مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن تشریح خدمات این نهاد برای سالمندان، اعلام کرد که در حال حاضر یک میلیون و ۶۷۰ هزار سالمند تحت پوشش کمیته امداد هستند.

به گزارش نیکوکار، مجید ملکشاهی  با بیان اینکه کمیته امداد برنامه‌هایی را جهت پاسداشت سالمندان داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۶۷۰ هزار سالمند تحت پوشش کمیته امداد هستند که بعضا در خانواده‌های یک تا پنج نفره زندگی می‌کنند.

بنابر اظهارات ملکشاهی، حدود ۴۰ درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد در شهر و ۶۰ درصد در روستا و ۰.۵ درصد نیز به صورت عشایری زندگی می‌کنند. حدود ۶۰ درصد سالمندان نیز در مناطق عادی جامعه و حدود ۴۰ درصد در مناطق محروم سکونت دارند.

به گفته مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد، حدود ۶۲ درصد سالمندان تحت پوشش زن و ۳۸ درصد مرد هستند. همچنین از این قشر ۶۲ درصد بین ۶۰ تا ۷۴ سال، ۳۳ درصد آنها بین ۷۵ تا ۹۰ سال و ۳.۷ درصد بیش از ۹۰ سال سن دارند.

وی تصریح کرد: کمیته امداد باتوجه به وظیفه ذاتی خود طی سنوات گذشته، برنامه‌های حمایتی و توانبخشی را برای این قشر از جامعه در نظر گرفته و باتوجه به نقش ارزشی که برای سالمندان مد نظر دارد، سعی کرده تا نیازهای آن‌ها را در زمینه‌های مختلف مورد توجه قرار دهد.

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد با بیان اینکه شرایط نیازمندی سالمندان تحت پوشش این نهاد توسط مددکاران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، درباره میزان مستمری سالمندان تحت پوشش گفت: میزان مستمری‌های سالمندان تحت پوشش از یک نفره تا چندنفره متغیر است، حداقل مستمری یک سالمند حدود ۲۰۰ هزار تومان است که البته اگر این سالمند دارای همسر یا فرزندان باشد این میزان مستمری افزایش می‌یابد. همچنین سبدهای حمایتی به صورت نقدی یا کالایی و به طور فصلی و ماهانه توسط دولت، کمیته امداد و خیرین تامین و در اختیار سالمندان قرار می‌گیرد.

ملکشاهی درباره خدمات بهداشتی و درمانی کمیته امداد برای سالمندان نیز بیان کرد: سالمندان تحت پوشش کمیته امداد دارای حق مراقبت هستند که در این راستا مبلغی به اعضای خانواده‌ها آنها پرداخت می‌شود تا آنها بتوانند برای سالمندان خدمات و مراقبتهایی را انجام دهند. تامین وسایل کمکی مانند سمعک، عینک، واکر و… نیز جزء سبد بهداشتی و توانبخشی است که برای سالمندان در نظر گرفته شده است. سالمندان توسط امداد خدمات درمانی و بهداشتی را نیز اخذ می‌کنند و در صورتی که در زمینه مسکن دچار مشکلاتی باشند این بخش از مشکلات آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع تمام تلاش‌مان این است که قدرت خرید را ارتقا دهیم.

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد همچنین درباره وضعیت جسمانی سالمندان تحت پوشش گفت: حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از سالمندان از نظر جسمانی سالم هستند و تنها کهولت سن آنهاست که جزء عارضه جانبی‌شان محسوب می‌شود، حدود ۵۰ هزار سالمند نیز دارای بیماری صعب العلاج و ۱۶۷۰ سالمند دارای بیماری خاص هستند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/