیست.

وی همچنین تصریح کرده که نسبت پوشش بهره‌ شرکت مس بسیار بسیار بالا است و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت مس به‌راحتی می‌تواند پاسخگوی تعهدات فعلی و آتی شرکت باشد.

با این وجود در ماه های اخیر و خصوصا در بازه یک ماهه بازار سرمایه شاهد صف های طویل فروش از سوی سهامداران خرد بوده و سهامداران حقوقی اقدام به جمع کردن سهام با پایین ترین قیمت ممکن می کنند. به طوریکه قیمت سهام این شرکت که در روزهای آخر شهریور در محدوده ی ۳۷ هزار ریال بوده، در تاریخ ۲۹ مهرماه با مبلغ۲۳ هزار و ۶۱۰ ریال معامله  شد.

با یک حساب سر انگشتی به این نتیجه می رسیم که قیمت این سهم تنها در یک ماه گذشته ۳۶ درصد کاهش یافته است و در واقع این سهم ۳۶ درصد ارزش خود را نسبت به ماه گذشته از دست داده است و اگر اقدامی برای حمایت از سهم صورت نگیرد، ارزش سهام این شرکت شاخص ساز بزرگ روز به روز کمتر خواهد شد.

 عدم حمایت به چه قیمت

حال این سوال مطرح است که با وجودی که این شرکت طبق ادعای مدیران آن در شرایط مطلوبی به سر می برد و کارنامه مالی قابل قبولی در گزارش عملکرد دوره ای از خود ارائه کرده است، چرا همچنان سهامداران خرد با بی اعتمادی و بدون امیدواری اقدام به فروش سهام خود کرده و سهامدار حقوقی با چه هدفی  به جای حمایت از سهم، سهام را دقیقا در زمانی که ارزان شده می خرد و از بازار جمع می کند.

شاید این بی اعتمادی حاصل سوء مدیریت در این بنگاه بزرگ و البته عدم شفاف سازی درست و مورد انتظار از سوی شرکت باشد.

با بررسی درگاه های مربوط به شرکت اخبار متعددی از انعکاس فعالیتهای ورزشی، فرهنگی، مسیولیتهای اجتماعی و موارد غیر مرتبط با حوزه کاری و تخصصی شرکت دیده می شود که البته در جای خود و به شرط رعایت ضوابط و چارچوب های قانونی، ارزشمند تلقی می شود اما جای خالی اطلاع رسانی شفاف در حوزه تخصصی عملکرد شرکت و اتخاذ تدابیر درست جهت اثبات صداقت در وعده های داده شده کاملا احساس می شود.

شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد فملی، از شرکت های عرضه شده در بازار اول بورس ایران بوده و از جمله شرکت های مشمول عرضه در صندوق واسطه گری مالی سوم یا نماد دارا سوم است.

باید دید با توجه به شرایط حاکم بر بازار و اعتراض سهامداران خرد به اوضاع موجود، آیا مدیریت این شرکت و سهامداران عمده و حقوقی به جای رویکردی غیر حرفه ای و منفعت طلبانه به دنبال رفتار صادقانه و پیگیری وعده های خود مبنی بر حمایت از سهامداران خرد خواهند رفت یا سهامداران همچنان با ناامیدی فروش سهام این شرکت را برای جلوگیری از زیان بیشتر تنها راه پیش روی خود می بینند…؟!

 

منبع:معدن نیوز

انتهای پیام/

ارسال نظر