کد خبر: 13594

رییس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح پیشگیری از اعتیاد زنان دارای همسر معتاد در برنامه پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان موسوم به «پازک» تا پایان آذرماه امسال در تمام استان‌های کشور اجرا می‌شود.

به گزارش نیکوکار، «ماریت قازاریان» روز دوشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی منطقه ای برنامه «پازک» در کرمانشاه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: برنامه «پازک» یا پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان برای تحت پوشش قرار دادن مناطق آسیب خیز از سال ۱۳۹۶ در ۱۲ استان با تربیت و آموزش مربیانی در این زمینه شروع شد که در مجموع این ۱۲ استان در ۵۰۰ محله به اجرا گذاشته شد.

وی افزود: پس از شیوع کرونا اجرای این طرح با محدودیت‌هایی برای اجرا مواجه شد که در طول یکسال گذشته دوباره آغاز شده و پیش بینی می شود با برگزاری آخرین کارگاه آموزش منطقه ای در استان گلستان تا پایان آذرماه امسال در همه استان ها عملا وارد فاز اجرایی شود که در آن صورت پیش بینی می شود تعداد محلات زیر پوشش تا ۸۰۰ محله افزایش یابد.

رییس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با پایان برگزاری این کارگاه های آموزشی پیش بینی شده است ۱۴۰ مربی برای اجرای آن تربیت و در استان های مختلف بکارگیری شوند اضافه کرد: این مربیان کاملا ارزیابی می شوند به طوری که پس از شرکت در دوره های آموزشی از آنها آزمون های شفاهی و کتبی گرفته می شود.

قازاریان یادآور شد: در قالب برنامه «پازک» قرار است محله‌هایی که تحت پوشش این برنامه هستند، طرح‌های مختلف پیشگیری از اعتیاد در راستای توانمندسازی گروه‌های مختلف زنان و کودکان باید انجام شود مثلا برای زنان دارای همسر معتاد، زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست و برای زنانی که همسر بهبود یافته از اعتیاد دارند، برای افرادی که در معرض خطر اعتیاد هستند، طرح‌های مختلفی وجود دارد که قرار است اجرا شود.

وی گفت: در برنامه «پازک» تسهیلگر محلات در جلساتی که در محله برگزار می‌کنند، افرادی که مایل هستند در این جلسات شرکت می‌کنند را گردهم می آورد و در هر دوره‌ای که برگزار می‌شود، ۲۰ تا ۲۵ نفر در هر محله شرکت می‌کنند و در جلسات آموزشی که به صورت هفتگی در ۶ جلسه برگزار می شود آموزش های لازم به آنها ارایه می شود.

قازاریان اضافه کرد: در اجرای این برنامه همچنین نظام ارجاع نیز وجود دارد به آن معنا که هرجا احساس کنیم در جایی نیاز به ارجاع خود فرد یا دیگر اعضای خانواده به بهزیستی یا سایر ارگان ها باشد، به گونه ای که بتواند در روند پیشگیری از اعتیاد کمک کند، ارجاع می‌شود.

رییس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: زنان به عنوان یکی از اعضای مهم در راستای تحکیم خانواده هستند و آشناسازی این قشر با مفاهیم و همچنین راه‌های پیشگیری از اعتیاد یک راهکار در راستای پیشگیری از اعتیاد فرزندان و همچنین سایر اعضای خانواده به اعتیاد در سنین مختلف است.

کارگاه آموزشی منطقه‌ای برنامه «پازک» (پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان) با محوریت پیشگیری از مصرف مواد ویژه زنان دارای همسر معتاد از امروز، دوشنبه با حضور کارشناسان پیشگیری از اعتیاد ادارات کل بهزیستی پنج استان همدان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و منطقه آزاد کیش به میزبانی کرمانشاه آغاز شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر