کد خبر: 290

عضو انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اینکه در همه استانها به آسیبهای مشترکی برخورد کردیم، گفت: اعتیاد، فقر، طلاق، بیکاری، فرزندان فراری، خودکشی خشونت خانگی و بیماری اچ آی وی در مادران و کودکان از آسیبهایی است که در اکثر استانها مشخص بود.

به گزارش نیکوکار، زهرا کمالی دهقان در برنامه روز ملی خانواده با بیان اینکه گفت وگو مسئله‌ای برای جامعه مدرن است و لزوما برای جامعه سنتی نیست، گفت: در جامعه سنتی ساختار خانواده، مکانیکی است، به طوریکه همه چیز از قبل تعیین شده و وظیفه و جایگاه پدر و مادر و فرزندان و قوانین در خانواده مشخص است و همه باید تابع قانون باشند، اما در جامعه مدرن و ارگانیک جامعه مانند بدن انسان و متشکل از اجزا بوده و هر جزئی دارای نقش مهمی است، در نتیجه تمام اعضا می توانند در کنار یکدیگر یک کل را تشکیل دهند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه خانواده نیز هر یک از اعضا دارای وظیفه و جایگاهی هستند، ادامه داد: پدر خانواده باید متوجه شود که قدرت به تنهایی در دست او نیست و فرزندان و مادر نیز می‌توانند صحبت کنند.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران با بیان اینکه ارزش‌ها و مسئولیت پذیری در بحث خانواده بسیار مورد اهمیت است گفت: گفت‌وگو مسئله مهمی در بحث خانواده است. طرحی که انجمن جامعه شناسی با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری انجام می دهد در دو مرحله انجام شده است که در مرحله اول مجریان طرح یعنی جامعه شناسان کارگاهی را با چهار گروه هدف در تمامی استان‌ها برگزار کردند، این گروه شامل جامعه شناسان، روانشناسان، سمن‌ها، مقامات دولتی مانند بهزیستی و شهرداری و روزنامه‌نگاران حوزه بودند، از آنها خواسته شد در مورد مسائل اجتماعی هر استانی صحبت کنند.

کمالی با اشاره به اینکه در همه استانها به آسیبهای مشترکی برخورد کردیم، یادآور شد: اعتیاد، فقر، طلاق، بیکاری، فرزندان فراری، خودکشی، خشونت خانگی و بیماری اچ آی وی در مادران و کودکان از آسیبهایی است که در اکثر استانها مشخص بود.

بنابر اظهارات وی، مرحله دوم این طرح در حال حاضر در حال انجام است که در این مرحله در زمینه گفت و گوی خانواده‌هاست. در این زمینه از سمنها کمک گرفته شد که با فرزندان، مادران و پدران کارگاه‌های جداگانه‌ای داشته باشیم، در پایان نیز کارگاه دیگری برگزار می‌شود که تمامی افراد در کنار یکدیگر در مورد مسائلی که در خانواده با آن مواجه هستند بحث می‌کنند.

کمالی ادامه داد: زمانی که بحث اتفاق می افتد افراد چگونگی گفت وگو و مهارت آن را یاد می‌گیرند و اینکه لزوما مباحثه نکنند.

وی تاکید کرد: قرار نیست افراد به هم پیروز بشوند بلکه باید به بحث مطلوبی برسند تا از تنش در خانواده جلوگیری شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/