مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف گفت: ۲۵۰ هزار خانواده نیازمند و آسیب‌دیده در این ایام توسط سازمان اوقاف شناسایی شده‌اند که مرحله چهارم ارسال بسته‌های معیشتی برای این خانواده‌ها آغاز شده و در دهه کرامت در حال انجام است.

به گزارش نیکوکار، حجت‌الاسلام محمد نوروزپور درباره دلایل ورود امامزادگان به ایران اظهار کرد: امامزادگان به دلایل مختلف از جمله تبلیغ دین اسلام و حفظ جانشان به کشور می‌آمدند.

وی حضور امام رضا (ع) در ایران را مهمترین دلیل ورود امامزادگان به ایران عنوان کرد و گفت: پس از ورود امام رضا (ع) به کشور چندین گروه از سادات به ایران آمدند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با اشاره به دعوت امام رضا (ع) از امامزادگان برای حضور در ایران تصریح کرد: کاروان همراه با حضرت فاطمه معصومه (س) ۴۰۰ نفر و کاروان همراه با احمد بن موسی کاظم (ع) (شاهچراغ) ۷۰۰ نفر جمعیت داشتند.

نوروزپور در خصوص فراوانی امامزادگان در مناطق شمالی کشور نیز یادآور شد: فراوانی امامزادگان در مناطقی مثل مازندران به‌دلیل حکمرانی حکومت‌های علوی در آن مناطق در زمان حیات امامزادگان بود.

وی با بیان اینکه قبور مطهر امامزادگان منشاء نور است، خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰ هزار نفر از امامزادگان وارد ایران شدند اما مردم کشورمان برای همه این امامزادگان حرم درست نکردند بلکه آن ساداتی که منشاء اثر بودند، برایشان حرم ساخته شد؛ ضمن اینکه امامزادگان واجب‌التعظیم دارای شجره‌نامه هستند و بسیاری از بناهای بقاع متبرکه در زمره آثار ملی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با تشکر از خیرین به‌دلیل توسعه فضاهای بقاع متبرکه در کشور تصریح کرد: بسیاری از بقاع متبرکه بودند که بنای جزئی داشتند و امامزاده در یک اتاق کوچک واقع شده بود که با همت خیرین بنای این بقاع متبرکه گسترش یافت.

نوروزپور در خصوص فعالیت امامزادگان در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: با فراگیری ویروس کرونا، در امامزادگان با توجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بسته شد، اما این به این معنا نبود که خدمات بقاع متبرکه تعطیل شود بلکه خدمات اجتماعی در این اماکن مقدس ادامه داشت.

وی با اشاره به فعالیت ۲۱۷ بقعه متبرکه برای تولید ماسک و لباس گان افزود: تولید ۱۰ میلیون ماسک و ۴۷ هزار دست لباس گان برای بیمارستان‌ها، حاصل زحمات خدمتگزاران در بقاع متبرکه بوده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با بیان اینکه ۵۰ هزار نفر از هیات امنا، خدام ثابت و افتخاری بقاع متبرکه در ایام شیوع کرونا فعالیت می‌کردند، گفت: قبل از شیوع کرونا، غذاهایی در مهمانسراهای بقاع متبرکه برای مردم تهیه می‌شد که پس از شیوع کرونا این غذاها پس از پخت به بیمارستان‌ها فرستاده شد.

نوروزپور با اشاره به فعالیت مراکز افق امامزادگان در این ایام تصریح کرد: ۲۵۰ هزار خانواده آسیب‌دیده در این ایام شناسایی شدند که تاکنون در سه مرحله برای آن‌ها بسته‌های معیشتی ارسال شده است؛ مرحله چهارم ارسال بسته‌های معیشتی نیز آغاز شده و در دهه کرامت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بسیاری از همایش‌های مربوط به دهه کرامت بدون حضور مردم ادامه دارد، یادآور شد: زیارت امامزادگان و بقاع متبرکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی فقط در صحن‌ها برقرار است.

اعلام برنامه‌های سازمان اوقاف در دهه کرامت

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز ضمن اعلام برنامه‌های این سازمان در ایام دهه کرامت گفت:ش رایط شیوع کرونا باعث شد تا فضای مجازی را در برنامه‌های امسال در دهه کرامت مورد توجه قرار دهیم؛ در همین راستا حضور و تولید محتوا در فضای مجازی در قالب «کمپین # امامزادگان سرزمین من» را مورد تاکید قرار داده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن برنامه‌های سازمان اوقاف در دهه کرامت  از شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: شرایط شیوع کرونا باعث شد تا فضای مجازی را در برنامه‌های امسال در دهه کرامت مورد توجه قرار دهیم؛ در همین راستا حضور و تولید محتوا در فضای مجازی در قالب «کمپین # امامزادگان سرزمین من» را مورد تاکید قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه کاروان‌های شادی با عنوان «شمیم کرامت» در سالروز ولادت امام رضا (ع) به مناطق مختلف کشور اعزام می‌شوند، تصریح کرد: اجرای برنامه‌های مختلف در امامزادگان و بقاع‌ متبرکه بدون حضور جمعیت برگزار می‌شود اما انعکاس این برنامه‌ها از شبکه‌های استانی، سراسری و پخش از ماذنه‌ها و نمایشگرهای صحن‌های بقاع متبرکه از دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف در ایام دهه کرامت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به راه‌اندازی «کمپین # فدای دخترم» در فضای مجازی، گفت: کاروان‌های زیر سایه خورشید از سوی آستان قدس رضوی در کنار برگزاری جشن و مراسم عمومی، برنامه بازدید از بیمارستان‌ها و پادگان‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند که سازمان اوقاف نیز این کاروان‌ها را همراهی می‌کند.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/