محققان یکی از شرکتهای فناور دست مصنوعی بایونیکی با ۷ درجه آزادی را عرضه کردند که قابلیت القای لرزش، لغزش، دما، فشار و موقعیت انگشت به کاربر را دارد.

به گزارش نیکوکار،‌ سعید بهرامی مقدم، مدیر عامل این شرکت فناور دست‌های مصنوعی را زیر شاخه‌ای از علم نوظهور بایومکاترونیک دانست و گفت: دست بایونیک یا Bionic Hand در طراحی خود از طبیعت زنده الگوبرداری می‌کند و ما در طراحی این دست مصنوعی، تقلیدی از دست واقعی داشتیم و دست بایونیک طراحی و ساخته شده در این طرح دارای ۷ درجه آزادی است.

بهرامی مقدم با بیان اینکه انسان برای حرکت دادن اندام‌های مصنوعی، از سیگنال‌های زیستی برای کنترل ارادی آنها استفاده می‌کند، اظهار کرد: در طراحی دست بایونیک نیز ما از همین سیگنال‌های زیستی استفاده کردیم. این سیگنال‌ها به صورت غیر تهاجمی از سطح پوست دریافت و سپس برای ارتباط با سیستم کنترل‌گر دست بایونیک تقویت و پردازش می‌شوند. به عنوان مثال برای برداشتن یک جسم نخست جسم، دیده و موقعیت و نوع جسم شناسایی می‌شود و پس از آن فرمان حرکت و نوع انگشتان اخذ کننده جسم از مغز، صادر و حرکت برای گرفتن جسم انجاد می‌شود.

به گفته وی دست بایونیک طراحی و ساخته شده در این طرح دارای ۷ درجه آزادی است که شامل چرخش کامل مچ، چرخش و باز و بسته شدن انگشت شست و باز و بسته شدن ۴ انگشت دیگر به طور مجزا است.

بهرامی، حرکت انگشتان دست به صورت مجزا، استفاده از RFID، پردازش تصویر، ارتباط با رایانه و تلفن همراه و تشخیص حس را از ویژگی‌های این محصول نام برد و یادآور شد: این محصول همچنین مجهز به سیستمی برای ایجادکننده احساسات محیطی برای کاربر است و از این طریق می‌توان لرزش، لغزش، دما، فشار و موقعیت انگشت را به کاربر القاء کرد.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست‌جمهوری، این محقق «اگزواسکلتون» دست را از دیگر محصولات این شرکت دانست و گفت: این محصول برای افراد دچار سکته مغزی که قدرت حرکت دست خود را از دست داده‌اند، کاربرد دارد. در این افراد عضلات دست پس از چند ماه به دلیل عدم حرکت تحلیل می‌روند، اما این محصول مانند یک دستکش به دست بیمار می‌رود و با دریافت فرمان ارادی از دست سالم، تحریک عضلات با حرکت دادن آنها توسط موتورها و الکتریسته باعث حرکت انگشتان به صورت ارادی می‌شود.

 

منبع: ایسنا

 

انتهای پیام/

ارسال نظر