کد خبر: 6135

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی افراد سالمند، ۱ اکتبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۰ مهرماه جاری گفت: برای ایجاد جوامعی فراگیر و سازگارتر با سالخوردگی باید به ایده های سالمندان گوش فرا داد.

به گزارش نیکوکار، از دفتر سازمان ملل متحد در تهران، آنتونیو گوترش در این پیام نوشت: جهان در حالی سی امین سالگرد روز جهانی افراد سالمند را گرامی می‌دارد که تأثیر نامتناسب و شدیدی که بیماری همه گیر کووید – ۱۹ بر افراد سالمند در سراسر جهان گذاشته است را – نه تنها بر سلامت، بلکه بر حقوق و تندرستی آنان – برمی‌شماریم.

وی افزود: افراد سالمند باید در اولویت تلاش های ما برای غلبه بر کووید-۱۹ باشند. مطابق با موضوع بزرگداشت امسال، همچنین باید بررسی کنیم که چگونه این همه گیری می تواند نحوه پرداختن به سن و سالخوردگی را در جوامع ما تغییر دهد. گسترش فرصت ها برای افراد سالمند و افزایش دسترسی آنان به سلامت، حقوق بازنشستگی و حمایت اجتماعی بسیار حیاتی خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام خود یادآورشد: مناسبت امسال در حالی برگزار می شود که دنیا سال بین المللی پرستار و ماما را نیز جشن می گیرد، که نقش حیاتی مددکاران بهداشتی و درمانی مانند پرستاران و ماماها را در پاسخگویی به بیماری همه گیر برجسته می کند. اکثر پرستاران و ماماها زن هستند، که شامل بسیاری از افراد سالمند می‌شوند. آنان افرادی هستند که زندگی خود را وقف مراقبت از ما، افراد سالمند، مادران و کودکان می کنند و شایسته حمایت بسیار بیشتری هستند.

آنتونیو گوتش یادآورشد: از آنجایی که در جست و جوی بهبود بهتر با همدیگر هستیم، باید تلاش های مشترکی را در طول دهه سالخوردگی سالم ۲۰۲۰-۲۰۳۰ انجام دهیم تا زندگی افراد سالمند، خانواده ها و جوامع آنان بهبود یابد. ظرفیت افراد سالمند، بنیان قدرتمندی برای توسعه پایدار است. بیش از هر زمان دیگر، باید به ندا، پیشنهادات و ایده های آنان گوش فرا دهیم تا جوامعی فراگیر و سازگارتر با سالخوردگی ایجاد کنیم.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/