کد خبر: 6124

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: ۸.۱ درصد ازدواج‌های انجام شده در سال ۱۳۹۸مربوط به مردان سالمند ۶۰ ساله و بیشتر از آن بوده است.

به گزارش نیکوکار، سیف الله ابوترابی به مناسبت فرارسیدن یکم اکتبر (۱۰ مهر ماه) روز جهانی سالمندان افزود: ۹ هزار و ۵۵۲ مورد از ازدواج های سال گذشته مربوط به مردان ۶۰ ساله و بیشتر از آن بوده است این در حالیست که فقط ۱۳۵۸ ازدواج (۰.۲۶ درصد از کل ازدواج‌ها) برای زنان سالمند در این سال ثبت شده است.

وی ادامه داد: از نکات جالب، ثبت ازدواج ۱۲۵۶ مرد و زن هر دو سالمند (۶۰ ساله و بیشتر) در سال ۱۳۹۸ است. البته باید خاطر نشان کرد که در بسیاری از موارد زن و شوهر به لحاظ شرعی در قید زوجیت هستند، اما ازدواج خود را با تأخیر ثبت کرده‌اند.
ابوترابی خاطر نشان کرد: سهم زنان سالمند ۶۰ ساله و بیشتر از طلاق‌های ثبت شده در سال ۱۳۹۸، ۱.۰ درصد معادل با ۱۸۱۸ طلاق بوده و این سهم برای مردان سالمند همین گروه سنی ۳.۵ درصد معادل با ۶۱۲۵ مورد بوده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت : در ۰.۹ درصد از طلاق‌های ثبت شده در سال ۱۳۹۸، ۱۶۰۰ مورد طلاق، مرد و زن هر دو سالمند بالای ۶۰ سال بوده است.
وی افزود: ۲۵.۶ درصد از زنان ۶۰ ساله و بیشتر زندگی مشترک در کنار مردان ۴۱ تا ۶۰ ساله را ترک کردند. ۷۲.۸ درصد نیز از مردان ۶۵ ساله و بیشتر جدا شده‌اند.
وی همچنین گفت: ۹۳.۱ درصد از زنان ۶۵ ساله و بیشتر زندگی مشترک در کنار مردان ۶۰ ساله و بیشتر را ترک کردند و همچنین  ۱۴.۷ درصد از زنان ۶۵ ساله و بیشتر از زندگی به دلیل طلاق از زندگی در کنار مردان ۴۱ تا ۶۰ ساله بازماندند.
ابوترابی اعلام کرد: ۷.۴ درصد از مردان ۶۵ ساله و بیشتر از ادامه زندگی با زنان ۳۱ تا ۴۰ ساله منصرف شدند و ۱۷.۴ درصدشان زنان ۶۵ ساله و بیشتر را ترک کردند و ۵۲.۷ درصد هم فرصت زندگی مشترک در کنار زنان ۵۱ تا ۶۵ ساله را به دلیل طلاق از دست داده‌اند.
وی افزود: ۱۲.۶ درصد از مردان ۶۰ ساله و بیشتر به دلیل طلاق زندگی در کنار زنان ۶۵ ساله و بیشتر را ترک کردند و ۳۰.۲ درصد از مردان ۶۰ ساله و بیشتر به دلیل طلاق از ادامه زندگی مشترک با زنان ۳۱ تا ۵۰ ساله بازماندند.

امید به زندگی ۶۵ سال و بیشتر
سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد امید به زندگی ۶۵ سال و بیشتر نیز گفت: برپایه داده‌های سال ۱۳۹۸، امید به زندگی مردان در بدو تولد ۷۳.۳ سال و امید به زندگی زنان در بدو تولد ۷۶.۵ سال است.
وی ادامه داد: برپایه این برآوردها، امید می‌رود به طور میانگین مردان سالمند گروه سنی ۶۵ تا ۶۹ سال، ۱۵.۴ سال و زنان سالمند ۶۵ تا ۶۹ ساله، ۱۶.۲ سال دیگر زندگی کنند.
ابوترابی خاطر نشان کرد: امید به زندگی برای هر یک از مردان و زنان سالمند گروه سنی ۷۰ تا ۷۴ سال، به‌طور متوسط ۱۱.۶ و ۱۲.۱ سال و امید به زندگی در سن ۸۰ سالگی و بیشتر برای مردان و زنان به‌ترتیب ۷.۵ و ۷.۶ سال است.

روند مرگ‌ و میر سالمندان
سخنگوی سازمان ثبت احوال در  مورد روند مرگ ‌ومیر سالمندان نیز گفت: میزان کل مرگ‌ و میر سالمندان (برپایه مرگ‌های جاری) در گروه سنی ۶۵ سال و بیشتر از ۶۷.۸ در سال ۱۳۹۰ به ۴۵.۸ به ازای هر هزار سالمند ۶۵ سال و بیشتر در سال ۱۳۹۸ رسیده‌ است.
وی تصریح کرد: این رقم برای مردان سالمند ۶۵ سال و بیشتر از رقم ۷۲.۵ در سال ۱۳۹۰ به ۴۹.۹ در سال ۱۳۹۸ و برای زنان  سالمند از ۶۳.۳ در سال ۱۳۹۰ به ۴۲ در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/