شهردار تهران باتاکید بر نگاه ویژه و پیگیری جدی تقویت سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان، از تجهیز حداقل شش نقطه از تهران به مراکز ورزشی مناسب معلولان خبر داد.

به گزارش نیکوکار، پیروز حناچی همزمان با روز جهانی عصای سفید در مراسم گرامیداشت روز نابینایان که در ایوان شمس برگزار شد سخنرانی خود را با این بیت شروع کرد: «چشم دل باز کن تا جان بینی، آنچه نادیدنی است آن بینی»

شهردار تهران با بیان اینکه مناسب سازی فضای شهری و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه موضوع بسیار مهمی در همه جای دنیا است، گفت: با تعاریف امروز، معلول کسی نیست که روی ویلچر است یا نقیصه جسمی دارد بلکه معلول کسی است که در عرصه‌های اجتماعی نمی‌تواند حضور داشته باشد حتی اگر از سلامتی کامل برخوردار باشد.

وی ادامه داد: با این رویکرد نگاه به معلولیت تغییر می‌کند و در نتیجه مناسب سازی شهری موضوع محوری قرار می‌گیرد. با نگاه‌های جدید، همه گروه‌های سنی و همه اقشار از جمله معلولان باید بتوانند از امکانات شهری استفاده کنند و در عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه همه گروه‌ها و همه شهروندان باید بتوانند در شهر حضور داشته باشند تصریح کرد: کسی که نابینا یا ناشنواست تا منی که جراحی زانو داشته‌ام و خانم باردار یا خانمی که با کالسکه فرزندش تردد می‌کند همگی باید به فضای مناسب شهری دسترسی داشته باشیم.

حناچی اظهار کرد: کشور ما جزء کشورهایی است که جنگی را پشت سر گذاشته که یکی از عوارض این موضوع معلولیت‌های ناشی از جنگ است.

به گفته حناچی، در دوره‌ای تلاش شد همه فضاهای شهری از جمله دانشگاه‌ها برای معلولان و جانبازان مناسب سازی شود اما این روند تداوم نیافت. با وجود قانون، بودجه ، اراده و مسیر درست برای مناسب سازی طی نشده است. مسلما یک جای کار ایراد دارد. اگر این ایراد را رفع نکنیم بقیه اقدامات هم دچار نقیصه خواهد بود.

شهردار تهران با اشاره به شعار روز جهانی نابینایان گفت: شعار انتخابی امسال “فرصت‌های برابر، اشتغال، نیاز امروز و نه آرزوی فردا” است که همه اینها جزء حقوق اولیه انسانی به شمار می‌آید و حتما باید تامین شود.

حناچی تاکید کرد: در شهرداری تهران تلاش می‌شود همه فضاهای عمومی از جمله پارک‌ها برای همه شهروندان مناسب سازی شود. همچنین روی استفاده از سرویس‌ها و خدمات فناوری‌های دیجیتال تاکید بسیاری داریم و این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم تا این سرویس‌ها آماده شود. راه اندازی فناوری‌های دیجیتال و سرویس‌های خدماتی برای معلولان در مترو، پیاده روها و حمل و نقل‌های عمومی اولویت ما است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید پیمانکاران و کارگران نیز با مبانی نظری مربوط به مناسب سازی آشنا باشد گفت: در پیاده روها خطوط زردی وجود دارد که ویژه نابینایان است اما آیا همه پیمانکاران و کارگران با این موضوع آشنا هستند؟ برای مناسب سازی نیاز به پیمانکاران صاحب صلاحیت و صاحب دانش داریم که با مبانی نظری مربوط به مناسب سازی آشنا باشند.

وی با اشاره به ضرورت گسترش مراکز ورزشی مناسب برای معلولان گفت: مرکز ورزشی قمر بنی هاشم در جنوب تهران فعال است اما سعی داریم حداقل شش نقطه از تهران را به مراکز ورزشی مناسب برای معلولان مجهز کنیم تا این افراد بتوانند دسترسی راحت‌تری به خدمات ورزشی داشته باشند. همچنین بر اساس قانون تخفیف‌های لازم برای معلولان تعریف و اجرایی می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: در مناطق ۱۲ و ۱۵ تهران مراکزی برای آموزش کودکان نابینا دایر شده است که اقدامات قابل توجهی برای شکوفا شدن استعداد کودکان انجام می‌دهند. همه تلاش‌هایمان را باید بکار گیریم تا اگر فردی از نقیصه‌ای رنج می‌برد بتواند از سایر استعدادهایی که خداوند در وجود او قرار داده استفاده کند. باید استعدادهای این افراد شکوفا شود. چون اگر نقیصه‌ای داشته باشند حتما ظرفیت‌های دیگری در وجود آنها قرار داده شده است.

حناچی تاکید کرد: هزینه رعایت مناسب سازی ساختمان‌ها در هنگام ساخت اولیه بسیار کمتر از مناسب سازی بعد از ساخت است. متاسفانه این ایراد به دانشگاه‌ها بر می‌گردد. مهندسین معمار باید طوری تربیت شوند که با اصول اولیه اقتصادی آشنا باشند. در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا مهندسین معمار در مورد مناسب سازی برای معلولان تحت آموزش قرار می‌گیرند.

شهردار تهران با اشاره به ضرورت آموزش سطوح مختلف اجتماعی در مورد مناسب سازی‌ها برای معلولان گفت: اگر این آموزش‌ها انجام شود همه گروه‌های جامعه حساسیت و آگاهی لازم را خواهند داشت. تامین امکانات لازم برای معلولان و مناسب سازی شهر برای این گروه‌ها موضوع بسیار مهمی است چون با کرامت انسانی گره خورده است.

حناچی در پایان با قرائت دو بیت شعر سخنان خود را به پایان رساند «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار».

 

منبع:ایسنا

 

انتهای پیام/