کد خبر: 12335

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: درخواست تعدادی از نمایندگان نسبت به اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه در خصوص اهمال سازمان برنامه و بودجه برای بروزرسانی لیست مناطق کمتر توسعه یافته از سال ۸۸ تاکنون با حضور مسئولان این سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش نیکوکار، محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح نشست امروز عصر این کمیسیون گفت: نشست امروز با توجه به درخواست اعمال ماده ۲۳۴ از سوی تعدادی از نمایندگان در خصوص سازمان برنامه و بودجه کشور به دلیل عدم بروزرسانی فهرست مناطق کمتر توسعه یافته از سال ۱۳۸۸ با حضور مسئولان این سازمان برگزار شد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه برای بازنگری در لیست مناطق محروم و کمتر توسعه یافته الزام قانونی داشته و تاکنون در این خصوص انجام این کار تاخیر داشته است. بنابراین برخی نمایندگان نسبت به این موضوع اعتراض داشته و درخواست اعمال ماده ۲۳۴ و رسیدگی به این تخلف را داشتند تا هرچه سریعتر بازنگری‌های لازم در مورد بروزرسانی این فهرست انجام شود.

خدابخشی اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست امروز گزارشی از اقدامات خود ارائه کرد، آنها براساس یک سری سناریوها و شاخص های زیرساختی اقتصادی و اجتماعی دهستان های مختلفی را ارزیابی و رتبه بندی کرده‌اند. نمایندگان نیز در این رابطه نقطه نظرات خود را ارائه و شاخص ها و تکنیک های استفاده شده در این ارزیابی را خوب قلمداد کردند.

وی افزود: یکی از انتقادات جدی نمایندگان نسبت به سازمان برنامه و بودجه این بود که چرا در فهرست شاخص‌های پیشنهاد شده برای ارزیابی مناطق کمتر توسعه یافته، دسترسی به راه‌های روستایی لحاظ نشده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: بعد از گذشت ۴۳ سال علی‌الرغم اقدامات بسیار خوب و ارزنده در کشور، منصفانه نیست که هنوز برخی نقاط جمعیتی در استان های کمتر توسعه یافته دسترسی به جاده نداشته باشند و براین اساس از سازمان برنامه و بودجه خواستیم تا این موضوع را به عنوان یک شاخص در ارزیابی های مختلف خود لحاظ کند.

خدابخشی بیان کرد: استدلال سازمان برنامه و بودجه این بود که اطلاعات لازم را در اختیار نداریم و این موضوع مورد پذیرش نمایندگان قرار نگرفت زیرا بعد از گذشت این همه سال، نداشتن اطلاعات دقیق قابل اغماض نیست. آنها باید آماری از شاخص های مهم در مناطق مختلف کشور دریافت می کردند تا مبنای قضاوت منصفانه در رابطه با سطح توسعه یافتگی در دهستان های مختلف کشور باشد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: براین اساس مقرر شد، مرکز پژوهش های مجلس گزارشی در خصوص نحوه تهیه لیست مناطق کمتر توسعه یافته توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه کند تا در صحن علنی قرائت شود. همچنین در ارتباط با فهرست شاخص‌های پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه نیز قرار شد، جلسات مشترکی برگزاری شود.

وی اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه در ارزیابی مجدد مناطق مختلف کشور برای تعیین مناطق کمتر توسعه یافته از سال ۱۳۸۸ تاکنون اقدامی انجام نداده که این خلاف قانون است. برخی مناطق امکان دارد طی این سال ها از لیست مناطق محروم خارج شده و برخی دیگر براساس شاخص ها اضافه شده باشند، بنابراین هرچه سریعتر این لیست باید بروزرسانی شود تا منابع به صورت عادلانه در کشور توزیع شود.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/