کد خبر: 6267

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون ۱۰ هزار کودک در ۶۷۰ مرکز بهزیستی نگهداری می‌شوند که گاهی بالاتر از ۱۸ سال دارند و ۷۰ درصد آنها می‌توانند شرایط فرزندخواندگی را داشته باشند اما خانواده‌هایی هستند که نوع تمایلات آنها به ‌طور مثال در مورد سن فرزند، متفاوت است و بنابراین فرصت فرزندخواندگی را برای فرزندان بهزیستی متفاوت می‌کنند.

به گزارش نیکوکار، حبیب‌الله مسعودی فرید روز چهارشنبه افزود: به‌طور مثال نوزادان تقاضای بیشتری دارند اما هرچه سن فرزندان بالاتر می رود احتمال فرزندخواندگی برای آنها کمتر می شود.

وی یادآور شد: سال ۹۲ قانونی در مجلس مصوب شد که در مقوله فرزندخواندگی نسبت به قانون قبلی، کمک‌کننده بود کرد و با تصویب آن چند اقدام تسهیل‌گرانه انجام شد به طورمثال طبق قانون قبلی فقط فرزندان بی سرپرست به فرزندخواندگی می‌رفتند اما طبق قانون جدید فرزندانی که پدر و مادر دارند و قاضی حکم سلب حضانت دائمی صادر کرده است، می توانند به فرزندخواندگی بروند؛ بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد که دوباره حضانت به پدر و مادر اصلی بازگردد چراکه بهزیستی و قاضی برای بار اول سلب حضانت نمی‌کند فقط در موارد جرائم سنگین و کودک‌آزاری متناوب، سلب حضانت دائمی صورت می‌گیرد.

معاون بهزیستی گفت: کودکان تا ۱۶ سالگی می توانند به فرزندخواندگی بروند اما عمده تقاضای خانواده برای کودکان زیر پنج سال است درحالیکه کودکانی هستند که سن بالاتری دارند و اگر نگاه تغییر کند می توانند از عاطفه پدر و مادری برخوردار شوند.

مسعودی فرید با بیان اینکه تعداد نوزادان برای فرزندخواندگی کم است و همه آنها قابل سپردن به فرزندخواندگی نیستند، افزود: سال گذشته ۱۷۰۰ مورد فرزندخواندگی داشتیم که نسبت به سال‌های قبل از ۹۲ رشد خوبی داشته است. پرونده ها دائما پایش می شود و کودکان به فرزندخواندگی می‌روند. اولولیت اول برای فرزندخواندگی زوجین بدون فرزند هستند و تقریبا همه کودکان زیر دو تا سه سال را به والدین بدون فرزند می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اولویت دوم زنان مجرد بالای ۳۰ سال دختر هستند که کودکان دختر بالای پنج سال را به فرزندخواندگی می‌پذیرند و بعد زوجین دارای فرزند را در نظر داریم که تعداد آنها خیلی کم است. از کل فرزندخواندگی سال گذشته ۷۵ درصد برای زوجین بدون فرزند بوده است. نگاه ما این است که زوجین بدون فرزند، کودکان با سن بالاتر را به فرزندخواندگی بپذیرند.

معاون بهزیستی درباره شرایط فرزند خواندگی براساس درآمد نیز گفت: ما حداقل هایی داریم. والدین سوء پیشینه نداشته باشند، از سلامت روان برخوردار باشند، مجرمیت خاص نداشته باشند، تحصیلات مناسبی داشته باشند و از نظر مالی باید معیشت کافی داشته باشند. وظیفه ما این است بهترین خانواده را برای کودکان انتخاب کنیم.

مسعودی فرید افزود: در قانون قبلی، والدین باید سهمی از مال خود را به اسم کودکان می‌کردند اما اکنون قانون این مساله را به اختیار قاضی گذاشته است؛ اکنون متقاضی کودکان، حتی خانواده های معمولی هستند که مال آنچنانی ندارند اما والدین خوبی هستند و لازم نیست خانواده حتما ثروتمند باشد.

وی تصریح کرد: با درصد کمی اختلاف، خانواده‌ها به کودکان دختر با سن پایین بیشتر اقبال دارند؛ سال گذشته ۲۵۰ کودک دارای معلولیت و بیماری شدید به فرزندخواندگی رفتند. ۱۴۰ تا ۱۵۰ زن مجرد کودک بالای هشت سال را به فرزندخواندگی گرفته‌اند.

معاون بهزیستی گفت: هرچندکه روش‌های درمان ناباروری توسعه یافته است اما با نگاهی که ایجاد شده دائما شاهد رشد درخواست فرزندخواندگی هستیم و از هر طیفی، متقاضی فرزندخواندگی داریم.

مسعودی فرید یادآور شد: اگر کودکی در مراکز بهزیستی، ۱۷ سالگی را رد کرد و به فرزندخواندگی نرفت، بعد از آن خرج خورد و خوراک، تشویق دانشگاه دولتی و شهریه دانشگاه آزاد را بهزیستی می‌پردازد اما همواره برای آنان نگرانی وجود دارد. بعد از ۱۸ سالگی فرآیند استقلال فرزندان در مراکز بهزیستی آغاز می‌شود و مبلغی برای کمک به استقلال آنها می کنیم؛ مراکز آماده‌سازی استقلال آنان نیز در کشور وجود دارد که در آنها چند کودک با سن بالا و مربی زندگی می‌کنند که تعداد این مراکز بسیار کم است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/