مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۵۰۰ مددجوی مستأجر در استان تهران داریم، گفت: در سال جاری متعهد شده ایم که ۷ هزار شغل با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ایجاد کنیم.

به گزارش نیکوکار، ابوالفضل پرپنچی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه اشتغال پایدار و توانمندسازی مهمترین اولویت کمیته امداد است، گفت: ایجاد اشتغال پایدار و کسب درآمد ثابت از سوی خانواده ها را در طی یک برنامه پنجساله از سوی مددکاران دنبال می کنیم.

وی گفت: برای تمامی کارهایی که انجام می دهیم، پیوست فرهنگی را طراحی و عملیاتی کرده ایم.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به اینکه ۷۴ هزار خانواده به صورت ثابت تحت پوشش قرار دارند، گفت: از دو سال قبل بر اساس افزایش مشکلات اقتصادی ۱۸ هزار خانوار جدید در قالب تبصره ۱۴ تحت پوشش قرار گرفتند که ما سعی می کنیم تمامی خدماتی که به مددجویان خود ارائه می دهیم، برای آنها نیز انجام دهیم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه ۱۹ هزار کودک یتیم تحت پوشش هستند، گفت: در حال حاضر تعداد حامیان ما ۶۸ هزار نفر هستند که سعی داریم این تعداد را به ۲۴۰ هزار حامی افزایش دهیم.

پرپنچی تصریح کرد: کارشناسان این نهاد در سامانه تلفنی ۷۳۵۵ مستقر هستند و افرادی که تقاضای کمک و یا حمایت از کودک یتیم را دارند می توانند با این سامانه تماس بگیرند.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به اینکه هیچ مددجویی پشت نوبتی برای جهیزیه نداریم، گفت: برای تأمین جهیزیه ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی کمیته امداد و ۱۰ میلیون تومان نیز وام پرداخت می شود که میزان کمک ها نسبت به گذشته دو برابر شده است.

به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون ۹ هزار مورد جهیزیه برای مددجویان تهیه شده است که تا پایان سال تعداد آن به ۱۵۰۰ مورد می رسد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۷۰ مرکز نیکوکاری در استان تهران فعالیت می کنند که قصد داریم تعداد آنها را به هزار مرکز برسانیم.

پرپنچی با اشاره به اینکه مراکز نیکوکاری در مساجد، دانشگاه ها و بیمارستان ها ایجاد می شوند، گفت: با توجه به شناخت و مراجعات نیازمندان به این مراکز، امنای آنها می توانند نسبت به ارائه کمک اقدام کنند.

وی در مورد پرداخت وام به مددجویان طی هشت ماهه ابتدای امسال گفت: با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی به ۶ هزار مددجو وام پرداخت شده است که این وام ها در حوزه های مختلف اشتغال، درمان، جهیزیه، مسکن، ودیعه مسکن و حمایت های ضروری بوده است.

پرپنچی گفت: حداقل وام ۵ میلیون تومان و حداکثر ۳۰ میلیون تومان است که تا ۵۰ میلیون تومان نیز از سوی بانک ها پرداخت می شود.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران افزود: طی ۸ ماه امسال ۵۶۵ مورد ودیعه مسکن به مبلغ ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است که بر اساس تشخیص مددکاران مبلغ وام های دریافتی متفاوت بوده است که البته ودیعه مسکن امانی نیز داریم به طوری که پول ودیعه مسکن را خود کمیته امداد به صاحبخانه می دهد که در این مورد استثنائاتی وجود دارد.

وی در خصوص اشتغال مددجویان نیز گفت: ۶۸ میلیارد تومان با سرانه ۲۵ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان وام اشتغال روستایی پرداخت شده است که در سال ۹۸، ۱۵۳۱ مورد در سامانه کارا ثبت نام کرده اند که ۸۲ میلیارد تومان اعتبار صرف آنها شد.

پرپنچی به تبصره ۱۶ نیز اشاره کرد و گفت: ۱۲۱ میلیارد تومان با سرانه ۳۵ میلیون تومان تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای گروه های هدف مددجویان اختصاص داده شده است که در این خصوص ۲ هزار و ۹۵۹ پرونده ثبت و ۱۲۲ میلیارد تومان تعیین مبلغ شد.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران به تسهیلات قرض الحسنه صندوق امداد ولایت نیز اشاره کرد و گفت: همچنین از طریق بانک مهر ۱۸ میلیارد تومان مصوب شده بود که برای گروه های هدف مددجویی ۹۲۷ پرونده با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان جذب شده است.

وی افزود: امداد یکسری تسهیلاتی نیز برای کارفرمایان در نظر گرفته به طوری که تا دو سال حق بیمه ۲۳ درصدی کارگر را در صورت استخدام مددجویان امداد به کارفرما پرداخت می کند و همچنین هر کارفرمایی که تا ۱۰ نفر از مددجویان امداد استخدام کند می تواند ۵۰۰ میلیون تومان وام دریافت کند یعنی به ازای هر مددجو ۵۰ میلیون تومان.

پرپنچی در مورد راهبران شغلی امداد گفت: این افراد همان کارآفرینان هستند که در مباحث اقتصادی، بازاریابی و … امداد را یاری می کنند و تاکنون ۱۱ راهبر شغلی در امداد داریم.

وی به وام اشتغال روستائیان نیز اشاره کرد و گفت: تا سقف ۵۰ میلیون تومان با ۶ درصد کارمزد و اقساط ۶۰ ماهه و از تبصره ۱۶ نیز ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و اقساط ۶۰ ماهه و همچنین از صندوق امداد ولایت نیز ۳۰ میلیون تومان با کارمزد ۲ درصد با اقساط ۶۰ ماهه و بانک مهر نیز ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و اقساط ۶۰ ماهه به مددجویان پرداخت می شود.

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان تهران، هر مددجو می تواند تا ۸۰ میلیون تومان وام یعنی ۳۰ میلیون تومان از امداد و ۵۰ میلیون از بانک وام دریافت کند.

پرپنچی افزود: در سال جاری ۷ هزار شغل تعهد استان تهران است که ۲۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل خانواده های نیازمند امداد، ضمانت است، گفت: در همین راستا برای رفع مشکل آنان صندوق ضمانت کمیته امداد را راه اندازی کرده ایم به طوری که تاکنون ۳۸۰ مورد ضمانت از سوی صندوق انجام شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران گفت: همه مددجویان کمیته امداد، کمک معیشت دولت را دریافت کرده اند.

پرپنچی در مورد مستمری مددجویان تصریح کرد: از محل تبصره ۱۴ که ۱۸ هزار مددجوی جدید تحت پوشش قرار گرفته اند، به هر خانواده یک نفره ۱۵۱ هزار تومان، دو نفره ۳۰۶ هزار و ۵۰۰ تومان، سه نفره ۴۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و چهار نفره ۵۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان، همچنین ۵ نفره به بالا نیز ۶۴۴ هزار تومان پرداخت می شود.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران در خصوص کمک معیشت مددجویان تحت پوشش امداد نیز اظهارداشت: مستمری خانواده یک نفره ۲۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، دو نفره ۳۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان، چهار نفره ۶۶۵ هزار تومان و پنج نفره به بالا ۷۶۴ هزار تومان است که این مبلغ با در نظر گرفتن سرانه جدید افزایش ۲۰ درصد مستمری اول، یارانه، مستمری اول و یارانه عمومی محاسبه شده است.

وی گفت: نیازمندان می توانند به روش های مختلف مانند مراجعه به دفاتر امداد، مراکز نیکوکاری، سازمان ها و مؤسسات و سامانه ۷۳۵۵ از حمایت های کمیته امداد برخوردار شوند.

پرپنچی تصریح کرد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ مددجوی مستأجر فاقد مسکن در استان تهران وجود دارد که به محض تعطیلی مدارس، برای جابه جایی، اجاره و غیره اقدام می شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/