کد خبر: 4760

مجتمع خلاقیتی-مهارتی-آموزشی صبح رویش اولین مدرسه کودکان کار ایران است که تلاش مجموعه صبح رویش تبدیل کودکان کار، در معرض آسیب و بازمانده از تحصیل به شهروندانی مطلوب و مؤثر برای آینده است.

به گزارش نیکوکار، وزیر آموزش و پرورش از مجتمع خلاقیتی – مهارتی – آموزشی صبح رویش مدرسه کودکان کار ایران بازدید کرد. مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش در راستای توجه به تجربه‌های مدارس و انتشار این تجارب قبل از این بازدید مصاحبه‌ای با مدیر این مجموعه تهیه کرده که این گزارش را جهت مطالعه مدیران، معلمان و علاقه مندان تجربه‌های مدارس منتشر کرده است.

مجتمع خلاقیتی-مهارتی-آموزشی صبح رویش مدرسه کودکان کار ایران و دارای مجوز آموزش‌وپرورش است که در منطقه دوازده شهر تهران، خیابان شهید هرندی واقع شده است و کار خود را در دو دوره تحصیلی دبستان و متوسطه دوره اول و در قالب ۲ مدرسه دخترانه و پسرانه و یک جوانکده آغاز کرده است و در حال حاضر حدود ۶۰۰ دانش‌آموز در این مجتمع مشغول به تحصیل هستند که اکثر آن‌ها به دلایل مختلف چند سالی از تحصیل عقب ‌افتاده‌اند.

محمدحسن داوودی، مدیر این مجتمع بابیان اینکه شیوه مورد استفاده در این مدرسه، کاری علمی با ساختار بومی‌سازی شده است و جنبه‌های مختلف تکنولوژی آموزشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: هدف ما فقط آمدن کودکان کار و بازمانده از تحصیل به مدرسه نیست و به دنبال حصول نتیجه هستیم و این هدف برای ما ارزش بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: صبح رویش ازآنچه برایش برنامه‌ریزی‌ شده بود، جلوتر است و شیوه استفاده‌ شده در صبح رویش متفاوت با دیگر مدارس است. کودکان این مجتمع به دلایل مختلف ازجمله داشتن والد یا والدین معتاد با آسیب‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تعدادی از آن‌ها به دلیل زندانی بودن سرپرست خانواده مجبور به کار و کسب درآمدند و به‌ناچار سال‌های کودکی‌شان در شلوغی‌های پایتخت گم ‌شده است.

داوودی با اشاره به اینکه از طریق برنامه‌های بخش آموزشی، کودکان کار ترغیب به آمدن و درس خواندن در مدرسه می‌شوند، تصریح کرد: بچه‌های کار والدینی دارند که ترجیح می‌دهند فرزندانشان به‌جای درس خواندن کار کنند. خود کودک هم در خیابان آزادی بیشتری دارد و هر کاری دوست دارد می‌تواند انجام دهد و هر ساعتی از شبانه‌روز هم به خانه‌بر می‌گردد؛ بنابراین مدرسه باید برای این کودکان جذاب باشد. در بخش آموزش تمام تلاشمان این است کودک بتواند با مواردی آشنا شود که از طریق آن بهتر زندگی کند؛ یعنی قصد داریم در این مدرسه چگونه زیستن را آموزش بدهیم.

مدیر مجتمع صبح رویش در ادامه گفت: هدف اصلی آموزش در صبح رویش تأثیرگذاری مثبت روی آینده کودکان و جامعه است. تجربه‌های سخت کودکان امروز تأثیر مستقیم روی آینده کودکان فردا دارد و متأسفانه کودکان کار و در معرض آسیب‌های اجتماعی به دلیل مشکلات و شرایط محیطی و خانوادگی، دوره کودکی دشواری دارند و با ورود به جوانی، مخاطرات زیادی را تجربه می‌کنند که آنان را به سمت جرم و تجربه آسیب‌های مختلف می‌کشاند.

داوودی بابیان اینکه چه چیزی مدرسه صبح رویش را به مدرسه‌ای جذاب برای کودکان تبدیل کرده که بچه‌ها با عشق و علاقه در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند، بیان کرد: در این مدرسه تفکر پادگانی وجود ندارد. مسئولیت‌های مدرسه بر عهده خود کودکان است و آن‌ها مدرسه را بخشی از محیط زندگی خود می‌دانند و در آن کودکی می‌کنند. به‌جای اینکه از ناظم مدرسه بترسند، انتخاب می‌کنند چه رفتاری بهتر است و از او و سایر معلمان مهارت‌های زندگی و ارتباط اجتماعی را می‌آموزند و در مدرسه یاد می‌گیرند چگونه نه بگویند؛ چگونه در جامعه ایفای نقش کنند؛ کار گروهی و تیمی را یاد می‌گیرند و امور مدرسه را باهم انجام می‌دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کودکان در مدرسه بامهارت تصمیم‌گیری آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که می‌توانند در زندگی‌شان دست به انتخاب بزنند. اگر دو دانش‌آموز در مدرسه باهم درگیر شوند و دعوا کنند (که در سنین پایین بسیار محتمل است) به‌جای آنکه مدرسه آن‌ها را به بستر انضباطی یا کسر نمره تهدید کند، زیر چتر گفتگو می‌نشینند و با کمک روانشناسان مدرسه حل مسئله را می‌آموزند. آن‌ها یاد می‌گیرند ابتدا آرامش خود را حفظ کنند؛ درباره اختلاف‌هایشان فکر کنند؛ با یکدیگر گفتگو کنند و به‌جای دعوا کردن راه‌حل بهتری برای دفعات بعدی پیدا کنند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، مدیر مجتمع صبح رویش با اشاره به کلاس‌های مهارتی این مجتمع گفت: دانش آموزان در قالب کلاس‌های زیست‌کده مهارت‌های مختلف زندگی و ارتباطی را یاد می‌گیرند. در کلاس بازیکده درس‌ها و مطالب جدید را با بازی یاد می‌گیرند و در کلاس هنرکده مهارت‌های هنری خلاق را می‌آموزند. در کلاس وطن‌کده، ضمن آشنایی با اسطوره‌ها و قهرمان‌های ملی و مذهبی، با آموزه‌های اصیل و کهن فرهنگی آشنا می‌شوند؛ یعنی در محیط شبیه‌سازی‌ شده مکتب‌خانه‌های قدیم هم شاهنامه فردوسی می‌خوانند تا با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند و هم قرآن می‌خوانند تا فرهنگ ناب اسلامی را بشناسند.

گفتنی است؛ مجتمع صبح رویش با هدف خدمت‌رسانی به کودکان کار و در معرض آسیب و نیز فعالیت‌های محرومیت‌زدایی اجتماعی و فرهنگی از سال۱۳۹۴ آغاز به کار کرد و با مشارکت‌های مردمی و خیرین اداره می‌شود.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/