کد خبر: 11866

رییس انجمن سالمندشناسی ایران با بیان اینکه بحث ادغام اجتماعی در حوزه سالمندی یکی از موضوعاتی است که باید توجه بیشتری به آن شود، گفت: در نقطه مقابل ادغام اجتماعی، طرد، انزوا و تنهایی سالمندان را داریم که متاسفانه امروزه به عنوان تهدید اصلی حوزه سالمندی در کشور مطرح می‌شود.

به گزارش نیکوکار، احمد دلبری در چهارمین کنگره بین‌المللی مددکاری اجتماعی و سی و ششمین همایش ملی روز مددکار اجتماعی، با بیان اینکه موضوع سالمندی یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اصلی سیاستگذاران و حاکمیت در چند سال اخیر است، اظهار کرد: بحث ادغام اجتماعی در حوزه سالمندی یکی از موضوعاتی است که باید توجه بیشتری به آن شود.

وی با بیان اینکه در نقطه مقابل ادغام اجتماعی، طرد، انزوا و تنهایی سالمندان را داریم که متاسفانه امروزه به عنوان تهدید اصلی حوزه سالمندی در کشور مطرح می‌شود، گفت: باتوجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی که در جامعه صورت گرفته و سندرم آشیانه خالی که در بازنشستگی و سالمندی می‌بینیم، بحث تنهایی و انزوا و مسائل روحی و روانی را داریم. باتوجه به اینکه طرد اجتماعی در دوره سالمندی بیشتر است و با افزایش سن، افزایش می‌یابد که غالبا ناشی از نابرابری‌های ساختاری تجربه شده در اوایل زندگی مثل آموزش، اشتغال، مراقبت‌های بهداشتی است که البته عوامل تعیین‌کننده اجتماعی مثل جنسیت و قومیت می‌تواند در آن اثرگذار باشد و این میزان از تنهایی و انزوا را تشدید کند، می‌تواند به عنوان یکی از عوامل موثر در ارتقاء سلامت جسمی، روحی و روانی سالمندان باشد.

به گفته دلبری، وقایع پر استرس دوران سالمندی مثل مرگ همسر، بیوگی و حتی بازنشستگی می‌تواند منجر به طرد اجتماعی شود؛ یکسری عوامل فردی مثل سن بالاتر از ۷۰ سال، کاهش وضعیت سلامتی، تنها ماندن در مدت طولانی و عوامل مرتبط با جامعه مثل عدم دسترسی به حمل و نقل عمومی، دسترسی معدود به خدمات و محیط نامناسب زندگی، عوامل اجتماعی مثل تغییرات اخیری که در وضعیت فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته، تبعیض سنی و سیستم رفاهی و تامین اجتماعی که ناکارآمد باشد، می‌تواند در تنهایی و طرد اجتماعی موثر باشد.

رییس انجمن سالمندشناسی ایران گفت: همچنین افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی و دمانس و افسردگی و افزایش مرگ و میر ناشی از کنسرها می‌تواند باعث طرد اجتماعی شود. برهمین اساس ما انتظار داریم که ادغام اجتماعی به وجود آید و قطعا ادغام اجتماعی در تمام برنامه‌های سالمندان می‌تواند نقش موثری در بهبود حال عمومی سالمندی جامعه داشته باشد و فرصت‌های برابر برای مراقبت‌های بهداشتی مناسب‌تر و مقرون به صرفه برای سالمندان ایجاد کند و منجر به سالمندی فعال‌تر و پویاتر و سالم‌تر شود و این فرآیند را تسهیل کند؛ این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه مشارکت سیاسی در تصمیم‌گیری‌های محلی و ملی اتفاق بیفتد و روابط اجتماعی موثر و ادغام با خانواده و دوستان و جامعه صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه راهکارهایی پرداخت و افزود: ادغام اجتماعی در سالمندان وقتی اتفاق می‌افتد که جایگاه و کرامت سالمندان حفظ شود. سالمندان را باتوجه به سوابق و توانمندی‌ها به رسمیت بشناسیم و به نیازهای آنها توجه کنیم ؛ لازم است همزمان با رشد و توسعه جهانی در حوزه سالمندی ما هم مدل‌های خدماتی جدید را برای سالمندان در نظر بگیریم. بسیار مهم است که اگر بخواهیم ادغام درستی در حوزه اجتماعی سالمندان صورت گیرد، به ارائه خدمات با کیفیت بالاتر به سالمندان آسیب‌پذیر به منظور به حداکثر رساندن استقلال و منزلت آنها توجه کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/