کد خبر: 13113

رییس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور :

۶۰ درصد معتادان قبل از اعتیاد شاغل بودند

رییس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور :

به گزارش نیکوکار، محمد عباسی روز دوشنبه در نشست تخصصی مسئولان مبارزه با موادمخدر که با عنوان «پیشگیری از اعتیاد- مشارکت‌های مردمی- اشتغال بهبودیافتگان» در مجموعه فرهنگی شقایق و به صورت ویدئو کنفرانس با استان های سراسر کشور، برگزار شد، اظهارداشت:بهره گیری از ظرفیت مردم برای مقابله با آلودگی اعتیاد وظیفه مهمی است که در راس برنامه‌ها قرار دارد، البته مبارزه به موادمخدر اراده مهمی را می‌طلبد و این اراده، نیازمند تصمیمات مهمی است که عملی شوند.

وی با بیان اینکه جریان اعتیاد، پاکی جامعه را نشانه گرفته است، افزود: اعتیاد گناه و جرم بسیار بزرگی است و نگرش متولیان کشور نیز گویای این موضوع است، موادمخدر آلودگی بی‌شماری دارد و مقابله با این آلودگی ها، وظیفه مهمی است.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی، با اشاره به اینکه اعتیاد دغدغه بزرگی در کشور است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز بر مبارزه با این درد بزرگ، بارها به مسئولان نظام تاکید داشته‌اند.

عباسی ادامه داد: در سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به مبارزه با مواد مخدر تاکید شده است؛ لذا مقابله با آلودگی موادمخدر وظیفه مهمی است که در راس آسیب های اجتماعی قرار دارد و باید برای آن تدبیر شود.

وی اضافه کرد: نگرش و رویکرد مجلس سیزدهم نیز به صورت جدی، پاک کردن جامعه از آلودگی‌های بزرگی مانند اعتیاد است، این نشست نیز، فرصت بسیار بزرگی است که بتوانیم با هم‌افزایی در حوزه اعتیاد و آسیب های اجتماعی، اقدامات موثری انجام دهیم.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: اقدامات زیادی برای مقابله با آسیب اعتیاد انجام شده است، اما فضای موجود مطلوب نیست، معتادان متجاهر، تلاش متولیان را به چالش کشیده شده است، پس باید فکر دیگری کرد و نباید به تلاش‌های انجام شده برای مقابله با آسیب ها بسنده کرد.

عباسی افزود: اقدامات انجام شده از آلودگی های فزاینده ای که ممکن بود، بیشتر شود، جلوگیری کرده است؛ اما باید فرصت‌ها و جلسات بیشتری را به این موضوع اختصاص دهیم.

رییس سازمان اجتماعی کشور بیان داشت: اگر بخواهیم حلقه‌های ارتباطی میان معتادان و قاچاقچیان را قطع و از ورود افراد جدید به چرخه ویرانگر اعتیاد جلوگیری کنیم، باید بدانیم برای تقویت قبح این عمل باید برخورد ما بازدارنده و مبتنی بر واقعی باشد.

نگهداری معتادان باید اصلاح شود

وی ادامه داد: نگهداری یکجای همه معتادان باید اصلاح شود، نگهداری افرادی که بار اول و نهایتا دوم است که جمع آوری شده‌اند حتما باید جدای از دیگر معتادان باشد.

رییس سازمان اجتماعی کشور بیان کرد: بخش بسیار زیادی از منابع سازمان ها مثل بهزیستی صرف حوزه اعتیاد می شود، ما با این تهدید مواجه هستیم و نمی توان رهایش کرد، همچنین باید رسانه‌ها و صداوسیما درباره آسیب‌های اجتماعی ورود بیشتری داشته باشند و درباره آسیب‌های پیش روی هشدار دهند.

عباسی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت مردم برای مقابله با آلودگی وظیفه مهمی است که در راس برنامه‌ها قرار دارد، باید به درستی اندیشید و از نخبگان و اندیشمندان کشور نیز استفاده کنیم. همچنین از مدیران و متولیان اعتیاد که دغدغه مند هستند، استفاده شود.

وی تاکید کرد: در مبارزه با موادمخدر نیاز به عزم همگان داریم و باید یک هم افزایی بین افرادی که احساس وظیفه می کنند، بوجود بیاید.

پیشگیری از اعتیاد راهبرد بلندمدت ستاد مبارزه با مواد مخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر نیز در این نشست پیشگیری از اعتیاد را راهبرد بلندمدت ستاد مبارزه با مواد مخدر خواند و گفت: در برنامه هفتم توسعه، باید به موضوع پیشگیری از اعتیاد نگاه جدی‌تری داشته باشیم.

اسکندر مومنی افزود: این نشست، فرصت مناسبی در جهت تعامل حداکثری و هم افزایی و برای کنترل و کاهش آسیب اعتیاد و مواد مخدر در کشور است.

وی افزود: در حوزه مبارزه با موادمخدر، چهار موضوع مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی را به صورت متوازن دنبال می‌کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: پیشگیری از اعتیاد راهبرد اصلی و بلندمدت ستاد مبارزه با مواد مخدر است ولی در سایه آن، موضوعات دیگر را هم دنبال می‌کنیم اما راه حل اصلی، پیشگیری است.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه طی ۲۰ سال گذشته با حمایت آمریکاها و دیگر کشورهای غربی، تولید مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر شد، گفت: افزایش بی رویه تولید مواد مخدر صنعتی شیشه که با حمایت مستقیم آمریکا در افغانستان شکل گرفته است، خطری برای ایران و جامعه جهانی می‌باشد که در کنار تولید ۹۰ درصد تریاک جهان در آن کشور، دنیا را با مخاطره جدی مواجه کرده است.

مومنی افزود: درمان اعتیاد و توانمندسازی بسیار سخت است، به همین منظور باید به حوزه پیشگیری از اعتیاد توجه کنیم و از همه ظرفیت‌های موجود در این حوزه استفاده کنیم.

وی یادآور شد: اولویت ما در حوزه پیشگیری، وزارت آموزش و پرورش و استفاده از گروه‌های مرجع است، در مسیر مبارزه با مواد مخدر و به ویژه پیشگیری باید از مشارکت مردمی استفاده کرد.

مومنی تاکید کرد: موضوع این نشست، پیشگیری از اعتیاد، مشارکت مردمی و اشتغال بهبود یافتگان است و پیشگیری در تمام برنامه‌های ما جاری است، در آستانه برنامه هفتم توسعه هستیم و باید در جای جای این برنامه به پیشگیری، نگاه جدی‌تری معطوف شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/