مدیرکل امور اجرایی مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به طرح «اکرام ایتام و فرزندان محسنین» اعلام کرد که در حال حاضر ۹۳۳۶ نفر از فرزندان ایتام و محسنین تحت حمایت کمیته امداد، فاقد حامی هستند.

به گزارش نیکوکار، سیداحسان گتمیریان با بیان اینکه طرح اکرام ایتام و فرزندان محسنین در کمیته امداد سابقه‌ای ۲۱ ساله دارد؛ گفت: ایتام و فرزندان محسنین در دو بخش تعریف می‌شوند؛ ایتام فرزندانی هستند که پدر آنها فوت شده است و فرزندان محسنین فرزندانی هستند که پدر آنها به دلیل از کار افتادگی، ناتوانی مالی و … توان حمایت از فرزند خود را ندارند.

وی با بیان اینکه هدف از این طرح تامین نیازهای معیشتی، آموزشی و تحصیلی، جهیزیه و درمان فرزندان ایتام و محسنین تحت پوشش است، افزود: در طرح اکرام ایتام و فرزندان محسنین، از فرزندان پسر تا سن ۱۸ سالگی حمایت می‌شود، اما چنانچه پسران مشمول این طرح در دانشگاه قبول شوند و دارای گواهی اشتغال به تحصیل باشند تا ۲۵ سالگی نیز از آنها حمایت می‌شود. از دختران نیز تا زمان ازدواجشان حمایت خواهد شد که البته اگر تا ۳۰ سالگی ازدواج نکنند از این طرح خارج می‌شوند.

مدیرکل امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه هر فرد نیکوکار می‌تواند با پرداخت ماهانه حداقل ۱۰ هزار تومان برای یک فرزند، به عنوان «حامی» تلقی شود و این یعنی فرزندان مشمول این طرح برای تامین نیازهای خود دارای چند حامی هستند، اظهار کرد: اکنون ۷۲۱ هزار و ۴۳۶ نفر به عنوان «حامی» با پرداخت ماهانه سرانه فرزندان تحت پوشش خود، از ۳۱۶ هزار و ۱۶۳ فرزند، مشمول این طرح حمایت می‌کنند، لازم به ذکر است از این تعداد، ۲۶۳ هزار و ۸۱۵ نفر از فرزندان مشمول طرح کمتر از ۱۸ سال سن دارند.

به گفته گتمیریان، طبق برآوردهای مالی، این حامیان در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۹ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به فرزندان معنوی خود اهدا کرده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۵۴ درصدی همراه بوده است.

وی در ادامه درباره میزان دریافتی ماهانه این فرزندان توضیح داد و بیان کرد: برای اینکه میان فرزندان در دریافت کمک‌های حامیان عدالت برقرار باشد، کمیته امداد سقف دریافتی ماهانه فرزندان طرح اکرام ایتام و محسنین را مشخص کرده که براساس آن فرزندان مشمول این طرح، حداکثر میزان دریافتی ماهانه‌شان ۷۵۰ هزار تومان است.

بنابر اظهارات گتمیریان، متوسط سرانه‌ای که فرزندان ایتام به صورت ماهانه دریافت می‌کنند، ۳۹۹ هزار تومان و متوسط سرانه فرزندان محسنین به صورت ماهانه ۱۹۹ هزار تومان است؛ علت تفاوت دریافتی فرزندان محسنین و ایتام این است که طرح محسنین حدود ۱۰ سال است که راه‌اندازی شده است.

مدیرکل امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: فهرست اسامی فرزندان ایتام و اکرام محسنین در سایت بارگذاری شده است که کمیته امداد برای این فرزندان در سایت اولویت‌بندی انجام داده تا ۹۳۳۶ فرزندی که اکنون حامی ندارند، در اولویت حمایت و انتخاب حامیان قرار گیرند. همچنین فرزندانی که در مناطق محروم سکونت دارند نیز در اولویت هستند؛ به طور مثال باتوجه به محرومیت منطقه و نداشتن حامی، در حال حاضر فرزندان شهرستان هیرمند استان سیستان و بلوچستان در اولویت دریافت حامی قرار دارند.

وی معتقد است که براساس آمارها، عموما خیران علاقه‌مند به حمایت از فرزندان دختر کم سن و سال یتیم هستند.

مدیرکل امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه درباره روش‌های مشارکت در طرح اکرام ایتام و فرزندان محسنین گفت: علاقه‌مندان به حمایت از فرزندان اکرام می‌توانند به سایت ekram.emdad.ir مراجعه و بعد از ورود به سایت، کد ملی و شماره همراه خود را وارد کنند، پس از آن کد فعالسازی برای آنها ارسال می‌شود و شماره کارت ۱۶ رقمی نیز در اختیار فرد قرار می‌گیرد تا وجه مدنظر خود را به این شماره حساب وارد کنند؛ لازم به ذکر است که به محض واریز حمایت نقدی، مبلغ مستقیماً و بدون واسطه به حساب فرزند مشمول طرح منتقل می‌شود. همچنین افراد می‌توانند با ارسال عدد یک به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳ در طرح اکرام ایتام مشارکت و با حمایت مادی و معنوی از ایتام تحت حمایت کمیته امداد در این امر خیر مشارکت کنند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/