کد خبر: 13786

رئیس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان شنوایی عنوان کرد

سرانه روزانه کمک دولت به معلولان روزی ۵ هزارتومان ! /درخواست از مجلس برای بازگرداندن ردیف بودجه

شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی با اشاره به حذف ردیف بودجه معلولان در سال ۱۴۰۲ طی نامه‌ای از کمیسیون تلفیق بودجه و مجلس شورای اسلامی خواست تا نسبت به بازگرداندن ردیف بودجه معلولان که می‌بایست براساس قانون همه‌ساله در بودجه سالانه کشور مبلغ و مقدار آن ذکر شود، اهتمام ویژه نشان دهد.

به گزارش نیکوکار،در بخشی از متن نامه شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی که از سوی حامد عابدین‌زاده- رئیس هیات مدیره این شبکه درخصوص نگرانی معلولین از حذف بودجه در سال ۱۴۰۲ به رئیس جمهوری، رییس قوه قضاییه، رییس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهور و سایر مسئولان مربوطه نوشته و در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۱۳۹۶ تصویب شد و به بسیاری از سازمان‌ها وظایفی برای بهبود وضعیت معلولان در جامعه داده شد. با این حال در سال جاری بسیاری از نهادها و دستگاه‌های اجرایی در عمل به تعهدات خود در قبال معلولان کوتاهی کرده و برخی از آنان هیچ اقدامی در جهت تحقق تکالیف خود به عمل نیاوردند و کمبود بودجه و عدم اختصاص منابع مالی برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را دلیل عدم اجرای آن عنوان کرده بودند. حال در بودجه سال آینده ناباورانه شاهد هستیم که ردیف بودجه معلولان به‌طور کلی از قانون حذف شده است.

 

سرانه روزانه کمک دولت به معلولان روزی ۵ هزار تومان ! 

بودجه اجرای قانون معلولان معادل خرید روزانه ۲ عدد تخم‌مرغ است

 

در ادامه این نامه آمده است: «قانون حمایت از حقوق معلولان» در ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. واقعیت این است که باتوجه به تعداد معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود، بودجه‌ای که در کمیسیون تلفیق برای معلولان تعریف شده است به هیچ عنوان نمی‌تواند حتی پاسخگوی وسایل توان‌بخشی معلولان باشد. اگر ۲۸۰۰ میلیارد تومان را با تعداد معلولان (که یک میلیون و ۸۰۰ هزار معلول تحت پوشش را شامل می‌شود) بررسی کنید، می‌بینید که سرانه روزانه کمک دولت به معلولان حدوداً روزی ۵ هزارتومان است. به عبارتی بودجه لحاظ‌ شده برای اجرای قانون معلولان، معادل هزینه روزانه دو یا سه عدد تخم مرغ است. فردی دارای معلولیت با این میزان مشکلات، آیا با هزینه‌ای معادل قیمت ۲ عدد تخم مرغ می‌تواند زندگی کند؟ بودجه افراد دارای معلولیت متناسب با نیازهای آنها نیست.

 

بیش از ۵۰۰ هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی

 

سرانه روزانه کمک دولت به هر فرد در خانواده پنج‌نفره دارای معلولیت ۱۱,۰۰۰ تومان است و این در حالی است که بیش از ۵۰۰ هزار نفر پشت نوبت خدمات بهزیستی هستند. براساس ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، سرانه روزانه هر معلول ۱۸۰ هزار تومان یعنی معادل سه کیلو گرم مرغ است؛ ولی معلولین در حال حاضر در خانواده ۵ نفره، سرانه ۱۱ هزار تومانی یعنی معادل ۳ عدد تخم مرغ دریافت می‌کنند.

 

سکوت بهزیستی و انتظار از دولت برای اجرای قانون

 

در ادامه نامه مذکور با اشاره به اینکه قانون حمایت از معلولان در پاسخ به چالش‌های معلولین نوشته شده، اینطور آمده است: این قانون در ۱۰ فصل به مسائلی مانند مناسب‌سازی، خدمات درمانی، امور فرهنگی، اشتغال، مسکن، آگاهی‌های عمومی مردم نسبت به معلولین و معیشت مطرح و بررسی شده است؛ آیا وضعیت معلولان و رعایت حقوق شهروندی این افراد در کشور مناسب است؟ قطعا خیر. یکی از وظایف بهزیستی، توان‌بخشی و رسیدگی به اوضاع متنوع افراد دارای معلولیت است حال آن که در این مسئله سکوت کرده است و این جای بسی شبهه و تعجب است. برای اجرای قانون حمایت از معلولان ۶۱ هزار میلیارد تومان نیاز است و در حال حاضر بودجه بهزیستی ۳ هزار میلیارد تومان است؛ حال معنی حذف بودجه چیست؟ آن هم در این برهه زمانی و چشم‌انداز توسعه اقتصادی؟ انتظار می‌رفت که دولت نسبت به وظیفه قانونی خود و افزایش بودجه مطابق با ماده ۳۰ قانون حمایت از حقوق معلولان عمل کند.

 

درخواست از دولت و مجلس برای بازگرداندن ردیف بودجه معلولان

مشخص نیست چه رقمی از بودجه صرف معلولان خواهد شد 

 

در بخش دیگری از این نامه که از کمیسیون تلفیق بودجه و مجلس شورای اسلامی خواسته شده تا نسبت به بازگرداندن ردیف بودجه معلولان که می‌بایست براساس قانون همه‌ساله در بودجه سالانه کشور مبلغ و مقدار آن ذکر شود اهتمام ویژه نشان داده شود، نوشته شده است: در نتیجه این اقدام ناباورانه حذف ردیف بودجه جامعه معلولان و عدم تخصیص مبلغی منطقی برای معلولان نمی‌توان با قطعیت گفت که برای معلولان افزایشی در نظر گرفته شده است. مشخص نیست چه مقدار از این بودجه برای معلولان یا ناشنوایان اختصاص خواهد یافت. شاید بهزیستی این افزایش بودجه را به ترک اعتیاد مواد مخدر اختصاص دهد. سازمان بهزیستی هم الزامی ندارد، که افزایشی برای معلولان در نظر بگیرد.

این نامه می‌افزاید: بودجه بهزیستی از ۱۲ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که بهزیستی می‌تواند ۲۰۰ میلیون تومان برای معلولان خرج کند. این افزایش هم در راستای اهداف بهزیستی است نه در راستای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، در صورتی که نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت مددجویان بهزیستی را معلولین تشکیل می‌دهند؛ بنابراین باید مشخص شود که چه میزان افزایش برای حمایت از معلولان و ناشنوایان و کم‌شنوایان اختصاص یافته و در چه خدماتی صرف خواهد شد.

در ادامه این نامه شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی از “مخبر” خواسته است تا به عنوان معاون اول رئیس جمهور و رئیس کمیته نظارت و هماهنگی بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/