معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از توزیع ۱۰ هزار بسته غذایی۷۲ ساعته میان سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش نیکوکار، سعید متانی با اشاره به جزئیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی استان سیستان و بلوچستان در ۶ روز گذشته گفت: هموطنان ساکن در شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند متاثر از سیل و آبگرفتگی بوده‌اند.

وی توضیح داد: با توجه به استقرار بالگردهای جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی در منطقه و باز شدن برخی راه‌های مواصلاتی روند امدادرسانی با سرعت بیشتری در حال انجام است که در همین راستا تاکنون هشت هزار و ۷۷۶ خانوار آسیب دیده در سیلاب اخیر توسط امدادگران و نجاتگران هلال احمر امدادرسانی شدند.

معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اسکان اضطراری پنج هزار نفر در روستاهای متاثر از سیل و آبگرفتگی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ۲۱۲ روستا و ۱۴ شهرستان‌ سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب و آبگرفتگی هستند که تاکنون توسط ۱۱۸۰ نیروی نجاتگر هلال احمر در قالب ۲۸۶ تیم عملیاتی و بکارگیری ۱۶۳ خودروی امدادی و عملیاتی خدمات به آنان ارائه شد.

متانی توضیح داد: تاکنون ۶ فروند بالگرد شامل ۲ فروند بالگرد هلال احمر و ۴ فروند بالگرد نظامی با انجام ۵۵ سورتی پرواز اقلام امدادی را به مناطق سیل زده استان منتقل کرده اند.

وی افزود: تاکنون هزار و ۵۰ دستگاه چادر، پنج هزار تخته پتو، دو هزار و ۵۰۰ تخته موکت، ۱۰ هزار کیلوگرم نایلون و مقادیر زیادی قند و شکر، حبوبات، برنج، چراغ والوور، انواع کنسرو میان متاثران توزیع شده است.

توزیع بسته های غذایی ویژه افراد کم توان
معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: با نیازسنجی های انجام شده، تهیه بسته غذایی ویژه افراد کم توان شامل کیسه برنج ۱۰ کیلویی، نمک تصفیه شده، کنسرو لوبیاچیتی، کنسرو تن ماهی، عدس سبز، قندکله شکسته شده، لوبیا چیتی، روغن مایع خوراکی، شکر و چای خشک در دستور کار قرار گرفته که به زودی این بسته های غذایی نیز در میان سیلزدگان توزیع می شود.

وی با بیان اینکه طول مسیر امدادرسانی هلال احمر برای کمک به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان حدود ۷۰۰ کیلومتر است و از خلیج گَواتِر در طول ساحل مکران در دریای عمان آغاز و تا شهرستان خاش یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد، گفت: شعاع پوشش این عملیات امدادی ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع است و با توجه به شرایط نامساعد آب و هوایی تا پایان هفته در این استان و کاهش محسوس دما بویژه در طول شب و وزش باد شدید که شدت وزش باد، در مناطق شمالی و جنوبی بیشتر می باشد عملیات امدادرسانی در حال انجام است؛ اما احتیاط در پروازهای امدادی بالگردها در مناطق سیل زده از سوی هواشناسی این استان به ما ابلاغ شده است.

بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شده بود، استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است.

شرایط در  سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.

در سیستان و بلوچستان تعداد ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان درگیر سیل هستند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی دیده است.

امدادرسانی به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان تنها از طریق بالگرد و یا قایق امکان پذیر است و با وجود تلاش امدادگران، چادر، مواد غذایی بسته بندی، پتو و ملزومات پزشکی و بهداشتی از اقلام ضروری مورد نیاز مردم منطقه است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/