کد خبر: 11872

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه کشور:

۵۳۵ هزار دانش آموز در کشور از تحصیل بازمانده‌اند

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه کشور، نخستین گام برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل کودکان را ایجاد فضای فیزیکی متناسب با جمعیت و استخدام معلم دانست و گفت: ۵۳۵ هزار و ۳۸۰ دانش‌آموز در کشور هم اکنون باید سر کلاس درس باشند اما حضور ندارند.

کودکان دستفروشبه گزارش نیکوکار، مرکز آموزش های کوتاه مدت تخصصی سازمان جهاد دانشگاهی امروز (سه شنبه) میزبان  نشست تخصصی تحت عنوان “تبیین بازماندگی از تحصیل و راهکارهای عملی کاهش آن در دوران پساکرونا” بود.
تجارب زیسته سمن ها در بازداری از بازماندگی و باز جذب بازماندگان از تحصیل، بازماندگی از تحصیل در پیش از کرونا، چشم انداز بازماندگی از تحصیل در پسا کرونا و گزارش از طرح پژوهشی بازماندگی از تحصیل از جمله موضوعاتی بود که در این نشست تخصصی مطرح شد.

محمدرضا واعظ مهدوی معاون پیشین سازمان برنامه کشور و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد در این نشست تخصصی در سخنانی  نخستین گام برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل کودکان ایجاد فضای فیزیکی متناسب با جمعیت و استخدام معلم عنوان کرد.

وی با بیان این‌که ساخت مدرسه باید براساس شاخص کمبود (شاخص فاصله با میانگین کشوری) انجام شود، اظهار داشت: آموزش نخستین شرط حرکت در مسیر توسعه است از این‌رو به تحصیل توجه و حساسیت زیادی می‌شود.

این استاد دانشگاه با یادآوری این‌که براساس قانون اساسی همه حق دارند از تحصیل بهره‌مند شوند، گفت: تاکنون عوامل فراوانی برای بازماندگی از تحصیل کودکان شناسایی و تلاش‌های بسیاری برای برطرف کردن آن شده است که می‌توان با بسیج ظرفیت‌های مختلف اجتماعی بر این پدیده غلبه کرد.

واعظ مهدوی همجنین به ۲۰ فوریه روز جهانی عدالت اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ایجاد بسیج همگانی و عزم بین‌المللی جهت تحقق عدالت اجتماعی روزی را به نام روز جهانی عدالت اجتماعی نامگذاری کرده است.

۵۳۵ هزار دانش آموز در کشور هم اکنون از تحصیل بازمانده اند

وی با یادآوری اینکه اهداف عدالت اجتماعی معطوف به تبعیض، نابرابری، نابرخورداری و مورد نکوهش است، گفت: براساس قانون اساسی دولت موظف است تا اهداف تحقق آموزش و پرورش و تربیت بدنی را برای همگان محقق کند، همچنین براساس اصل ۴۳ قانون اساسی دولت مکلف به تأمین نیازهای اساسی مسکن خوراک پوشاک بهداشت و درمان و آموزش و پرورش است.

معاون پیشین توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور به نابرابری شهری و روستایی در کشور در این حوزه اشاره کرد و افزود: متوسط درآمد شهرنشینان ۲ برابر روستاییان است که البته بین نقاط مختلف کشور هم این نابرابری وجود دارد به‌عنوان مثال درآمد استان سیستان و بلوچستان کمتر از ۵۰ درصد میانگین درآمد روستاییان است که بر روی سطح و کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

واعظ مهدوی با بیان اینکه مطالعه برنامه ششم توسعه نشان داد که به شمار دانش‌آموزان یک میلیون نفر اضافه می‌شود، اظهار داشت: این در حالی است که با افزایش شمار جمعیت دانش‌آموزی با کاهش مخاطب دانشگاهی مواجه می‌شویم.

وی به تفاوت سرانه زیربنای آموزشی در استان‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: در برخی استان‌ها نظیر یزد، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال بختیاری و حتی خراسان جنوبی این سرانه هفت تا  هشت متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است اما در استان‌های البرز و سیستان و بلوچستان ۳.۲ مترمربع فضای آموزشی وجود دارد که باید به ۵.۲ تا ۵.۶ مترمربع ارتقا یابد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شاهد با بیان این‌که در این استان‌ها به ۲.۴ متر مربع فضای آموزشی نیاز است، تصریح کرد: فضای آموزشی استان‌های گلستان، گیلان، زنجان و قزوین بالاتر از خط میانگین است برای رسیدن به میزان مناسب فضای آموزشی در کشور به یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمربع بنا نیاز است که با احتساب هزینه هفت میلیون تومان برای هر مترمربع به اعتباری بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان نیاز است که برای تحقق این میزان به ۳۲ سال زمان احتیاج است تا به متوسط کشوری برسیم.

واعظ مهدوی افزود: بر اساس برآوردها در استان سیستان و بلوچستان طی پنج سال آینده یک میلیون نفر به جمعیت دانش‌آموزی اضافه می‌شود در حالی که سالانه ۶۰ هزار دانش‌آموز اضافه می‌شود و باید کمبود سرانه رها شده را هم جبران کرد.

وی ادامه داد: از این‌رو برای هر دانش‌آموز باید سالی ۲ هزار کلاس درس ساخت با بزرگترین عملکرد در سال ۱۴۰۰ تنها توانستیم هزار و ۱۰۰ کلاس درس بسازیم که برای جلوگیری از افت شاخص این میزان باید به ۲ برابر افزایش یابد و البته معادل آن نیروی انسانی جذب شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه کوچک سازی را مفهومی منحط ارتجاعی و زیانبار دانست و خاطرنشان کرد: در سیاست‌های کلان اداری که از سوی مقام عظم رهبری ابلاغ شده است نه به کوچک سازی و نه بزرگسازی بلکه به متناسب‌سازی تأکید شده است.

واعظ مهدوی با بیان این‌که شاخص پوشش تحصیلی در سال ۹۲ حدود ۹۰.۴۹ درصد در سال ۹۳ حدود ۹۰.۶ درصد و در سال ۹۸ حدود ۹۲.۶۶ درصد بوده است، گفت: میانگین کشوری این شاخص ۹۸ درصد است پس عدم پوشش تحصیلی ۷.۳۴ درصد برآورد شده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون باید ۵۳۵ هزار ۳۸۰ دانش‌آموز سر کلاس باشند که نیستند،   در استان سیستان بلوچستان دانش‌آموزان بازمانده از تحصیلات ابتدایی ۳۹ هزار و ۲۹۷ نفر است که البته این تعداد دانش‌آموزان شناسنامه‌دار هستند و بسیاری از دانش‌آموزان فاقد شناسنامه هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد یادآور شد: نرخ ماندگاری از تحصیل از کلاس اول تا دیپلم ۴۲ درصد رشد داشته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/