معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه معلولیت ناشنوایی شایع‌ترین معلولیتی است که کودکان در حوالی تولد با آن متولد می‌شوند، گفت: سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ کودک کاشت حلزون داشتند.

به گزارش نیکوکار، محمد نفریه با بیان اینکه معلولیت ناشنوایی شایع‌ترین معلولیتی است که کودکان در حوالی تولد با آن متولد می‌شوند، گفت: به دلیل اینکه ناشنوایی در ارتباطات فردی، اجتماعی و کلامی تاثیر مستقیم دارد، بهتر است این نقص سریع‌تر شناسایی و مداخله شود. اگر زیر سه ماه تشخیص و زیر ۶ ماه مداخله به صورت‌های مختلف ( از دستگاه توسعه شنوایی تا دیگر اقدامات) انجام شود، کودک می‌تواند به صورت نرمال بزرگ شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که سازمان بهزیستی از سال ۸۶ طرح غربالگری شنوایی را در دست اقدام دارد که سال گذشته بیش از ۹۲ درصد کودکان در سطح کشور غربال شدند. زیر ۶ ماه نیز مداخله شروع می‌شود که این موضوع نیز انواع مختلف تربیت شنیداری، تربیت گفتاری، دستگاه سمعک دارد و در نهایت کاشت حلزون مطرح است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ کودک کاشت حلزون داشتند، گفت: این فعالیت کار مشترک بین وزارت بهداشت، هیات امنای ارزی و سازمان بهزیستی و خیریه‌ها بود. اگر این کودکان در سنین پایین شناسایی و توانبخشی و سپس وارد فاز کاشت حلزون شوند سپس در مراکز روزانه برای سنین مدرسه تحت آموزش قرار ‌گیرند، در سنین مدرسه می‌توانند در مدرسه عادی همانند سایر کودکان تحصیل کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه درباره ورود به بازار کار ناشنوایان نیز توضیح داد: اگر کودکی به صورت طبیعی تحصیل کند، فرد طبیعی است و ما باید خدمات بعد از آن مانند دستگاه حلزون را به او ارائه دهیم تا بتواند زندگی نرمالی داشته باشد، اما در حال حاضر بسیاری از ناشنوایان هستند که نتوانستند از این خدمات استفاده کنند که ما مراکز حمایت شغلی داریم.

نفریه که در برنامه تلویزیونی زنده باد زندگی صحبت می کرد افزود: افرادی که دوره تحصیل‌شان به پایان رسیده است وارد این مراکز می‌شوند که ارتباطات عادی، چگونگی برقراری با جامعه و مهارتهای اجتماعی و مهارتهای فردی روزمره را به آنها آموزش می‌دهیم و پس از آن مهارت‌های شغلی را به آنها آموزش می‌دهیم که این افراد در سنین جوانی چطور آموزش‌های خاص ببینند و وارد بازار کار شوند. از سوی دیگر با سازمان فنی و حرفه‌ای نیز تفاهم نامه داریم که این کودکان وارد آنجا می‌شوند و می‌توانند برای آینده کاری آموزشهای لازم را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مراکز حمایت‌های شغلی این دسته از افراد را آموزش می‌دهد، اظهار کرد: مراکز حمایت‌های شغلی به آنها آموزش می‌دهند و این دسته از افراد را مشغول به کار می‌کنند و تا سه سال نیز از آنها حمایت شغلی می‌کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره زبان اشاره نیز گفت: هر کشوری زبان اشاره خاص خودش را دارد، ما زبان اشاره بین‌المللی نداریم، در ایران چندین زبان مختلف وجود دارد و حتی لهجه‌های مختلف برای این زبان وجود دارد. یکی از اعتراضاتی که به تازگی مطرح است این است که مترجم ناشنوایان که وارد صدا و سیما می‌شوند ناشنوایان صحبت‌های آن‌ها را متوجه نمی‌شوند. موضوعی که روز گذشته به توافق رسید این است که زبان اشاره ایرانی داشته باشیم و تمام ناشنوایان جمع شوند و نظر دهند.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/