کد خبر: 3064

مدیر پایگاه اینترنتی معلولان ایران گفت: اپلیکیشن حقوق افراد معلول به همت این پایگاه اینترنتی و به منظور ارتقای سطح آگاهی جامعه به خصوص شهروندان دارای معلولیت از آخرین قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی و آیین‌نامه های مرتبط با معلولیت منتشر شد.

به گزارش نیکوکار، محمدرضا دشتی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: در نسخه اول این نرم‌افزار موبایلی، قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و آیین‌نامه‌های اجرایی آن درج شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این اپلیکیشن، قوانین مرتبط با بازنشستگی پیش از موعد افراد معلول، قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۸۳، کنوانسیون بین‌المللی حقوق افراد دارای معلولیت و دستورالعمل اجرایی حمل و نقل هوایی مسافران دارای معلولیت در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
دشتی تصریح کرد: اکنون این اپلیکیشن برای گوشی های دارای سیستم اندروید طراحی و ساخته شده و محتوای نسخه های بعدی این نرم افزار موبایلی جامع تر و کاملتر و با جزییات بیشتری شامل تمام قوانین، مقرارت و آیین‌نامه‌های مرتبط حوزه معلولیت منتشر خواهد شد.

وی افزود: از نکات مهم در تولید این اپلیکیشن دسترس پذیری آن برای افراد دارای نابینایی یا کم بینایی است.

مدیر پایگاه اینترنتی معلولان ایران اضافه کرد: اکنون افراد نابینا می توانند با استفاده از نرم افزارهای متن خوان موبایلی از محتواهای این اپلیکیشن استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین امکان ویژه ای برای افراد کم بینا نیز در اپلیکیشن وجود دارد که می توانند با کمک آن اندازه فونت(قلم)، تصاویر و رنگ زمینه صفحات را مطابق نیاز خود تنظیم کنند تا نوشته‌ها برای آنها خواناتر شود.
مدیر پایگاه اینترنتی معلولان ایران درباره لزوم طراحی چنین نرم افزاری برای معلولان تأکید کرد: اکنون یک مرکز جامع شامل تمام قوانین و مقررات، دستورالعمل ها و آیین نامه حوزه معلولیت نداریم. این اَپ در واقع می‌خواهد این نقص را برطرف کند. این درحالیست که بر اساس کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، باید آگاهی افراد توانیاب را نسبت به حقوق خود افزایش دهیم.

دشتی خاطرنشان کرد: وقتی فردی از حقوق خود آگاه باشد، آن وقت می‌تواند در شرایط مختلف قانونی دنبال حق خود برود و آن را مطالبه کند.

وی با بیان اکنون نسخه اول این اَپ طراحی و در کافه بازار در دسترس مخاطبان قرار گرفته، بیان کرد: در این نسخه ابتدا ضروری ترین قوانین را منتشر کرده ایم اما یکسری قوانین دیگر نیز هست که قرار است جمع آوری و اضافه کنیم. این مدت که به خاطر کرونا در قرنطینه خانگی هستیم فرصتی شده تا قوانین ضروری را گردآوری و به این اَپ اضافه کنم.

دشتی گفت: یکی از مشکلاتی که نرم افزارهای موجود دارند عدم دسترس پذیری برای تمام گروه هاست اما این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده که برای همه گروه‌های دارای معلولیت دسترس پذیر باشد و مورد استفاده آنها قرار بگیرد. در واقع این اَپ به حقوق افراد دارای معلولیت احترام گذاشته و در دسترس همگی آنها است.

به گفته وی، این اَپ هفته قبل بر روی کافه بازار آپلود شد و اکنون تبلیغی صورت نگرفته اما عده‌ای از مسئولان استقبال کرده اند.

دشتی ابراز امیدوار کرد که با کمک و حمایت مسئولان در این حوزه و توسعه این اَپ، مشکلات افراد دارای معلولیت تا حدودی برطرف شود.

دشتی ادامه می دهد: چشم انداز ما برای آینده این است که این نرم‌افزار کار خود را به عنوان استارت آپ ادامه دهد و از یکسری کارشناس حقوقی برای پاسخگویی به سؤالات معلولان بهره ببریم.

مدیر پایگاه اینترنتی معلولان ایران افزود: از همه استفاده کنندگان این نرم افزار موبایلی درخواست می کنم با ارائه نقطه نظرات سازنده خود، ما را در ادامه مسیر دشواری که در پیش‌گرفته‌ایم یاری کنند تا بتوانیم در ارتقای سطح آگاهی شهروندان جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت و حقوق آنها، حرکتی ارزشمند داشته باشیم.

بر پایه این گزارش، پایگاه اینترنتی معلولان ایران (شمعدانی) به نشانی www.shamdani.com با سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت خبری و اطلاع ‌رسانی تا کنون هشت اپلیکیشن در موضوعات مختلف ورزشی، پزشکی، آموزشی برای افراد دارای معلولیت روانه بازار کرده است.

این اپلیکیشن ها به صورت رایگان از طریق کافه بازار در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/