کد خبر: 13702

کارشناس مسوول طرح «همیار مادر و کودک» سازمان بهزیستی کشور گفت: اجرای این طرح نقش مهمی در کاهش وابستگی مادران و کودکان و سوق دادن این روابط به سمت دلبستگی ایمن در خانواده‌ها دارد.

به گزارش نیکوکار،معصومه وهابی در کرمانشاه با اشاره به اینکه اجرای این طرح از سه سال قبل در کشور آغاز شده است، افزود: طرح همیار مادر و کودک بر مبنای تسهیل تشکیل گروه های همیاری مادران، ایجاد شرایط دلبستگی ایمن برای جامعه مخاطب با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی طراحی و برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: این طرح راهبردی با رویکرد پیشگیرانه چندسطحی در خانواده طراحی و شامل مادران باردار و مادرانی که در دارای کودک زیر سه سال هستند، برنامه ریزی شده است.

کارشناس مسوول طرح «همیار مادر و کودک» سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه این طرح رویکرد «دلبستگی ایمن» را در رابطه مادران و فرزندان ایرانی در دستور کار دارد، یادآور شد: هم اینک حدود ۹ هزار مادر در استان های مختلف کشور زیر پوشش این طرح هستند.

وهابی افزود: در این طرح مادران و کودکان تحت آموزش‌های روانشناسی قرار می‌گیرند تا مانند آنچه در بسیاری از کشورهای اروپایی در حال انجام است، روابط آنها از وابستگی خارج شده و به دلبستگی ایمن تبدیل شود.

وی با بیان اینکه نقطه قوت این طرح به کارگیری تکنیک های تسهیلگری برای شناسایی چالش های مختلف روابط مادر کودک با تاکید بر نقش مادر است، افزود: در این نوع رابطه دیگر وابستگی شدید مادر و فرزند وجود نداشته و روابط به سمتی می‌رود که این وابستگی‌ها کمتر شده و کودکان بتوانند مستقل‌تر بار بیایند.

وهابی، ادامه داد: در این طرح تسهیلگران در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر خانواده ها را زیرپوشش برده و آموزش های لازم را به آنها می دهند و پس از آن مادران با تشکیل گروه های خودیاری و همیاری در راستای پایداری این گروه ها از مباحثی چون همدلی و همفکری شروع و به بررسی نیازهایشان می پردازند.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح کودکان فرصت آزمون و خطا خواهند داشت و مادران هم می‌پذیرند که برخی کارهای کودکان لزوما خطا نبوده و لازم است آنها را تجربه کنند، یادآور شد: تسهیلگران و کارشناسان نیز با ارایه راهکارهای لازم به خانواده ها در این زمینه کمک می کنند.

این کارشناس مسوول افزود: به اعتقاد ما اگر کودکان خطاهای قابل جبران را تجربه کنند و مادران مانع آنها نشوند، در بزرگسالی کمتر سراغ بزهکاری می‌روند و این امر به کاهش آسیب‌های اجتماعی هم کمک می‌کند.

کارشناس مسوول طرح «همیار مادر و کودک» سازمان بهزیستی کشور به منظور شرکت در نشست تخصصی طرح توانمندسازی خانواده محور همیار مادر و کودک به استان کرمانشاه سفر کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر