وزیر آموزش و پرورش از آغاز بررسی آیین نامه رتبه‌بندی معلمان در دولت از هفته آتی خبر داد و در عین حال گفت: تغذیه رایگان دانش آموزان در مناطق محروم که ۱۰ سال قطع شده بود نیز امسال اجرایی خواهد شد.

به گزارش نیکوکار، یوسف نوری در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران ضمن تبریک فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن کریم، اولین معلم، خداوند تبارک و تعالی است. معلمی، یک عطیه الهی است که خداوند به انسان‌ها عطا کرده است. پیامبران، معلم بوده‌اند و نازل شده‌اند که انسان‌ها را به اذن الهی هدایت کنند.

وی افزود: آموزش و پرورش بخش دوم شعار امسال مبنی بر «تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» را محقق خواهد کرد؛ به این معنا که آموزش و پرورش جامعه امروز را دانش بنیان می‌کند و جامعه‌ای که دانش‌بنیان می‌شود، اقتصادِ رونق یافته‌ای خواهد داشت. در بین معلمان، شهید تهرانی مقدم فارغ‌التحصیل دانشگاه شهید رجایی با استفاده از حکمرانی دانش‌بنیان افتخاری را می‌آفریند که امروز در دنیا حکمرانی نظام جمهوری اسلامی را به رخ استکبار جهانی می‌کشیم. یا مرحوم سعید کاظمی آشتیانی معلمی بود که در حوزه سلول‌های بنیادی ما را در زمره کشورهای تراز اول دنیا قرار می‌دهد. شهید حاج ابراهیم همت نیز معلم بود. اینها قله‌های افتخار، جهاد و دانش هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش ما با ۱۵.۲ میلیون نفر جمعیت واجب‌التعلیم، بیش از هفت میلیون نوآموز پیش از دبستان، ۹۷۰ هزار معلم شاغل و ۹۷۰ هزار همکار پیشکسوت و بازنشسته به ارائه خدمات می‌پردازد، گفت: این جمعیت به دلیل ویژگی دانش‌آموزان و نوآموزان، نقشی بی‌بدیل در ساخت تمدن نوین اسلامی دارد که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره فرمودند.

نوری ادامه داد: اما آموزش و پرورش در دورانی هم دچار برخی ناملایمات شد. در حالی که سندتحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و باید به اجرا درمی‌آمد متاسفانه گروهی، بدیلی به نام سند ۲۰۳۰ را جایگزین آن کردند که با درایت مقام معظم رهبری این موضوع به جامعه منتقل شد و حلقه‌های میانی متدین در مقابل آن ایستادند. به کنفرانس آیسسکو رفته بودم و متاسفانه در آنجا مشاهده کردم که کشورها تعهد کرده‌اند تا سال ۲۰۳۰ اهداف توسعه هزاره یعنی ۲۰۳۰ را اجرا کنند که کشور ما هم در این کنفرانس بود.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش از سوی رهبری در سال ۱۳۹۲ عنوان کرد: علی‌رغم این ابلاغیه، باز هم اقدام بایسته‌ای در راستای اجرای سندتحول که در مدرسه دیده شود و سند نگاشت مدرسه‌ای و نهادی داشته باشد، انجام نشد و لذا از زمان تصدی ام در وزارتخانه، مطالعات آسیب‌شناسانه و بررسی‌های همه‌جانبه‌ای آغاز شد و دریافتیم حلقه‌های میانی، گروه‌های خودجوش و متدین در حال پیاده‌سازی بخشی از سند در گوشه‌هایی از کشور هستند و ما برآنیم برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری در زمینه سندتحول اقداماتی را به طور جدی آغاز کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در همین راستا در یک منطقه خارج از کشور و تعدادی مناطق در داخل کشور و با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی و حلقه‌های میانی مواردی از سندتحول اجرایی خواهد شد. تمام عوامل اعم از خانواده ، رسانه، دستگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش و نهادهایی چون نماز جمعه، نهاد روحانیت، دانشگاهیان و غیره باید دست به دست هم دهند تا اجرای سند تحول به دغدغه‌ای ملی تبدیل شود.

نوری به موضوع عدالت تربیتی یا نصیب آموزشی برابر نیز اشاره و اظهار کرد: بسیاری مناطق دور دست ما به دلایلی از این نصیب برابر آموزشی کم‌بهره بوده‌اند که از جمله آنها می‌توان به عدم تخصیص معلمِ آماده به این مناطق اشاره کرد. معلم آماده یعنی معلمی که از تربیت معلم خارج شده باشد. وضعیت نیروی انسانی به گونه‌ای بوده که در سال ۹۴ شمار فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی به ۳۵۰۰ نفر می‌رسد در حالی که ۳۵ هزار بازنشسته و ۱۰۰ هزار دانش آموز جدید در آن سال داشتیم.

وی ادامه داد: اکنون ۲۶ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی برای ورود به نظام تعلیم و تربیت داریم؛ در حالی که سال گذشته ۷۱ هزار نفر بازنشسته شدند و ۲۰۰ هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی افزوده شده است؛ فلذا به علت کمبود نیروی انسانی به مناطق دور، نیروی آماده اعزام نکرده‌ایم. از سوی دیگر در سال‌های اخیر ورود نیرو به وزارتخانه به تعبیر رهبری، برف‌انباری بوده است، یعنی نیروهایی که از نظر رشته تحصیلی، سن و جنس همخوان نبوده و به طور کلی آماده نبوده‌اند. ما با وزارت علوم هماهنگ کردیم ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را اضافه کرده و نیرو را فقط از طریق این دانشگاه و همچنین دانشگاه شهید رجایی جذب کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اخیرا قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی تشکیل شده است که مناطق مرزی و محروم را به طور ویژه مدنظر داشته باشیم، گفت: نخستین اقدام مهم ما این است که معلم با کیفیت برای این مناطق تامین کنیم و دوم آنکه با کمک خیرین و نهادهایی چون ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان نارسایی‌های مربوط به ابنیه و ساختمان را برطرف و به ویژه مدارس کانکسی، سنگی و فاقد سرویس‌های بهداشتی را برچیده و مدارس مناسبی را جایگزین و یا کمبودها را برطرف کنیم. همچنین بنا داریم از ظرفیت حلقه‌های میانی برای کمک به روش‌های تدریس بهره بگیریم.

نوری افزود: موضوع دیگر معلمان هستند که خوشبختانه این دولت عزم جدی برای بهبود جایگاه و وضعیت آنها داشت. با هماهنگی مجلس و شورای نگهبان رتبه‌بندی را از شعار به عمل تبدیل کردیم و آیین نامه رتبه‌بندی معلمان از هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح خواهد شد. لایحه فعلی با لایحه پیشنهادی دولت قبل از جهت کمی و کیفی بسیار متفاوت است.

وی گفت: اقدامات دیگری نیز در حوزه رفاهی آغاز شده است. تغذیه رایگان دانش آموزان در مناطق محروم که ۱۰ سال قطع بود نیز امسال اجرایی خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر