اولین مدرسه تابستانی حقوق کودک در راستای اجرایی شدن مصوبات مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر دادگستری در تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش نیکوکار، این مدرسه تابستانی با موضوعات متنوعی همچون بلوغ و رشد کودکان، اصول حمایت از کودکان در مقررات جمهوری اسلامی ایران، کار کودکان، ازدواج زودهنگام کودکان و حمایت از آنان در برابر بهره کشی اقتصادی و دیگر موضوعات حوزه حقوق کودکان به مدت سه روز با همکاری اداره کل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز برگزار می شود.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون‌ حقوق کودک در مراسم آغاز به کار این مدرسه تابستانی با قدردانی از همت بالای مدیران و مسئولان استانی و شهری آذربایجان شرقی و تبریز برای برپایی این مدرسه، گفت: امروز تبریز بوی کودکی می دهد و تمام فعالان حقوق کودک در این شهر جمع شده اند تا آغازگر گام های مهم و بزرگ برای صیانت از حق و حقوق کودکان شوند.

محمود عباسی با تاکید بر اینکه کودکان در شرایط کنونی به شدت نیازمند حمایت هستند، افزود: حمایت و صیانت از کودکان علاوه بر مسایل حقوق بشری در آموزه های دینی و صیره ائمه اطهار (ع) نیز بسیار مورد تاکید قرار گرفته است که بر این اساس جزو ملزومات توسعه یافتگی جوامع به شمار می رود.

وی اظهار داشت: حقوق کودک در ایران یک‌ اصل بنیادین و برگرفته از اصول و فرهنگ‌ ایرانی اسلامی‌ ماست که باید تلاش کنیم آن را به طور کامل اجرا کنیم.

عباسی ویژگی کنوانسیون جهانی حقوق کودک را کشف و شناسایی و تجمیع حقوق کودکان در یک مجموعه و ارایه آن به سایر کشورها عنوان و اضافه کرد: کرامت انسانی و احترام و رعایت حقوق کودکان چکیده همه اصول این‌ کنوانسیون‌ است.

وی یادآوری کرد: هیچ‌ کودکی بزهکار نیست حتی‌ کودکان معارض قانون نیز خود کودکان آسیب دیده و بزه دیده ای هستند که حاصل طلاق، اعتیاد خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست، خانواده های از هم پاشیده و نتیجه آسیب های اجتماعی هستند.

عباسی کودکان را نیازمند توجه همه جانبه دولت، خانواده، مدرسه و سمن ها دانست و ادامه داد: ما برای حمایت همه جانبه از کودکان به صحنه آمده ایم‌ و برپایی مدرسه تابستانی حقوق کودک در تبریز نمونه ای از این هدف را دنبال می کند.

وی با انتقاد از پدیده کودک همسری در کشور، گفت: تحول در حقوق کودکان به معنی برداشتن گام های بلندتری در برنامه های آتی و فعلی است و وقتی در جامعه شاهد مواردی از کودک همسری، کودکان‌ کار و خیابان، کودکان بازمانده از تحصیل و سایر پدیده های منفی اجتماعی هستیم هشداری جدی و تکان دهنده برای ماست تا با همفکری‌ و هم افزایی به چاره یابی و حل چنین مسایلی اهتمام ویژه داشته باشیم.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک شیوع استفاده بی رویه از فضای مجازی در بین خانواده های ایرانی را بسیار هشداردهنده و تامل برانگیز خواند و افزود: متاسفانه امروز والدین و فرزندان در فضای مجازی گم شده اند که باید در این خصوص تجدیدنظرهای جدی به عمل آید چون مجبوریم صدای کودکان را بشنویم.

عباسی با بیان اینکه وزارت دادگستری چالش ها و آسیب های کودکان در استان های مختلف را شناسایی و بررسی کرده است، از تدوین استراتژی های متناسب با هر استان برای رفع این چالش ها خبر داد و اظهر داشت: آسیب های اجتماعی در این حوزه به حدی نگران کننده است که رهبری نظام دولت را برای توضیحات در این زمینه به صف کرده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/