رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: بیش از ۶ میلیون غذای گرم برای نیازمندان و بیش از یک میلیون بسته معیشتی در مناطق صعب‌العبور توزیع شد.

به گزارش نیکوکار، سید مرتضی بختیاری روز دوشنبه در نشست خبری به افزایش مستمری مددجویان در سال ۹۹ و گزارش عملکرد اطعام مهدوی اشاره کرد و افزود: در ماه رمضان دو طرح اکرام و اطعام نیازمندان و جشن رمضان برگزار شد، در خصوص اطعام ایتام نیز سال گذشته و بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب طرح سفره ساده در مساجد برگزار شد.

وی ادامه داد: امسال با توجه به مصوبات ستاد مقابله با ویروس کرونا طرح اطعام مهدوی مطرح و ۳۱۳ مرکز آشپزخانه مهدوی راه‌اندازی شد.

بختیاری افزود: هزار و ۷۰۰ مرکز اطعام مهدوی راه‌اندازی شد که پیش‌بینی ما پنج میلیون پرس غذای گرم بود اما با همکاری مردم و خیرین بیش از ۶ میلیون غذای گرم بین نیازمندان توزیع شد؛ هم اکنون بیش از ۷۵ هزار نفر در مراکز اطعام مهدوی در حال فعالیت هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در مناطق صعب العبود بسته‌های غذایی توزیع شده است، تا کنون یک میلیون ۳۹۰ هزار بسته غذایی به ارزش ۲۰۰ هزار تومان توزیع شده است.

بختیاری در خصوص اکرام ایتام گفت: در طرح اکرام یتیمانی تحت پوشش کمیته امداد هستند که سرپرست خود را از دست دادند؛ امروز ۷۱۰ هزار حامی فعال در سراسر کشور داشتیم که این تعداد ۲۹۴ هزار یتیم را تحت پوشش داشتند؛ هم اکنون ۳۱۸ هزار نفر یتیم در سراسر کشور داریم که ۲۴ هزار ۴۳۲ نفر حامی ندارند.

وی افزود: در سال ۹۸، خیرین و مردم ۹۱۱ میلیارد تومان به صورت مستقیم وارد حساب ایتام کمیته کردند؛ در ماه مبارک رمضان یک زوج پزشک ۳۲۰ یتیم را تحت پوشش قرار دادند و خوشبختانه امروز خیریه‌ای داریم که ۲۵ هزار یتیم را تحت پوشش خود دارد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه یک میلیون و ۵۴۳ هزار خانوار تحت پوشش داریم، گفت: به اعضای هر نفر تحت پوشش کمیته امداد ۲۸۲ هزار تومان واریز می‌شود؛ از اول اردیبشهت ۱۵ درصد به مسمتری مددجویان افزایش داشته است.

بختیاری اضافه کرد: امروز برای یک خانوار پنج نفر تحت پوشش کمیته امداد در کشور بیش از ۹۰۰ هزار تومان واریز می‌شود. از ابتدای سال ۹۸ برای کلیه مددجویان کمیته دفترچه بیمه سلامت صادر شده است.

رئیس کمیته امداد در خصوص اشتغال مددحویان گفت: امروز به غیر از سالمندان و بیماران صعب‌العلاج برنامه‌ریزی برای اشتغال همه مددجویان کمیته امداد شده است. امروز اشتغال خانگی برای ما مهم است و کمیته امداد در این حوزه بسیار موفق عمل کرده است؛ کمیته امداد با حضور در کارگروه‌های اشتغال دانشگاه‌های مطرح کشور به دنبال بارور کردن مشاغل خانگی است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به برنامه ۵ ساله ششم کشور گفت: طبق این برنامه کمیته امداد باید ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کند؛ کمیته امداد در سال اول برنامه پنج ساله ششم توسعه ۱۷۰ هزار اشتغال، در سال دوم ۱۴۶ هزار شغل و در سال ۹۸، بیش از ۱۷۵ هزار اشتغال ایجاد کرد و بیش از چهار هزار میلیارد تسهیلات اشتغال پرداخت کرده است. در سال ۹۹ دولت برای اشتغال بودجه ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی تصویب کرده است، برنامه ما برای امسال ۲۰۰ هزار اشتغال است؛ کارآفرینانی که ۱۰ مددجو کمیته امداد را به کارگیری کند ۵۰۰ میلیون تومان وام پرداخت خواهد شد.

به گفته بختیاری، از سال ۷۴ تا پایان سال ۹۷، ۷۵۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته احداد با ایجاد اشتغال خودکفا شدند و از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شدند. ‌مددجویانی داریم که کارآفرین نمونه شدند.

وی در خصوص پرداخت وام به زوج‌های جوان در سال ۹۸ گفت: در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان وام به۶۶ هزار زوج پرداخت شده است که نقش مردم در این کمک‌ها بسیار مهم بوده است. در سال ۹۸، ۳۹‌میلیارد تومان برای ۷۷ هزار خانوار در مناطق سیل زده و زلزله زده وسیله خریداری شده است و ۱۹ درصد از سالمندان یعنی یک و نیم میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

بختیاری در خصوص سهام عدالت گفت: سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مددجویان کمیته امداد تحت پوشش دارای سهام عدالت هستند. ۱۵ هزار خانه که در سیل نیاز به تعمبر داشته است سال قبل تعمیران کامل انجام شد و بیش از ده هزار واحد احداثی داشتیم.

وی اضافه کرد: ۳۸۹ هزار دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند، از این تعدا ۱۹۷ هزار مقطع ابتدایی و ۱۹۱ هزار نفر در مقطع متوسطه تحصیل می کنند سال گذشته بیش از ۵۶ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شد.

بختیاری در خصوص دانشجویان تحت پوشش گفت: ۵۷ هزار دانشجو در کمیته امداد تحت پوشش هستند که از این تعداد ۵۱ هزار نفر کارشناسی پنج هزار در مقطع ارشد تحصیل می کنند.

وی در خصوص مشارکت‌های مردمی گفت: بیش از ۶ میلیون صندوق صدقات خانگی داریم که به دلیل شیوع کرونا در اسفند ماه نتوانستیم جمع آوری کنیم اما در سال ۹۸، ۳۹۶ میلیارد تومان از این طریق جمع آوری شده است.

بختیاری خطاب به هموطنان اعلام کرد: هموطنان می توانند با ارسال عد یک به ۸۸۸۷ صندوق صدقات پیامکی را جایگزین صندوق صدقات خانگی کنند.

وی در خصوص جمع آوری زکات و فطریه نیز گفت: شورای عالی زکات تشکیل شده است و هموطنان می توانند زکات خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۱۰۰۰ واریز کنند.

بختیاری، اشتغال، مسکن و فرهنگ را سه رکن توانمندسازی دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه کمیته امداد در سال ۹۸، بیش از ۵۶ هزار و ۸۹۹ خدمت مسکن انجام شده استو ۹ هزار ۴۲۴ واحد مسکونی در روستا و ۵هزار ۶۴۰ واحد مسکونی در شهرها ساخته است.

به گفته وی، در زمینه تعمیرات در سال ۹۸، ۵۷ هزار ۵۵۱ واحد مسکونی تعمیر شده است.

بختیاری در مورد صندوق قرض الحسنه امداد ولایت گفت: امروز تا سقف ۵ میلیون تومان وام گره‌گشایی هیچ گونه کارمزدی دریافت نمی‌شود. از ۵ میلیون به بالا کارمزد سه درصد است، دریافت می شود که ۸۰ درصد وام قرض الحسنه به مددجویان و ۲۰ درصد به نیازمندان است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۵۰ هزار خیر با ۵۰۰ میلیارد تومان در صندوق امداد ولایت سرمایه گذاری کردند، گفت: در سال ۹۸، ۷۰ هزار خدمت حقوقی به مددجویان کمیته امداد داشتیم و بیش از هزار و ۷۰۰ وکیل خیر با کمیته امداد همکاری دارد.

بختیاری در مورد گروه‌های جهادی گفت: گروه‌های جهادی برکتی برای کشور است و در حوادث غیرمترقبه میدان دار هستند و کارهای بزرگی انجام دادند. ۹ هزار ۵۱۴ نفر جهادگر در۱۴۰ گروه جهادی به مردم کمک کرده اند.

وی گفت: امداد الکترونیکی، یکسان سازی و یکپارچه سازی از برنامه‌های اولویت‌دار کمیته امداد است و خدمات کمیته امداد در اتاق شیشه‌ای قرار خواهد گرفت تا مردم بتوانند به طور شفاف بر خدمات کمیته امداد نظارت داشته باشند.

به گفته بختیاری با شیوع ویروس کرونا در کشور به ۱۰ هزار شغل مددجویی ضربه وارد شد.

وی گفت: ۱۱۵ هزار نفر از پوشش کمیته امداد خارج شدند و با هماهنگی‌های به عمل آمده، بودجه مددجو جدید تحت پوشش قرار می گیرد.

 

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/