کد خبر: 12883

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک از راه‌اندازی نرم‌افزاری (اپلیکیشن) برای ارائه خدمات در منزل به سالمندان خبر داد تا براین اساس خانواده‌هایی که نیازمند دریافت خدمات در منزل برای سالمندشان هستند با خیالی آسوده و بدون پرداخت هزینه اضافی، از طریق تیم تخصصی به این نوع خدمات دسترسی داشته باشند.

به گزارش نیکوکار، حسین نحوی‌نژاد با بیان اینکه نیاز سالمندان با یکدیگر متفاوت است، اظهار کرد: برخی از سالمندان نیازمند صحبت و همدلی و برخی دیگر نیازمند مراقبت کامل ۲۴ ساعته در منزل هستند؛ این درحالیست که ارائه خدمات در منزل به سالمندان به صورت استاندارد در کشور وجود ندارد و آنچه که اکنون در راستای ارائه خدمات به سالمندان در منزل ارائه می‌شود یا بدون مجوز است یا در بهزیستی به صورت ویزیت در منزل صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: خدمات در منزل به سالمندان در کشور تعریف نشده است؛ به همین دلیل تعرفه مشخصی ندارد و به دلیل اینکه تعرفه مشخصی وجود ندارد برای بیمه‌ها هم صرف ندارد و لذا بیمه هم به آن ورود نکرده است. باتوجه به اینکه به دلیل افزایش جمعیت سالمندی در آینده شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان همه سالمندان نیازمند خدمت را بستری کرد، بر این مبنا لازم بود به این موضوع ورود شود تا هم تعداد کسانی که قرار است خدمت ارائه کنند افزایش یابد و هم وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و بیمه‌ها به این عرصه ورود داشته باشند.

در این راستا مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک از راه‌اندازی اپلیکیشنی برای ارائه خدمات در منزل به سالمندان به صورت استاندارد خبر داد تا خانواده‌هایی که نیازمند دریافت خدمات در منزل برای سالمندشان هستند، بدون پرداخت هزینه اضافی، از طریق تیم تخصصی به این نوع خدمات دسترسی پیدا کنند.

البته نحوی‌نژاد این را هم گفت که قصد بر این نیست که این خدمات فقط توسط کهریزک انجام شود، بلکه هدف این است که با نظارت کهریزک ارائه خدمات صورت گیرد، چراکه ممکن است فردی در جنوب کشور خدمات ارائه دهد و علاقه‌مند به کار مطابق با استانداردهای کهریزک باشد، بر این اساس می‌تواند وارد این ساختار شود.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه کهریزک مرکز جامع توانبخشی سالمندان است و ارائه خدمات در منزل به سالمندان را با مجوز انجام خواهد داد، تاکید کرد: طبق قانون، کهریزک می‌تواند هم خدمات در منزل، هم خدمات روزانه و هم خدمات در مرکز را ارائه دهد. از سوی دیگر پشتوانه ارائه خدمات در منزل به سالمندان، کهریزک است و سوپروایزر بر ارائه خدمات توسط نیروها نظارت دارد.

وی با اشاره به اینکه کارهای مقدمات اپلیکیشن ارائه خدمات در منزل به سالمندان انجام شده است، اظهار کرد: پس از انجام کارهای لازم برای راه‌اندازی این اپ، طی هفت ماه آینده آغاز به کار می‌کند. البته پیش از راه‌اندازی این اپلیکیشن قصد داشتیم نمونه‌ای از این خدمت راه‌اندازی شود تا نمونه خوبی از این کار را داشته باشیم. در این راستا نیز از یک ماه گذشته افرادی که نیازمند ارائه خدمات در منزل به سالمندان هستند، می‌توانند با شماره تلفن ۲۴ ساعته ۰۹۱۲۸۲۸۴۳۰۰ برای دریافت خدمات در منزل تماس گیرند.

البته به گفته مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک، این شماره موقتی است و طی چند ماه آینده شماره‌ای پنج رقمی تعریف خواهد شد.

نحوی‌نژاد در ادامه درخصوص روند اعزام نیرو به منزل سالمند و ارائه خدمت نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و یادآور شد: افرادی که در منزل به سالمندان خدمت ارائه می‌کنند بیشتر از افراد آموزش دیده‌ای هستند که یا بازنشسته کهریزک بوده و یا در کهریزک مشغول به کار هستند. به طور مثال ممکن است افراد نخواهند سالمندشان در آسایشگاه بستری شود اما از سویی دیگر نیز به دریافت خدمات در منزل نیاز دارند، بر این اساس با کهریزک برای دریافت خدمات لازم تماس برقرار می‌کنند؛ پس از این، کهریزک سالمند مدنظر را از لحاظ جسمی، روانی و ذهنی بررسی کرده و مطابق با شرایط سالمند و تعرفه برای او نیرو اعزام خواهد شد. این تعرفه‌ها براساس تعرفه‌های وزارت بهداشت است.

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که پس از اعزام نیرو به منزل سالمند، تخلفی از سوی نیروی متخصص مشاهده شود، کهریزک آن را چگونه پیگیری می‌کند، بیان کرد: ما در این زمینه دو نوع قرارداد داریم؛ قرارداد میان کهریزک و فرد ارائه‌کننده خدمت (پزشک، پرستار، بهیار و…) است که طی این قرارداد مشخص است که فرد باید چه خدمتی ارائه دهد و چه مسائلی را رعایت کند و ما چه تعهدی در مقابل او داریم و مشابه همین خدمت را نیز موسسه کهریزک با خانواده دارد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر