کد خبر: 6066

همزمان با روز جهانی سالمند اعلام شد

۸میلیون سالمند در کشور / رصد کرونا در آسایشگاه‌ها

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به حرکت جامعه به سمت سالمندی، اقدامات این وزارتخانه برای ارائه خدمات مناسب به سالمندان را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر سهم سالمندان در اشغال تخت‌های بیمارستانی بالا است که این نشان می‌دهد سالمندان وضعیت جسمی، روانی و رفاهی مناسبی ندارند.

به گزارش نیکوکار، دکتر محسن شتی همزمان با روز جهانی سالمند، با اشاره به اینکه شروع سن سالمندی در کشور ما از ۶۰ سال است، گفت: البته در کشورهای پیشرفته ۶۵ سال به بالا را در گروه سالمندان تلقی می‌کنند.

مرحله سوم غربالگری کرونا برای سالمندان

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی سالمند مبنی بر «کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» ، ادامه داد: در روزهای ابتدایی شیوع کروتا که توصیه اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا ماندن در خانه بود، مراقبت‌های از راه دور شکل گرفت و دو دوره غربالگری تلفنی برای سالمندان را انجام دادیم؛ الان هم دور سوم در حال انجام است. در این غربالگریها شرایط و علائم سالمندان مورد پرسش قرار می‌گیرد و در صورتی که علائم کرونا را داشتند برای مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته دعوت می‌شوند تا اقدامات لازم تشخیصی و درمانی ارائه شود. مراقبت‌هایی برای فشارخون، چربی خون، دیابت، خطر سقوط، سرطان‌های شایع، افسردگی، مراقبت از تغذیه و… به عنوان بسته خدمت به صورت رایگان در مراکز جامع سلامت، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی به سالمندان ارائه می‌شود.

شتی افزود: بیماری کرونا در تمام دنیا توانست خدمات بهداشتی و درمانی را تحت تاثیر قرار دهد، اما توصیه ما در مدت اخیر، برقراری خدمات به افراد نیازمند به خدمات فوری با شرط نوبت‌دهی در زمان‌های خلوت به سالمندان بود تا با ازدحام و افزایش خطر ابتلا مواجه نشوند.

خدمات مراقبتی رایگان به ۸میلیون سالمند در کشور

وی با اشاره به اینکه اکنون حدود ۸ میلیون سالمند در کشور زندگی می‌کنند، اظهار کرد: این افراد با مراجعه به مراکز ما می‌توانند خدمات مراقبتی را به شکل رایگان دریافت کنند.

شتی با اشاره به روند سالمندی جمعیت، تصریح کرد: در یک سال گذشته در کنار سایر سازمان‌ها، محتوای سند ملی سالمندان را که مهر ماه سال گذشته ابلاغ شد، مورد بازنگری قرار دادیم. این سند اهدافی فوق‌العاده‌ دارد که با گسترش همکاری‌های بین بخشی به سرانجام خواهد رسید. همانگونه که سلامت سالمند اهمیت دارد، رفاه او نیز موضوع حائز اهمیتی است. کشور در حال رفتن به سمت سالمندی است؛ همین حالا با داشتن ۱۰ درصد جمعیت سالمند با حد مطلوبمان چه در سلامت و چه در رفاه سالمندان فاصله داریم. با توجه به افزایش جمعیت سالمندی وظیفه بزرگی بر دوش ما است.

ضریب اشغال تختهای بیمارستانی توسط سالمندان

وی با اشاره به اینکه سالمندان ضریب بالایی از اشغال تخت‌ها را به خود اختصاص می‌دهند که حتی بیش از سهم ۱۰ درصد جمعیت آنهاست، گفت: دلیل آن را جز در وضعیت خاص جسمی روانی و اجتماعی آنها از جمله شیوع بالاتر بیماری‌های زمینه‌ای، نمی‌توان جست. حال تصور کنید درصد سالمندی در سالیان آینده به ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد، آن وقت چه خواهد شد؟ باید سعی کنیم افراد با سلامت به سالمندی برسند.

وی با تاکید بر نقش سبک زندگی سالم برای رسیدنِ به سلامت به سن سالمندی، گفت: گروه سنی سالمندان نیازمند توجه است. آیا در حال حاضر که ۱۰ درصد جامعه سالمند است، ما هم ۱۰ درصد توجه، بودجه و… را به آنها اختصاص داده‌ایم؟ فرهنگ و دین ما به ما می‌گوید وظیفه تکریم از سالمند را داریم.

وضعیت مراکز نگهداری شبانه روزی در خصوص کرونا

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت درخصوص آسایشگاه ها و مراکز نگهداری شبانه روزی از سالمندان، گفت: این مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی است و همه‌ آنها تماما غیر دولتی هستند یعنی یا در خصوصی و یا خیریه هستند. در این مراکز طیفی از افراد ساکن هستند و تنها به حضور سالمندان ختم نمی‌شود؛ از سوی دیگر سالمندان ساکن در این آسایشگاه‌ها نیز جمعیت کمی از سالمندان کشور هستند و حتی یک درصد سالمندان کشور هم در این آسایشگاه‌ها نیستند.

وی افزود: البته در همین درصد اندک نیز افرادی وجود دارند که به بیماری‌های مختلف مبتلا هستند و همین موضوع سبب شده تا در خصوص ابتلا به کرونا نیز بیش از سایرین در خطر باشند. پس با جمعیت کم اما پرخطری مواجه هستیم. پس از مشاهده اولین موارد بیماری کرونا در کشور فورا کمیته علمی مشترکی با سازمان بهزیستی متشکل از متخصصین مختلف سلامت سالمندی، سلامت روان، متخصص عفونی و… تشکیل دادیم و دستورالعملی علمی و اجرایی برای پیشگیری و کنترل کووید۱۹ نوشته شده و ابلاغ شد. چک‌لیست نظارتی این دستورالعمل نیز آماده شد.

شتی در خاتمه با اشاره به رصد دقیق کرونا در مراکز نگهداری شبانه روزی تاکید کرد: پس از ابلاغ دستورالعمل‌ها اقدامات آموزشی و پیشگیرانه آغاز شد و آمار روزانه موارد مثبت و مشکوک کرونا در سامانه‌های ما و بهزیستی ثبت می‌شود و به دنبال آن به محض آنکه آمار در مرکزی افزایش پیدا می‌کرد فورا تیم‌های مشترکی به مرکز مراجعه کرده و نقص یا مشکل را برطرف می‌کنند. خوشبختانه وضع مراکز نگهداری شبانه روزی در کشور ما از بسیاری از کشورهای دیگر بهتر است. در کنار موارد ذکر شده با همراهی بهزیستی به دنبال تدوین دستورالعملی برای استاندارسازی ارائه خدمات به سالمندان هم هستیم.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/