معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در واکنش به موضوع خرید و فروش نوزادان گفت: این موارد از نظر قانونی کاملا قابل پیگرد است. در این موارد هم خریدار و هم فروشنده هر دو مجرم هستند و ممکن است جرم آنها حکم "قاچاق کودک" را هم داشته باشد.

به گزارش نیکوکار، حبیب الله مسعودی فرید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع فرزندخواندگی در همه جای دنیا از موضوعات بسیار حایز اهمیت است و همه دولت‌ها نظارت خاص و ویژه‌ و قوانین سختی در مورد آن دارند، افزود: همچنین دولت‌ها در مورد اینکه کودک در کنار چه خانواده‌ای قرار می‌گیرد نظارت داشته و حتی بعد از واگذاری کودک هم نظارت خود را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: دلیل مساله این است که وقتی کودک وارد خانواده‌ای می‌شود، خانواده مذکور باید صلاحیت لازم را از همه لحاظ از جمله سلامت اخلاقی، روانی، توانایی نگهداری، عدم سوء سابقه و اعتیاد به مواد مخدر و محرک و داشتن تمکن مالی برای نگهداری از کودک داشته باشد.

واگذاری سالانه حدود ۲۰۰۰ فرزند به عنوان فرزندخوانده

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه قانون سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی نسبت به قانون سال ۵۳ مترقی‌تر است، اظهار کرد: چراکه قانون مذکور امکان فرزندخواندگی را بیشتر کرده و آمار و ارقام بهزیستی هم این موضوع را نشان می‌دهد، به طوری که حداقل هرسال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش میزان کودکانی که به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌اند را داشته‌ایم. الان هم سالانه نزدیک ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به خانواده‌های مختلف سپرده می‌شوند.

مسعودی فرید در خصوص این قانون توضیح داد: در قانون سال ۹۲ که در مجلس و آیین نامه‌های آن نیز در سال ۹۴ به تصویب هیئت دولت رسید، خانواده‌هایی که حتی فرزند دارند نیز می‌توانند کودکی را به فرزندخواندگی بگیرند یا اگر کودکی پدر و مادر داشته باشد اما عدم صلاحیت والدین برای قاضی احراز شود می توانند با اعلام حکم سلب حضانت کودک را به عنوان فرزندخوانده به خانواده دیگری بدهند.

استقبال مردم از پذیرفتن فرزندخواندگی کودکان دارای بیماری خاص

وی با بیان اینکه در قانون قبلی فقط کودک با سن زیر ۱۲ سال می توانست به فرزندخواندگی پذیرفته شود، تصریح کرد: اما در قانون جدید تا ۱۶ سالگی این امکان وجود دارد. استقبال مردم از این موضوع نیز زیاد بوده به طوریکه طی سال‌ گذشته نزدیک ۱۶۰ کودک دارای بیماری خاص را به فرزندخواندگی قبول کردند. همچنین ۱۳۰ کودک دختر نیز زنان مجرد بالای زیر به فرزندخواندگی پذیرفتند.

پیگیری قانونی خرید و فروش کودکان

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اخیرا مواردی در مورد فروش کودک و نوزاد مطرح می‌شود که باید گفت این موارد از نظر قانونی کاملا قابل پیگرد است. هم کسی که خریدار و هم کسی که فروشنده است هر دو مجرم هستند و ممکن است حکم قاچاق کودک هم داشته باشد.

مسعودی فرید با بیان اینکه جلسات متعددی با پلیس فتا، قوه قضاییه و دادستانی برگزار کردیم تا برخورد قاطعی با کسانی که کودکی را می‌فروشند یا می‌خرند انجام شود، تصریح کرد: نکته دیگر هم این است که فرایند فرزندخواندگی باید فرآیندی مشخص باشد. اغلب کسانی که اقدام به خرید و فروش کودک می‌کنند کسانی هستند که شرایط و صلاحیت لازم را ندارند.

وی در ادامه به مطالعه تطبیقی با بیش از ۱۰ کشور دنیا از سوی بهزیستی در مورد فرایند فرزندخواندگی اشاره کرد و گفت: براساس این مطالعه متوجه شدیم در بسیاری از کشورها مقررات سختگیرانه‌تری نسبت به فرزندخواندگی وجود دارد. برای مثل در برخی کشورها حتی بررسی می‌شود که آیا خانواده مالیات‌هایش را به موقع داده است یا نه؟ ، آیا اینکه خانواده قانون گریز یا قانون پذیری است؟ این موارد در کنار صلاحیت‌های اولیه مانند شغل و صلاحیت و… در این کشورها بررسی می‌شود و حتی نظارتهای بعد از فرزندخواندگی بسیار سختگیرانه است تا در موارد لازم کودک را پس بگیرند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشوردرباره اینکه چرا اکثر نظارت‌ها بعد از فرزندخواندگی انجام می‌شود نیز توضیح داد: دلیل این موضوع این است که اگر کودکی را با بی توجهی به یک خانواده بدهیم آسیب روحی به کودک وارد می‌شود که لطمات پایداری دارد.

ورود بهزیستی به آگهی‌ و تبلیغات خرید و فروش کودک
گیرافتادن خریدار کودک هنگام اخذ شناسنامه

مسعودی فرید در ادامه با اشاره به اینکه بنابراین اگر سازمان بهزیستی تبلیغ یا آگهی در این خصوص مشاهده کند خودش به سرعت تماس می گیرد، چراکه بسیاری مواقع تبلیغ غیرواقعی است و در عین حال این موارد را به پلیس فتا و دادستانی اطلاع می‌دهد، هشدا داد: این افراد اگر واسطه باشند جرم آنها چندین برابر است چون نمونه بارز قاچاق کودک است و در قوانین ما در این خصوص مجازات سختی دیده شده است. خریدار هم در قاچاق سهیم است. بعضی از افراد اقدام به این کار می کنند و در مرحله اخذ شناسنامه با مشکل رو به رو می شوند چراکه دستگاه قضایی دراین مرحله آنها را شناسایی کرده و برخورد می‌کند.

مسعودی فرید ادامه داد: از همه شهروندان می‌خواهیم تا اگر با موردی از فروش کودک و نوزاد رو به رو شدند به سرعت آن را به قوه قضاییه و محاکم انتظامی گزارش دهند. همچنین در صورت اطلاع بهزیستی همکاران ما پیگیری خواهند کرد.

راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی برای طی شدن روند فرزندخواندگی

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد شفافیت در حوزه فرزندخواندگی و دسترسی آسانتر مردم و قابل رهگیری و نظارت شدن پرونده‌ها سامانه فرزندخواندگی راه اندازی شده است، اظهار کرد: هرکسی که در این سامانه ثبت نام کند از قوانین اطلاع کامل پیدا کرده و باید آن را اعلام کند. دوم اینکه فرد می‌داند در این فرایند باید چه قدر حدودا صبر کند تا نوبت به وی برسد، چراکه وقتی ثبت نام نهایی انجام شود جای فرد در صف مشخص شده و ابهامات در این خصوص از بین می‌رود تا اعتماد بیشتری بین مردم انجام شود.

 

منبع: ایسنا

 

انتهای پیام/