کد خبر: 3930

اولین قدم برای ایجاد یک وبسایت و ورود به فضای کسب و کار دیجیتال ثبت یک دامنه یا دامین است. این مطلب شما را با تمام بخش های مختلف ثبت دامین آشنا خواهد کرد. پس همراه ما باشید تا در پایان بتوانید یک دامنه خوب انتخاب کنید. مطمئنا نظر شما تا انتهای این مطلب تغییر خواهد کرد.

به گزارش نیکوکار، اولین قدم برای ایجاد یک وبسایت و ورود به فضای کسب و کار دیجیتال ثبت یک دامنه یا دامین است. این مطلب شما را با تمام بخش های مختلف ثبت دامین آشنا خواهد کرد. پس همراه ما باشید تا در پایان بتوانید یک دامنه خوب انتخاب کنید. مطمئنا نظر شما تا انتهای این مطلب تغییر خواهد کرد.

دامنه (Domain) چیست؟

دامنه یا دامین در واقع همان آدرس اینترنتی است که شما با آن شناخته می شوید. این آدرس هرچقدر ساده تر و سر راست تر باشد بهتر است و کاربران بیشتری شما را خواهند یافت. دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده است. نام دامنه و پسوند دامنه. نام دامنه را شما تعیین می کنید و در صورتی که این نام آزاد باشد می توانید آن را در اختیار بگیرید. پسوند دامنه هم بستگی به نوع کار شما و گاها به کشوری که در آن هستید بستگی دارد.

پارک دامنه و زیر دامنه چیست؟

نمایش یک سایت با چند عنوان دامنه را پارک دامنه (Park Domain) می گویند. مثلا شما می توانید یک سایت را با یک نام و دو پسوند مختلف روی یک هاست ارجاع دهید. به این صورت اگر کاربران نام سایت شما را بدانند و پسوند آن را فراموش کرده باشند نیز به سمت سایت شما هدایت خواهند شد. به طور مثال شما سایتی با آدرس دامنه www.Example.com دارید و حالا همین دامنه را با پسوند net هم ثبت می کنید. به این صورت www.example.net هر دو این آدرس ها یک سایت را برای شما باز خواهد کرد.

زیر دامنه (SubDomain) بخشی از سایت است که مرتبط با سایت اصلی است اما به صورت مجزا عملکرد خود را دارد. شما می توانید زیر دامنه های زیادی برای دامنه خود تعریف کنید. زیر دامنه نامی است که پیش از آدرس دامنه اصلی اضافه می شود و با یک نقطه از آن جدا می شود. به طور مثال آدرس دامنه https://www.iranserver.com/ آدرس دامنه اصلی است و آدرس https://blog.iranserver.com/ به عنوان زیر دامنه بلاگ سایت ایران سرور را مشخص می کند.

چه نکاتی را در ثبت دامنه رعایت کنیم؟

در زمانی که می خواهید تا دامنه خود را ثبت کنید سعی کنید اول دامنه شما کوتاه باشد و به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار شود. این کار باعث می شود هر زمان خواست به سرعت سراغ سایت شما بیاید. اما نکات دیگری هم در ثبت دامنه مهم هستند. سعی کنید آدرس دامنه خوانایی داشته باشد. از حروف اختصاری تا حد امکان استفاده نکنید چون این کار باعث می شود خوانایی آدرس پایین بیاید. سعی کنید آدرس دامنه شما معنادار باشد. نکته بعدی این است که از حروف استفاده کنید. البته یکسری کراکترها هستند که مجاز به استفاده از آن در دامنه نیستید.

در مورد پسوند دامنه هم بعضی از پسوندها مانند Com، ir یا Net برای شما آشناتر هستند. استفاده از هرکدام از این پسوندها هم شرایطی دارد. دامنه های تجاری معمولا از Com استفاده می کنند. در مقابل سازمان های دولتی از Gov استفاده می کنند و موسسات آموزشی معمولا Edu را به کار می برند. در مقابل همه کشورها هم برای خود پسوندهایی دارند. مثلا ir پسوند ایران، ca کانادا، jp ژاپن و به همین صورت کشورها نیز از پسوندهای دامنه خود استفاده می کنند.

چطور یک دامنه ثبت کنیم؟

برای ثبت دامنه شما باید به سراغ یکی از وبسایت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ بروید. به عنوان پیشنهاد شما می توانید وارد سایت ایران سرور شوید و در باکس جستجو دامنه مورد نظر خود را باتوجه به توضیحاتی که دادیم جستجو کنید. بعد از اینکه از آزاد بودن دامنه خود اطمینان پیدا کردید می توانید درخواست ثبت را ارسال کرده و مراحل پرداخت را طی کنید. البته در نظر داشته باشید که باید مدت آن را نیز مشخص کنید. این مدت زمان حداقل یکساله و حداکثر ۱۰ ساله است. کارشناسان ایران سرور درخواست خرید دامنه شما را را بررسی و دامنه مورد نظر را به شما تحویل خواهند داد.

نتیجه گیری

شاید تا قبل از مطالعه این مطلب نظر شما در مورد ثبت یک دامنه تفاوت داشت و حالا می توانید با دانش کافی دامنه خود را انتخاب و به ثبت برسانید. به عنوان یک تجربه می توان گفت بهتر است از سایتی خرید کنید که اعتبار لازم و کافی را داشته باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید نام دامنه به نام خود شما ثبت شده باشد. نکات مهم در خصوص ثبت دامنه عنوان شد و همین حالا دامنه مورد نظر خود را ثبت کنید.

انتهای پیام/