کد خبر: 11651

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این که طرح اصلاح قانون مهریه در نوبت رسیدگی صحن علنی مجلس قرار گرفته است، به تشریح ابعاد حمایتی این طرح از جامعه زنان پرداخت.

به گزارش نیکوکار، حجت‌الاسلام حسن‌ نوروزی درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: کار بررسی طرح در کمیسیون قضایی به اتمام رسید و برای بررسی به صحن ارجاع شد، اکنون هم در نوبت رسیدگی قرار دارد.

وی درباره اینکه آیا طرح توانسته پاسخگوی مطالبات جامعه زنان هم باشد؟ گفت: بله. در این حوزه هم اقدامات لازم انجام شده است، برای مثال در موضوع طلاق، کراهت شدید میان زوج و زوجه از موارد عسر و حرج در نظر گرفته شده است، یعنی زوجه می‌تواند در صورت کراهت شدید درخواست طلاق دهد و محاکم با این درخواست موافقت کنند، در واقع ما در این حوزه راه را برای بانوان تسهیل ساخته‌ایم.

نوروزی پیش‌تر در خصوص این طرح به ایسنا گفته بود: اعتقاد ما این است که مهریه یک معامله خصوصی است که میان دو طرف اجرا می شود، اراده ما در این طرح بر این است که مهریه به صورت نقد در همان ابتدای عقد دریافت شود، اما اگر دو طرف قصد داشتند مهریه را سکه و به صورت عندالمطالبه پرداخت و دریافت کنند دیگر زندان در این موضوع به صورت کلی حذف باشد و موضوع به گونه ای باشد که حکومت اسلامی و دادگاه ها گرفتار این امر نباشند یعنی دیگر تعیین هزار سکه و درگیر کردن دادگاه ها معنایی ندارد.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین عنوان کرده بود: اول اراده ما این است که مهریه به صورت نقد در همان ابتدا پرداخت شود ولی اگر اراده دو طرف بر این است که مهریه به صورت سکه و عندالمطالبه باشد تضمین خاصی در نظر بگیرند و  سقف آن ۱۱۴ سکه و بیشتر از آن هم ممنوع باشد، قصد داریم کاری کنیم مهریه که یک نوع هدیه است به چالشی برای جوانان و نظام تبدیل نشود، اقدامات ما در این طرح در قالب اصلاح چند مواد از قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و قانون حمایت خانواده در حوزه مهریه انجام می شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/