مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد حمایت از ایده‌های نوآورانه و دانش‌بنیان مددجویان را سیاست این نهاد در اشتغال‌زایی برای خانواده‌های تحت حمایت دانست و گفت: در حال حاضر ۲۴ پهپاد برای مصارف کشاورزی و صنعتی تحویل طرح‌های اشتغال مددجویان شده است.

به گزارش نیکوکار، احمد خانی با تشریح مدل طرح‌های راهبری اشتغال در کمیته امداد، افزود: محور اصلی در طرح‌ راهبری شغلی، توسعه زنجیره‌های تولید و اشتغال با مالکیت منفرد و مدیریت متمرکز برای تکمیل سیاست‌های تسهیلات خوداشتغالی است.

وی با بیان اینکه کمیته امداد در زمینه توسعه مشاغل خانگی و طرح‌های کوچک مقیاس تلاش بسیاری برای زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد کرده است، ادامه داد: ۷۰ درصد طرح‌های اشتغال مددجویان کمیته امداد در گذشته در حوزه قالیبافی، دامپروری و کشاورزی بود، اما امروز یک متخصص در کنار مددجویان به عنوان راهبر قرار گرفته است تا در قالب زنجیره‌های تولید، فعالیت کنند.

وی ادامه داد: راهبران شغلی از تامین مواد اولیه، فرآیندهای تولید و بازاریابی محصولات تا فروش تولیدات در کنار مددجویان هستند و از مدیریت این فرایند یک درصدی نفع می‌برد.

مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد با بیان اینکه در سال ۹۷ حدود ۱۰۰ طرح به شکل پایلوت در سراسر کشور تصویب و به مرحله اجرا رسید، خاطرنشان کرد: از اردیبهشت سال ۹۸ تا کنون نزدیک به ۲۵۰۰ طرح راهبری شغلی در ۳۱ استان کشور بررسی و تصویب شده است که این طرح‌ها مشتمل بر ۱۰۰ هزار فرصت شغلی است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ رشته شغلی در طرح‎های راهبری در نظر گرفته شده است، گفت: این طرح‌ها در حوزه دامپروری شامل پرورش دام سنگین و دام سبک، در حوزه کشاورزی شامل گیاهان دارویی، تراش سنگ‌های قیمتی، پرورش ماکیان مثل بلدرچین، شترمرغ، بوقلمون، پرورش کرم ابریشم (نوغان) می‌شود و زنجیره بعدی فرآوری پیله ابریشم و حوزه فرش است.

وی با اشاره به جایگاه راهبر شغلی گفت: در حقیقت راهبر شغلی ریسک فروش بازار را از دوش مددجو برمی‌دارد و هدفگذاری کمیته امداد برای ۵۰ درصد طرح‌های اشتغال مددجویان در حوزه راهبری به همین دلیل است.

خانی همچنین با اشاره به تاسیس صندوق نوید برای حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و نوآورانه، گفت: صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر «نوید» با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و موسسه دانش بنیان برکت ایجاد شده است. هدف از تاسیس این صندوق کمک به گسترش کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان به منظور اشتغال جوانان، کاهش بیکاری و گسترش خدمات اجتماعی در راستای کاهش محرومیت است.

وی با تاکید بر اینکه صندوق نوید سرمایه‌گذاری روی ایده‌های نو و طرح‌های دانش‌بنیان مددجویان را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: صندوق نوید در حال حاضر ۲ میلیارد تومان اعتبار دارد که از این مبلغ ۵۰ درصد توسط کمیته امداد و مابقی از سوی بنیاد برکت تامین شده است.

مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد اظهار کرد: نیازمند یک مرکز رشد، کارآفرینی و نوآوری اجتماعی هستیم تا همانند پارک‌های علم و فناوری به طرح‌ها و ایده‌های مددجویان مسیر و شتاب‌دهی دهد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز نوآوری کمیته امداد در این نهاد تصویب شده است، گفت: برای تکمیل و راه‎اندازی این مرکز با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال همکاری هستیم.

خانی در خصوص اولین محصول در حوزه دانش‌بنیان مددجویان گفت: استفاده از پهپادها در سم‌پاشی و مه‌پاشی برای محصولات کشاورزی از اولین نتایج دراین حوزه است.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو چهار کشور نخست است که در این مسیر گام برداشته است، گفت: ۲۴ پهپاد به مبلغ هر کدام ۲۵۰ میلیون تومان خریداری و تحویل گروه‌های آموزش‌دیده از مددجویان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد گفت: هم‌اکنون کسانی که با موفقیت آموزش‌ها را گذرانده‌اند، وارد بازار کار شده‌اند و به عنوان مثال در استان خراسان رضوی یک گروه در حوزه نقشه‌برداری مسیرهای خطوط لوله نفت و گاز کار می‌کنند و برآوردمان این است که ماهانه دستکم ۱۰ میلیون تومان درآمدزایی داشته باشند.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر