کد خبر: 2256

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بهزیستی کشور گفت: در سال جاری ۵۳ هزار شغل پایدار برای مددجویان و افراد تحت پوشش بهزیستی کشور ایجاد شده که تاکنون ۳۰ هزار شغل آن محقق شده است.

به گزارش نیکوکار، رضا دهقان مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بهزیستی کشور در سفر به قزوین از برخی واحدهای تولیدی ویژه معلولان در شهر صنعتی البرز دیدن کرد و به سوالات مختلف در خصوص اشتغال ایجاد شده برای معلولان، پرداخت تسهیلات کم بهره و اولویت‌های این مدیریت پاسخ داد.

* امسال از اعتبارات اشتغال بودجه کشور و صندوق توسعه ملی چه میزان به افراد تحت پوشش پرداخت شد و میزان اشتغال ایجاد شده چه تعداد بود؟

در حوزه اشتغال با نگاه اشتغال پایدار اولین قدم اساسی افزایش اعتبارات بانکی بود که خوشبختانه تا سه برابر افزایش پیدا کرد و امسال اعتبارات تبصره بند «ب» ماده ۱۶ قانون بودجه کشور از ۵۰۰ میلیارد به ۱,۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

 

 

همچنین از محل صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت کارفرمایی و خویش فرمایی قابل عرضه است و این تسهیلات برای سازمان بهزیستی به دلیل خاص بودن جامعه هدف عموماً تسهیلات کم بهره و ۴ درصدی است و در شرایط خاصی تسهیلات سود بیشتری دارد ولی عموماً وام ۴ درصدی و تسهیلات یک تا دو درصدی هم داریم.

* سقف تسهیلات اشتغال برای هر نفر چه میزان است؟

سقف تسهیلات پرداختی ۵۰ میلیون تومان است که در بخش کارفرمایی برای ۵ نفر حدود ۲۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنیم که در تعامل با بانک مرکزی تلاش می‌کنیم در حوزه کارفرمایی این وضعیت از کارگاه‌های ۵ نفره به ۲۰ نفره برسانیم که سقف تسهیلات به یک میلیارد تومان افزایش پیدا کند اما هنوز موافقت کتبی گرفته نشده است تا مسیر برای کارفرمایان هموار شود ولی امیدواریم فرصت‌های برابر شغلی را ایجاد کنیم تا کسی دغدغه اشتغال نداشته باشد.

 

 

* تعهد اشتغال امسال چه میزان است؟

تعهد ما برای سال جاری ۵۳ هزار نفر است که تاکنون ۳۰ هزار نفر محقق شده و تسهیلات در اختیار قرار گرفته و در سه ماهه آخر سال مابقی تعهد خود را با مشارکت فعال کارآفرینان و کارفرمایان و همکاری بهزیستی انجام خواهیم داد تا بتوانیم ۲۳ هزار نفر دیگر را مشغول کار کنیم.

* در خصوص مناسب سازی محیط کار چه اقداماتی صورت گرفته است؟

سازمان بهزیستی به صوت خاص پیگیر مسائل مربوط به معلولان است و برای مناسب سازی محیط کار آئین نامه اجرایی قانون امسال با پیگیری جدی مجموعه مدیریت بهزیستی کشور و نهادهای فعال و معلولان و حمایت‌های ویژه دولت
و نمایندگان آئین نامه‌های اجرایی برای تصویب آماده شده که یکی از آئین نامه‌ها مناسب سازی است که امیدواریم با پیگیری بهزیستی به کارها سرعت داده شود.

البته در حوزه شهرداری‌ها و راه و شهرسازی‌ها کارها خوب بوده و انتظار داریم کمک‌ها بیشتر شود و شرایط و تسهیلات را به طور کامل محقق کنیم.

 

 

* از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهد کرد؟

یکی از بحث‌های جدید سند ملی اشتغال بهزیستی کشور استفاده از ظرفیت‌های غیر دولتی و انجمن‌های مردم نهاد و سازمان‌های مردمی در حوزه بهزیستی است که ظرفیت بسیار خوبی است و می‌تواند یک حرکت جهادی در حوزه
بهزیستی تلقی شود.

نکته دوم این که نگاه پایدار سازی مشاغل را در حوزه بهزیستی داشته باشیم و صیانت از مشاغل قبلی در اولویت است و نکته سوم ساماندهی موضوع توانمند سازی مجموعه بهزیستی و زنان، کودکان، سالمندان و معلولان است.

* اولویت‌های معاونت اشتغال بهزیستی برای سال آینده در چه مسائلی است؟

قشر سالمندان اولویت مهم ما در بهزیستی است و با توجه به این که سیاست‌های کنترل جمعیت اتخاذ شد، در آینده با جمعیت سالمندی مواجه خواهیم شد که باید مشاغل ویژه سالمندان را ایجاد کنیم تا بحران نداشته باشیم، در این میان فضا برای کار زیاد و ظرفیت‌ها هم زیاد است و معتقدیم با شناختی که از حوزه‌های مختلف داریم در کشور همه چیز داریم و مقداری باید هم افزایی کرده و به هم اعتماد کنیم و از ظرفیت هم افزایی استفادهشود.

 

منبع: مهر

 

انتهای پیام/