مدیرکل بهداشت، بیمه های اجتماعی و درمان کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن تشریح فعالیت کمیته امداد در زمینه بیمه و بهداشت، درباره وضعیت سوء تغذیه کودکان گفت: ۱۳۷ هزار کودک در کشور دچار سوءتغذیه هستند که این دسته از کودکان توسط مراکز بهداشت و درمان استانها شناسایی و طی معرفی نامه‌ای به کمیته امداد معرفی شدند و این نهاد برای رفع سوء تغذیه آن‌ها به صورت ماهانه کارت‌های سبد غذایی صادر کرده است.

به گزارش نیکوکار، فریدون قربانی، با بیان اینکه فعالیت‌های کمیته امداد در بخش بیمه‌های اجتماعی و سلامت در پنج گروه تقسیم می‌شود، بیان کرد: گروه اول شامل بیمه‌های پایه و تکمیلی (دفترچه‌های درمانی پایه) است که کمیته امداد از ابتدای سال ۹۸ آن را به سازمان بیمه سلامت واگذار کرد. در حوزه بیمه‌های تکمیلی نیز فعالیت می‌کنیم که علاوه بر بیمه پایه، مددجویان تحت پوشش بیمه تکمیلی نیز قرار گرفته‌اند که کلیه فرانشیزها و خدمات ویژه از طریق کمیته امداد پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به بیمه‌های اجتماعی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های اصلی کمیته امداد به عنوان خدمات توانمندسازی بیمه‌های اجتماعی است؛ در سال ۱۳۸۹ از محل تبصره ب ماده ۱۱ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها کمیته امداد برای مددجویان، سهمیه‌ای دریافت کرد که از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۲، ۲۴۰ هزار سرپرست خانوار وارد چرخه بیمه‌های اجتماعی شدند و از مزایای بیمه بازنشستگی، کارافتادگی و فوت استفاده می‌کنند؛ این افراد بر مبنای حداقل حقوق و دستمزد بیمه شده‌اند.

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد امام خمینی همچنین درباره بیمه صندوق روستاییان و عشایر اظهار کرد: بسیاری از روستاییان و عشایر طی تفاهم نامه‌ای با صندوق بیمه روستاییان و عشایر بیمه اجتماعی شدند؛ این افراد نیز از خدمات مذکور بهره‌مند می‌شوند اما نوع مستمری‌شان متفاوت است.

وی در بخش دوم صحبت‌های خود درباره وضعیت سوء تغذیه کودکان و خدمات کمیته امداد توضیح داد: ۱۳۷ هزار کودک در کشور دچار سوءتغذیه هستند؛ این کودکان افرادی هستند که توسط مراکز بهداشت و درمان استانها شناسایی و طی معرفی نامه‌ای به کمیته امداد معرفی شدند؛ امداد برای رفع سوء تغذیه این کودکان به صورت ماهانه کارت‌هایی صادر کرده است که براساس سبدهای غذایی از پیش تعریف شده، والدین آنها می‌توانند به فروشگاه‌های طرف قرارداد، مراجعه و آن کالاها را دریافت کنند.

قربانی ادامه داد: همچنین برای رفع سوء تغذیه مادران باردار و شیرده نیز برنامه‌هایی داشته‌ایم؛ براین اساس این دسته از مادران که از طریق مراکز بهداشتی به کمیته معرفی می‌شوند نیز می‌توانند از کارت‌های سبد کالا به صورت ماهانه استفاده کنند که ماهیانه این دسته از مادران می‌توانند به فروشگاه‌های طرف قرارداد مراجعه و به میزان ۱۰۰ هزار تومان کالا خریداری کنند.

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره خدمات کمیته امداد به بیماران صعب العلاج و خاص نیز گفت: حدود ۸۲ هزار بیمار صعب العلاج تحت پوشش کمیته امداد وجود دارد که در ۱۷ گروه بیماری تقسیم‌بندی می‌شوند؛ امداد سعی کرده تا این بیماران به صورت کامل از خدمات درمانی بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: کمیته امداد تا قبل از واگذاری بیمه پایه با پزشکان متعددی به عنوان پزشک خانواده و همچنین اکثر بیمارستانهای دولتی و کلینیکها طرف قرارداد بود اما از زمانی که بیمه پایه به سازمان بیمه سلامت واگذار شد این قراردادها به صورت خاص وجود ندارد، اما مددجویان می توانند با حوزه بهداشت که همکاری هایی با مراکز بهداشتی داریم، مراجعه و از خدمات آنها استفاده کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/