کد خبر: 11800

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی :

فعالیت ۳۱ خانه سلامت برای ارائه خدمات حمایتی به دختران فرار

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از فعالیت ۳۱ خانه سلامت و ۲۲ خانه ندای مهر در سراسر کشور برای ارائه خدمات حمایتی به دختران فرار خبر داد و از مردم خواست در صورت مشاهده ناهنجاری‌های اجتماعی مانند خشونت خانگی و خشونت علیه کودکان، موارد را به شماره ۱۲۳ اطلاع دهند.

به گزارش نیکوکار، محمود علیگو با اشاره به فعالیت ۳۶۲ مرکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور افزود: این مراکز ذیل فعالیت خود به موضوعاتی مانند خشونت خانگی، فرار دختران، کودک آزاری و حمایت اجتماعی از افراد آسیب پذیر در دستور کار خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت ۳۱ خانه سلامت و ۲۲ مرکز ندای مهر، فعالیت‌های خود را در قالب برنامه های حمایتی و اجتماعی در موضوع حمایت و هدایت دختران فرار به سوی زندگی مطلوب، ارائه می‌دهند.

دستمان به بسیاری از موارد فرار نمی‌رسد

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: یکی از شرایط حضور دختران در خانه سلامت این است که در وضعیت مخاطره آمیز قرار داشته باشند درغیر اینصورت تلاش می شود خانواده بازسازی و بازپروری شود و بتوانیم فرزند را در دل خانواده حمایت کنیم.

علیگو اظهارداشت: خدماتی که اعضای خانواده و فرد خشونت گر در این رابطه دریافت می‌کنند، خدمات روانشناسی، حمایتی، مشاوره و مددکاری است.

وی با اشاره به تلاش سخت پرسنل بهزیستی در زمینه ارائه خدمات حمایتی به آسیب دیدگان اجتماعی گفت: با معضلی که روبرو هستیم تعداد کم نیروهای ما است به‌طوریکه نسبت نیروها و تعداد مراجعات با هم هماهنگ نیست و به همین دلیل موارد زیادی هستند که بسیاری اوقات دستمان به آنها نمی رسد.

۲۴ ساعت طلایی برای رسیدگی به موضوع فرار دختران

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: بنابراین به کمک مردم نیاز داریم و از مردم درخواست داریم درصورت مشاهده ناهنجاری‌های اجتماعی مانند خشونت علیه کودکان با ۱۲۳ تماس بگیرند تا در اسرع وقت خدمات تخصصی به آنها برسانیم.

علیگو افزود: مدت زمان برای اینکه بتوان به دختر فرار، خدمات مناسبی رساند، ۲۴ ساعت است و هرچه از ۱۲ ساعت گذر می‌کنیم دستیابی به او سخت تر و شرایط بغرنج تر می‌شود بنابراین مردم در صورت مشاهده چنین مواردی با ۱۲۳ تماس بگیرند تا بتوانیم شرایط بغرنج را از او دور کنیم.

وی یادآور شد: در خانه سلامت براساس دستورالعمل و خدماتی که کودک و دختران دریافت می کنند و همچنین شرایطی که خانواده فرد دارد، فرد از ۳ ماه تا ۳ سال نگهداری می شود و حتی مواردی داریم که بیشتر از این هم نگهداری شده اند چون شرایط سخت بوده است.

وجود کودکان فرار در مراکز بهزیستی

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: اگر فرزندان در سنین کم باشند به مراکز شبه خانواده ارجاع داده می شوند و اگر بالای ۱۸ سال برای توانمندسازی و استقلال آنها تلاش می شود و بستگی به شرایط فرد دارد.

علیگو درباره تفاوت خانه سلامت و خانه ندای مهر نیز گفت: خانه سلامت، محل خدمات شبانه روزی و نگهداری افراد آسیب دیده شامل دختران فرار است اما مراکز ندای مهر خدمات روزانه را ارائه می دهند. همچنین افراد در معرض خطر یا افرادی که از مراکز شبانه روزی ترخیص شدند، پیگیری های بعد از ترخیص در مراکز ندای مهر انجام می شود.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد دختران فرار در مراکز بهزیستی را کودکان زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند نیز گفت: کودکان فرار نیز در مراکز وجود دارند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/