سازمان بهزیستی کشور به سوالات متداول در خصوص فرزندخواندگی ایرانیان خارج از کشور پاسخ و نحوه واگذاری فرزند به متقاضیان را تشریح کرد.

به گزارش نیکوکار، سازمان بهزیستی در گزارشی با بررسی برخی سوالات متداول در خصوص چگونگی درخواست فرزندخواندگی ایرانیان خارج از کشور به آنها پاسخ داده است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

قانون و آئین‌نامه‌های فرزندپذیری کدام هستند؟

– قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب ۱۳۹۲
– آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب
۱۳۹۲
– آئین‌نامه اجرایی ماده ۳۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب
۱۳۹۲
چه کسانی می‌توانند متقاضی سرپرستی باشند؟
۱ – زن و شوهر بدون فرزند
-۱ دختران و زنان بدون شوهر فاقد فرزند
۳ – زن و شوهر دارای فرزند

شرایط عمومی برای همه متقاضیان سرپرستی چیست؟

– مقید به انجام واجبات و ترک محرمات باشند.

– دارای صلاحیت اخلاقی باشند.

– ازدوج زوجین باید عقد دائم باشد.

– تابعیت ایرانی داشته باشند.

* زنان ایرانی که همسر خارجی دارند نمی‌توانند متقاضی سرپرستی باشند. مگر آن که شوهر خارجی تابعیت ایرانی نیز داشته باشد.

-حداقل یکی از زوجین بیش از ۳۰ سال سن داشته باشد.  دختر مجرد هم حداقل باید ۳۰ سال داشته باشد.

* متقاضیان کمتر از ۵۰ سال، در اولویت هستند. اگر شما متقاضی، بیشتر از ۵۰ سال سن دارید، احتمال فرزندگیری شما کمتر است.

– محکومیت کیفری نداشته باشند.

– تمکن مالی داشته باشند.

– سفیه یا مجنون نباشند.

– سلامت جسم و روان لازم و توانایی عملی نگهداری از کودک را دارا باشند.

– اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان و الکل نداشته باشند.

– مبتلا به بیماری واگیر و یا صعب‌العلاج نباشند.

– معتقد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی باشند. (با رعایت تبصره یک ماده ۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب ۱۳۹۲

تمکن مالی من چگونه سنجیده می‌شود؟

– تمکن مالی شما با ابزارهایی مانند؛ شغل پایدار با درآمد مکفی، خانه مسکونی اعم از ملکی یا استیجاری و غیره توسط بهزیستی سنجیده خواهد شد. متقاضیان دارای بیمه پایه اجتماعی با رعایت سایر شرایط در اولویت هستند اما داشتن بیمه پایه اجتماعی الزامی نیست. تمکن مالی یکی از زوجین در زمان ارائه تقاضانامه، برای حائز شرط بودن کفایت می‌کند.

تمکن مالی شما توسط مراجع فرزندخواندگی کشور محل اقامت بررسی و گزارش آن به بهزیستی اعلام می‌شود. اما احراز و تایید نهایی بر عهده سازمان بهزیستی است.

آیا فرزندخوانده می‌تواند ارث ببرد؟

با وجود آنکه نام کودک در شناسنامه سرپرستی قید می‌شود، فرزندخوانده از سرپرستان خود ارث نمی‌برد. حتی اگر سرپرستان بخواهند که کودک ارث ببرد. بنابراین به منظور تأمین منافع مادی کودک، سرپرستان باید به دستور دادگاه بخشی از اموال یا حقوق خود را به نفع کودکان یا نوجوانان تحت سرپرستی خود تملیک یا تعهد به تملیک کنند.

آیا لازم است فرزندخوانده خود را بیمه یا بخشی از اموال خود را به نام وی کنم؟ چگونه؟

– سرپرستان موظف هستند با نظر سازمان بهزیستی خود را نزد یکی از شرکت‌های بیمه به نفع کودکان یا نوجوانان تحت سرپرستی خود تحت سرپرستی بیمه عمر کنند.

تملیک اموال یا حقوق، یا تعهد به تملیک اموال یا حقوق در آینده به نفع کودک یا نوجوان و نیز بیمه عمر می‌بایست توسط زن و شوهر (هر دو) انجام شود.

– سرپرستان مکلف به نگهداری و تربیت کودک تحت سرپرستی و پرداخت هزینه‌های زندگی وی هستند.

شرایط اختصاصی برای زن و شوهر بدون فرزند چه می‌باشد؟

پنج سال از تاریخ ازدواج آنها گذشته باشد و از ازدواج فعلی خود فرزند نداشته باشند. اگر زوجین بنا به تشخیص پزشکی قانونی بچه‌دار نشوند نیاز به گذشت پنج سال نیست. همچنین اگر از ازدواج متقاضیان پنج سال گذشته باشد و آنها بچه نداشته باشند، نیاز به اخذ گواهی پزشک متخصص زنان و زایمان نیز نخواهند داشت.

شرایط اختصاصی خانمهای مجرد (دختران و زنان بدون شوهر) چه می‌باشد؟

الف) خانم مجرد نباید فرزند داشته باشد.

ب) دختران و زنان بدون شوهر باید دارای منزل مسکونی به صورت مستقل باشند. البته ملکی یا استیجاری بودن منزل تفاوتی ندارد. اگر متقاضی در منزلی به همراه اعضاء خانواده خود زندگی می‌کند، منزل مذکور باید دارای امکانات رفاهی برای کودک باشد. همچنین اعضاء خانواده نیز باید بررسی شوند.

ج) چرخه حمایتی خانم مجرد توسط خانواده وی در ایران یا خارج کشور حائز اهمیت است. این امر توسط سازمان بهزیستی بررسی خواهد شد.

شرایط اختصاصی برای زن و شوهر دارای فرزند چیست؟

الف) برای پذیرش درخواست زوجین دارای فرزند، رعایت تناسب سنی کودکان زیستی (بیولوژیک) متقاضی و کودک تحت سرپرستی الزامی است. احراز این تناسب توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

ب) واگذاری کودک غیرهمجنس با کودکان زیستی متقاضیان بلامانع است. در هر حال باید مصلحت عالیه کودکان مورد توجه قرار گیرد. احراز این امر توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

ج) درصورتی که متقاضیان سه کودک زیستی داشته باشند که با متقاضیان زندگی می‌کنند، صرفاً آنها می‌توانند یک کودک دیگر را به سرپرستی بپذیرند. مگر آن که کودکان تحت سرپرستی خواهر و برادر باشند. اگر کودکان زیستی به دلیل ازدواج با خانواده زندگی نمی‌کنند شرط مزبور لازم‌الرعایه نیست.

ابتدای فرآیند از کجا شروع می‌شود؟

تا زمان راه‌اندازی سامانه ملی برای ایرانیان مقیم خارج کشور، می‌بایست به دفاتر کنسولی یا سفارتخانه یا دفتر حافظ منافع مراجعه کنند.

آیا سازمان بهزیستی به درخواست شما برای سرپرستی کودک پاسخ مثبت خواهد داد؟

این سوال بستگی به شرایط شما دارد. به این معنی که سیستم کارشناسی بهزیستی سعی دارد از بین متقاضیان، مناسب‌ترین والدین را برای سرپرستی از کودکان انتخاب کند. برای انتخاب مناسب‌ترین والدین بهزیستی ویژگی‌های سنی، شغلی، تحصیلی، روانی- اجتماعی، توان مالی و… شما را مدنظر قرار می‌دهد. بنابراین؛ چنانچه شما و سایر متقاضیان دیگر در همه مشخصه‌های سنی، شغلی، تحصیلی، وضعیت مالی و غیره یکسان باشید؛ مشخصه‌های دیگری از شما مورد توجه قرار می‌گیرد.

آیا لزوماً و بلافاصله با ارائه درخواست سرپرستی به بهزیستی، به شما کودک تعلق خواهد گرفت؟

خیر ـ در بسیاری از مواقع، سازمان بهزیستی نمی‌تواند پاسخگوی درخواست شما باشد. زیرا همواره تعداد متقاضیان نسبت به تعداد کودکان بیشتر است. ضمناً لازم است بدانید که؛

الف) بیشتر متقاضیان، کودک شیرخوار (حداکثر تا دو سال) می‌خواهند. بنابراین حتی اگر شما شرایط سرپرستی از شیرخوار را داشته باشید، باید انتظار بیشتری را تحمل کنید.

– منظور از این که می‌گوئیم شما شرایط سرپرستی از شیرخوار را داشته باشید آن است که باید بین شما و کودک تحت سرپرستی، فاصله سنی متناسب وجود داشته باشد. بنابراین اگر سن شما بالا است، کودک شیرخوار به شما تعلق نخواهد گرفت.

– برابر ضوابط و مقررات بهزیستی، تناسب سنی متقاضیان با کودک مورد درخواست بدین نحو اعمال می‌شود.

لازم است موارد در زمان تکمیل فرم مصاحبه اولیه مورد توجه قرار گیرد:

الف) واگذاری سرپرستی کودک شیرخوار تا پنج سال تمام، به متقاضیان ۳۰ تا ۴۴ ساله بلامانع می‌باشد.

ب) درصورت اختلاف سن زوجین حداکثر تا ۲ سال در واگذاری کودک کمتر از پنج سال، سن زوجه (خانم) ملاک عمل قرار خواهد گرفت. به طور مثال چنانچه سن زوج (آقا) ۴۴ سال و زوج (خانم) ۴۴ ساله باشند، واگذاری کودک زیر پنج سال به زوجین بلامانع است.

ج) حداقل اختلاف سنی بین والدین و کودک نیز باید با دقت مددکارانه مورد بررسی قرار گیرد.

د) در واگذاری کودک با سن بالای ۵ سال تمام به متقاضیان بالاتر از ۴۴ سال میبایست به تفاوت سنی منطقی و معقول بین کودک و سرپرست توجه شود. در این نوع مراقبت نظارت‌های تخصصی و مستمر بعد از فرزندپذیری، آموزش، ارائه خدمات مشاوره و… مورد تأکید می‌باشد.

– واگذاری کودک به متقاضیان داخل و خارج کشور براساس تاریخ درخواست واگذار می‌شود. اما چنانچه کودک مشخص به سبب نیازمندی به پیگیری درمان یا داشتن معلولیت متقاضی نداشته باشد، واگذاری خارج نوبت کودک بلامانع است.

– کودکان مبتلا به بیماری‌های کلیوی نیازمند دیالیز، تالاسمی ماژور، هموفیلی، بیماری‌های خونی نیازمند جراحی طحال، پیوند اعضا، سرطان، سیروز کبدی، هپاتیت‌های مزمن، نارسایی ریه، نارسایی قلبی، اچ‌آی‌وی مثبت، مشکلات اسکلتی-عضلانی شدید، شکافهای کام و لب، اختلالات متابولیسمی و از این گروه بیماری‌ها، بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های پوستی سخت درمان شونده مانند پمفیگوس، اختلالات مربوط به ابهام جنسی و بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی نیازمند پیگیری درمان محسوب می‌شوند.

-واگذاری کودک بالاتر از پنج سال، مشروط است به اینکه کودک مورد نظر به تشخیص سازمان بهزیستی شرایط پذیرش و آمادگی روانی – اجتماعی زندگی خارج از کشور را داشته باشد.

ب) بیشتر متقاضیان، کودک “دختر” می‌خواهند. بنابراین حتی اگر شما شرایط سرپرستی از دختر را داشته باشید ممکن است لازم باشد انتظار بیشتری را تحمل کنید. حتی ممکن است بهزیستی نهایتاً نتواند پاسخگوی درخواست شما باشد.

ج) بسیاری از متقاضیان کودک بدون سرپرست می‌خواهند. در حالی که بیشتر کودکان تحت مراقبت سازمان بهزیستی بدسرپرست هستند. بدین معنا که آنها دارای پدر و مادر می‌باشند و بهزیستی تا قبل از اظهارنظر مرجع قضایی نسبت به صلاحیت یا عدم صلاحیت والدین آنها، اجازه ندارد آنها را به متقاضیان بسپارد.

د) برخی کشورها صرفاً اجازه ورود فرزندخوانده‌ای را می‌دهند که پدر یا مادر وی فوت شده باشد یا کودک رها شده باشد. ممکن است کودک واگذار شده به شما چنین شرایطی را نداشته باشد. قبل از هر گونه اقدام این موضوع را با مسئولین کشور محل اقامت در میان بگذارید.

ه) کودکان تحت مراقبت سازمان بهزیستی اغلب کودکان ضربه خورده و لطمه دیده‌ای هستند که ممکن است با چالش‌ها و مشکلات جسمی، عاطفی، رفتاری یا معلولیت همراه باشند.

– علاوه بر همه این‌ها، ممکن است در زمانی که شما درخواست می‌دهید، کودک متناسب با شرایط شما در اختیار بهزیستی نباشد. در این صورت، اگر شرایط شما به صورت کلی مورد تأیید بهزیستی باشد، در صورت تمایل می‌توانید در لیست انتظار قرار گیرید تا متعاقباً به شما اطلاع داده شود.

– در صورت قرار گرفتن شما در لیست انتظار، شرایط سنی شما براساس وضعیت جدید بررسی می‌شود. به طور مثال اگر شما در زمان ارائه درخواست اولیه در رده سنی کمتر از ۱۱ سال بودید و بعد از فرا رسیدن نوبت، در رده سنی بالای ۱۱ سال قرار گرفته‌اید، کودک متناسب با شرط سنی جدید به شما پیشنهاد می‌شود.

در مواردی که تعداد متقاضی بیشتر از کودکان است چگونه تصمیم گیری می شود؟

الف) تا زمانی که زوجین بدون فرزند، متقاضی سرپرستی باشند بهزیستی نمی‌تواند به دختران و زنان بدون شوهر کودکی بسپارد. همچنین تا زمانی که دختران و زنان بدون شوهر متقاضی باشند، بهزیستی نمی‌تواند به زوجین دارای فرزند کودکی بسپارد.

ب) متقاضیان کمتر از پنجاه سال سن نسبت به متقاضیان بالای پنجاه سال در اولویت هستند.

نهایتاً سازمان بهزیستی کی به من کودک را تحویل می‌دهد؟

علاوه بر کلیه شرایطی که بیان شد، به دلیل هماهنگی‌های بین‌بخشی؛ بهزیستی با دادگاه خانواده، سازمان پزشکی قانونی، اداره تشخیص هویت و غیره و همچنین انجام مشاوره‌های فرزندپذیری در داخل کشور و برای متقاضیان خارج از کشور انجام اقدامات و تعامل بهزیستی با نمایندگی‌ها، وزارت امور خارجه، مراجع فرزندپذیری خارج از کشور و غیره فرایند سرپرستی طبیعتاً طولانی و زمان‌بر است. بنابراین لازم است شما در کلیه مراحل صبور باشید.

اگر من در هیچ یک از اولویت‌های فوق قرار نگیرم، چه کاری می شود کرد؟

– چنانچه شما بنا به دلایل فوق در اولویت قرار نگیرید، با واگذاری حق انتخاب کودک به سیستم کارشناسی بهزیستی می‌توانید سریعتر کودکی را بپذیرید. یعنی درصورت تمایل می‌توانید کودکانی با سن بالاتر یا دارای نیازمند پیگیری درمان یا دارای معلولیت را به سرپرستی بپذیرد.

مدارک اولیه لازم در مرحله ارسال فرم مشخصات فردی و مصاحبه اولیه

۱- تصویر کلیه صفحات شناسنامه ایرانی متقاضیان
۲ – تصویر کارت ملی متقاضیان

مدارک لازم جهت ارائه به بهزیستی در طول فرایند فرزندپذیری کدام است؟

۱- تصویر کلیه صفحات شناسنامه ایرانی متقاضیان
۲ – تصویر کارت ملی متقاضیان
۳- تصویر صفحات ۲،۳،۴،۵ و ۷ سند ازدواج زوجین متقاضی

۴- تصویر آخرین مدرک تحصیلی متقاضیان
۵- تصویر سند مالکیت یا مبایعه‌نامه منزل یا اجاره‌نامه
۶- اصل یا تصویر گواهی مربوط اشتغال به کار یا تعیین میزان تقریبی درآمد متقاضیان مانند حکم کارگزینی، فیش حقوقی، پروانه کسب و…

۸ – تصویر مدارک بیمه پایه اجتماعی (در صورت تمایل)
۹- اصل گواهی پزشک متخصص زنان و زایمان مبنی بر عدم امکان بچه‌دار شدن (برای زوجین فاقد فرزندی که پنج سال از ازدواج آنان نگذشته باشد و بخواهند از اولویت اول برخوردار شوند. البته متعاقباً متقاضیان مذکور در این خصوص باید از پزشکی قانونی نیز گواهی دریافت نمایند.)

آیا می‌توانید دو یا چند کودک را به سرپرستی بپذیرید؟

امکان پذیرش تقاضای سرپرستی از دو یا چند کودک طی یک تقاضانامه و همزمان وجود ندارد. مگر در موردی که شما بخواهید سرپرستی کودکانی که با هم خواهر و برادر هستند را بپذیرید. به استثناء این مورد و برای فرزندپذیری مجدد باید:

(۱) از تاریخ تحویل اولین کودک به شما حداقل ۲ سال بگذرد.

(۲) پذیرش تقاضا قبل ۲ سال، منوط به این است که کسی در لیست انتظار نباشد یا شما کودکی را بپذیرید که دیگران آن را بنا به دلایل گوناگون نظیر سن بالا، بیماری یا معلولیت یا … نپذیرند.

آیا با همان درخواست قبلی می‌توانم سرپرستی کودک دوم را هم بر عهده بگیرم؟

تقاضای مجدد سرپرستی، تقاضای مستقلی از سرپرستی قبلی شما است. بنابراین با شما مانند یک متقاضی جدید برخورد می‌شود و فرایندها می‌بایست از ابتدا تا انتها برابر ضوابط و مقررات جاری انجام شود. در پذیرش تقاضا جهت سرپرستی مجدد باید علاوه بر بررسی مجدد متقاضیان، وضعیت کودک تحت سرپرستی قبلی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

*قابل توجه متقاضیان مقیم خارج کشور

– به لحاظ ضرورت انجام بازدیدهای مددکاری در دوره سرپرستی آزمایشی (بعد از تحویل کودک)، داشتن محل اقامت موقت در ایران برای متقاضیان الزامی است. پرونده فرزندپذیری در بهزیستی استان محل اقامت موقت تشکیل خواهد شد.

– درصورتی که شما در ایران محل اقامت موقت نداشته باشید یا آن را اعلام نکنید، بهزیستی به صورت پیش فرض بهزیستی استان تهران را انتخاب خواهد کرد.

– بعد از ارسال پرونده به بهزیستی هر یک از استانها (براساس محل اقامت موقت اعلامی یا استان تهران حسب مورد) امکان ارسال پرونده به استان دیگر وجود ندارد، مگر اینکه متقاضیان مدارک مربوط به تغییر محل اقامت خود را به بهزیستی ارائه دهند.

– بعد از بررسی سوالات مربوط به مشخصات فردی و مصاحبه اولیه و وجود کودک متناسب با شرایط شما، باید جهت دریافت مدارک بعدی به مراجع ذی‌صلاح فرزندپذیری محل اقامت خود مراجعه کنید. البته شما توسط کنسولگری به مراجع مذکور معرفی خواهید شد. بنابراین تا زمانی که بهزیستی نظر خود را برابر شرایط شما اعلام نکرده است، از مراجعه به مراجع فرزندپذیری کشور محل اقامت خود اجتناب کنید. نظر سازمان بهزیستی از طریق نمایندگی به شما اعلام خواهد شد.

– مرجع فرزندپذیری کشور محل اقامت شما باید کتباً (مجزا یا به همراه گزارش مددکاری) صراحتاً متعهد شود که از زمان ورود کودک به آن کشور تا پایان ۱۸ سالگی بر وضعیت کودک تحت سرپرستی و خانواده نظارت کرده و گزارش‌های مربوطه را در دوره‌های زمانی مقرر مطابق ضوابط و مقررات سازمان بهزیستی ایران از طریق سفارتخانه یا دفتر حافظ منافع و کنسولگری به بهزیستی ارسال کنند.

– همچنین شما به مرجع متناظر با اداره سوءپشینه و سازمان پزشکی قانونی در ایران معرفی خواهید شد.

– معرفی به سازمان پزشکی قانونی جهت ارزیابی بررسی وضعیت جسم و روان، عدم اعتیاد به مواد مخدر، مواد روانگردان و الکل، نازایی و ناباروری است.

– با توجه به لزوم بررسی پیشینه کیفری، شما علاوه بر دریافت گواهی عدم سوءپیشینه از مراجع خارج از کشور، به اداره تشخیص هویت در ایران نیز توسط بهزیستی معرفی خواهید شد.

– شما جهت مشاوره فرزندپذیری در ایران نیز به مراجع ذیصلاح معرفی خواهید شد.

– کلیه مدارک خارجی شما باید توسط مترجمین رسمی در ایران یا مترجمین رسمی در خارج از کشور به زبان فارسی ترجمه شده و به انضمام اصل گواهی‌ها به تأیید نمایندگی برسد و از طریق وزارت امور خارجه به دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل بهزیستی کشور ایران ارسال شود.

– بهزیستی بعد از بررسی کلیه سوابق و مدارک شما، درصورتی که صلاحیت شما را تأیید کند، از شما برای شرکت در جلسه کمیته فرزندپذیری در ایران دعوت می‌کند.

– بعد از تأیید نهایی شما توسط کمیته فرزندپذیری، مدارک به دادگاه جهت صدور حکم ارائه می‌شود.

– کودک توسط بهزیستی استان به شما معرفی می‌شود. اگر شما کودک را قبول کنید، صورتجلسه تحویل توسط شما امضاء می‌شود و کودک به صورت آزمایشی و به مدت حداکثر شش ماه تحویل خواهد شد و می‌توانید به همراه کودک از کشور خارج شوید.

چه نکاتی هنگام خروج از کشور لازم است بدانم؟

الف) در دوره شش ماهه آزمایشی، امکان اخذ یا اصلاح شناسنامه کودک با نام شما وجود ندارد. بنابراین به دلیل عدم امکان صدور گذرنامه برای کودک در این مرحله، معمولاً کشورها اجازه ورود کودک به کشورشان را نمی‌دهند. لذا باید مدت شش ماه را در ایران زندگی کنید. بنابراین الزامی است که برای گذراندن این مدت در ایران آمادگی داشته و محل سکونتی در ایران به بهزیستی معرفی کنید.

ب) اما اگر امکان خروج کودک در دوره آزمایشی را داشته باشید، شما باید تضمین مناسب جهت بازگشت کودک یا نوجوان تا پایان دوره آزمایشی، به دادستان بسپارید.

۱. در دوره آزمایشی، بر وضعیت کودک نظارت خواهد شد. اگر در این مدت مشکلی پیش نیاید و وضعیت شما توسط بهزیستی مورد تأیید باشد، موضوع به دادگاه اعلام تا حکم دائم سرپرستی صادر می‌شود.

۲.بعد از آن شما جهت صدور شناسنامه به اداره ثبت احوال جهت صدور و اصلاح شناسنامه معرفی می‌شوید.

۳. بعد از صدور شناسنامه یا اصلاح آن، شما:

الف) برای انجام تملیک یا تعهدات مالی به نفع کودک به دفترخانه اسناد رسمی هدایت می‌شوید. تصویر مدرک فوق را شما مستقیماً یا از طریق نمایندگی باید به بهزیستی ارائه دهید تا در پرونده بهزیستی ضبط شود.

ب) به اداره بیمه معرفی می‌شود تا برای فرزندخوانده خود حساب بیمه عمر افتتاح نمایید. تصویر مدرک فوق را شما مستقیماً یا از طریق نمایندگی باید به بهزیستی ارائه دهید تا در پرونده بهزیستی ضبط شود.

چه بررسی‌های دیگری انجام می‌شود؟

تجارب عملیاتی و کارشناسی بهزیستی نشان می‌دهد، تعیین و تحویل کودک متناسب با ویژگی‌های سنی، جسمانی، روانی، اخلاقی، اقتصادی و … متقاضیان بسیار اهمیت دارد. زیرا کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست سابقه جدایی از والدین خود را دارند. حال اگر به هر دلیل فرزندپذیری موفقی نداشته باشند، احتمال آسیب‌پذیری آنها بسیار بالا است. البته این امر برای خانواده فرزندپذیر نیز تجربه تلخ و سختی خواهد بود. بر همین اساس سازمان بهزیستی مکلف است با بازدید منزل مددکاری، بررسی گواهی پزشکی قانونی، اداره تشخیص هویت و مراکز مشاوره و نیز بررسی مدارک فردی، تحصیلی، شغلی، مالی و … نسبت به صلاحیت یا عدم صلاحیت شما اظهارنظر کند. بنابراین توجه داشته باشید که

– تکمیل هرگونه فرم یا ارائه اطلاعات به سازمان بهزیستی یا ارجاع به پزشک قانونی، اداره تشخیص هویت، مراکز مشاوره و غیره صرفاً به منظور کسب اطلاعات اولیه بهزیستی از شرایط شما است و هیچگونه حقی برای شما به وجود نمی‌آورد و اعتراض به این امر مورد قبول نیست و متأسفانه ممکن است در هر مرحله صلاحیت شما تأیید نشود.

– خانواده شما باید از تصمیمتان برای سرپرستی مطلع باشند. زیرا مخفی‌کاری مشکلات بعدی را به همراه خواهد داشت.

– رعایت مسائل شرعی و دریافت خدمات مشاوره دینی در فرزندپذیری لازم است. بنابراین باید با آگاهی کافی در این زمینه تصمیم‌گیری کنید.

– بهتر است انتخاب سن و جنس و وضعیت کودک را به سیستم کارشناسی بهزیستی بسپارید. چون این کار ممکن است تا حدی به تسهیل در پذیرش درخواست شما کمک کند. هر چند که الزامی در این زمینه ندارید.

– تشکیل پرونده و مدت انتظار لزوماً به معنای تحویل کودک یا نوجوانان به شما نیست.

– کودک تحت سرپرستی حتی درصورت تمایل شما، از ارث محروم است. به همین منظور با نظر دادگاه باید بخشی از اموال یا حقوق خود را به نفع کودک یا نوجوان تحت سرپرستی خود تملیک یا تعهد به تملیک کنید.

– شما موظف هستید با نظر بهزیستی خود را نزد یکی از شرکت‌های بیمه به نفع کودک یا نوجوان تحت سرپرستی بیمه عمر کنید.

– ممکن است با رشد و نمو کودک سپرده شده به شما، برخی بیماری‌های ژنتیکی یا معلولیت‌ها در وی بروز کند. این امر موجبی برای فسخ حکم سرپرستی و یا احیاناً واگذاری کودک دیگر به شما نخواهد بود.

– عواقب احتمالی هر گونه اظهارات خلاف واقع و صحت مدارک ارائه شده به بهزیستی متوجه شما است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/