معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، الزام‌های تربیت تمام ساحتی، طرح تغذیه رایگان برای دانش‌آموزان محروم و بهینه سازی فضای ورزشی درون مدرسه‌ای را تشریح کرد.

به گزارش نیکوکار، صادق ستاری فرد درگردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با اشاره به تربیت تمام ساحتی، اظهارکرد: تربیت تمام ساحتی سه الزام کلیدی دارد؛ اگر به دنبال تربیت تمام ساحتی برای دانش آموزان هستیم باید معلم تمام ساحتی باشد و در فرایند جذب نیروی انسانی، تعلیم و پرورش نیروی انسانی موضوع تمام ساحتی بودن معلمان مدنظر باشد.

وی افزود: معلم فقط انتقال دهنده علوم نیست بلکه کارکرد اصلی وی انتقال و نهادینه کردن ارزش‌های فرهنگی اجتماعی و ملی و مذهبی است که باید در دانش آموزان نهادینه شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت با بیان اینکه تخصص‌گرایی در حوزه تعلیم‌ و تربیت معلم بسیار مهم است، معلم ورزش فقط معلم ورزش نیست، معلم فیزیک فقط معلم فیزیک نیست، بلکه تمام معلمان باید در ساحت‌های شش‌گانه به مهارت برسند در وقت لازم به موضوع تربیت دانش آموز کمک کنند.

ستاری فرد خاطر نشان کرد: الزام بعدی تربیت تمام ساحتی محتواست که شامل برنامه، کتاب و بسته‌ آموزشی است.

وی تاکید کرد: برنامه بسیار مهم‌تر است چرا که در سند تحول بنیادین نیز رویکرد براین است که برنامه محوری باید برکتاب محوری غلبه کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت، در ادامه تاکید کرد: مدیر مدرسه ستون تحول است و اگر جوان، انقلابی و تمام ساحتی باشد حتما پیشرو خواهد بودو اگر غیر از این باشد منتظر بخشنامه خواهد بود که چه کند.

ستاری فرد با بیان اینکه برنامه باید تمام ساحتی باشد، گفت: یعنی اگر اردوی ورزشی برگزار کردیم فقط برای مسابقه ورزشی نباشد و باید تمام ساحت‌ها را در نظر داشته باشد.

ستاری فرد با اشاره به الزام سوم تربیت تمام ساحتی، عنوان کرد: ضلع سوم تربیت تمام ساحتی زیرساخت تمام ساحتی است چرا که اگر فضای مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله، مناسب تربیت تمام ساحتی نباشد، تربیت تمام ساحتی فقط در حد شعار می‌ماند.

وی ادامه داد: مبتنی بر همین دغدغه، ایجاد فضای ورزشی درون مدرسه‌ای و بهینه‌سازی به عنوان فضای ورزشی مناسب، در نظر گرفته شده و این طرح را در پیش گرفتیم و خوشبختانه در غالب بودجه سال آینده به سمت بهینه سازی فضاهای ورزشی حرکت شده است.

ستاری فرد عنوان کرد: با توجه به سرانه دانش آموزی، شاخص محرومیت و شاخص فضای ورزشی، به استان‌ها بودجه برای بهینه سازی فضای ورزشی درون مدرسه‌ای با هدف ایجاد سالن چند منظوره، چمن مصنوعی و زمین ساحلی تخصیص داده شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت تأکید کرد: این تخصیص با محوریت مدارس محروم، مدارس دخترانه و هنرستان‌ها و مدارس ابتدایی انجام گرفته است و در نیازسنجی مدیران کل این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به طرح آزادسازی مجموعه‌های ورزشی، اشاره کرد: این طرح مبتنی بر اصل سوم و دهم قانون اساسی است که تربیت بدنی رایگان و خانواده محور شدن تمامی فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد.

ستاری فرد در ادامه گفت: همچنین فعالیت عملیات ۴و۶ سند تحول بنیادین که مشارکت خانواده‌ها در فعالیت‌های تعلیم و تربیت و استفاده از فضاهای ورزشی به عنوان محیط‌های یادگیری است، باعث شد تا چرخش تحولی داشته باشیم و به سمت مردمی‌ سازی که شعار و سیاست دولت است حرکت کنیم و از محدود سازی به سمت عمومی سازی مجموعه‌های ورزشی حرکت کنیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به اجرایی شدن طرح آزادسازی مجموعه‌های ورزشی، گفت: استان‌های فارس، اصفهان، البرز، آذربایجان شرقی و شهر تهران مجموعه‌های ورزشی خود را در روزهای پنج‌شنبه و جمعه آزاد اعلام کرده‌اند و تا پایان سال تحصیلی در تمامی استان‌ها این طرح را پیگیری و اجرایی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در گام بعدی به سمت وقف ورزشی خواهیم رفت تا این سنت حسنه در دانش آموزان نهادینه شود و پس از آن استفاده از فضای مدارس در ساعات غیرآموزشی را عملی خواهیم کرد.

ستاری فرد یادآوری کرد: در آستانه سالروز شهادت شهید خرازی-هشتم اسفندماه- ضمن زیارت و دیدار با مادر شهید بزرگوار، از ایشان اجازه خواستیم تا این طرح به نام شهید خرازی مزین شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت با بیان اینکه اعتباری تخصیص داده شده است و هیچ مراقب بهداشتی بدون تجهیزات بهداشتی نخواهد بود، گفت: خوشبختانه تخصیص اعتبار شده تا ۵ هزار مراقب بهداشت از اتاق بهداشت و امکانات بهداشتی برخوردار شوند.

وی با اشاره به تغذیه دانش آموزی، خاطرنشان کرد: بعد ازماه مبارک رمضان تغذیه رایگان را در یکی از استان‌ها به عنوان پایلوت برای دانش آموزان خواهیم داشت تا برای مهرماه سال تحصیلی آینده از محل هدفمندی یارانه‌ها اعتباری پیش بینی کنیم و با کمک ستاد اجرایی فرمان امام و خیرین نیک اندیش، درصدی از دانش آموزان محروم را که توان تامین وعده غذایی را ندارند، پوشش دهیم.

ستاری‌فرد با اشاره به ممنوعیت تعطیلی کلی مدارس و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهارکرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در استان‌ها تلاش کنید تا مدارس تعطیل نشود و آموزش حضوری را با جدیت پیگیری کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه ماسک زدن دانش آموزان، تهویه کلاس‌های درس و فاصله‌گذاری اجتماعی حتما رعایت شود، اضافه کرد: دانش آموزان در هنرستان‌ها، پایه دوازدهم و پایه اول و دوم دوره ابتدایی و برخی دروس خاص که امکان کمتری برای آموزش مجازی دارند، در اولویت آموزش حضوری هستند.

معاون تربیت بدنی و سلامت تصریح کرد: با توجه به قانون شوراهای آموزش و پرورش به استان‌ها اجازه داده شده تا نسبت به اصلاح تقویم آموزشی مدارس جرح و تعدیل انجام بگیرد و افت تحصیلی به وجود آمده برطرف شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/