کد خبر: 11385

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد؛

پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی برای دهک های پایین

میرکاظمی گفت: بودجه تدوین شده در سال‌های گذشته منجر شده است تا تکمیل پروژه‌های عمرانی به طور متوسط حدود ۱۷ سال طول بکشد.

به گزارش نیکوکار، سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری بودجه ۱۴۰۱ گفت: بودجه تدوین شده در سال‌های گذشته منجر شده است تا تکمیل پروژه‌های عمرانی به طور متوسط حدود ۱۷ سال ادامه یافته است. به همین دلیل برای توزیع منابع تکمیل پروژه‌های عمرانی اولویت قرار داده شده است.

میرکاظمی گفت: دولت مکلف به اجرای قانون است. دولت در نیمه دوم امسال هم نباید از ترز ترجیحی استفاده می‌کرد. حتی حقوق ورودی هم باید در نیمه دوم امسال با ارز ETS محاسبه می‌شد که بنا بر دلایلی اتفاق نیفتاد.

او گفت: خشکسالی در کشور منجر به کاهش تولید کشاورزی شده به همین دلیل ذخایر راهبردی ۳۰ تا ۷۰ کمتر از سقف استاندارد رسیده بود بنابراین درصدد تامین آن بر آمدیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: با وجود این کسری‌ها باید میزان ارز ترجیحی مورد نیاز دولت به ۱۸میلیارد دلار می‌رسید. از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی‌هایی برای واردات اقلام مورد نیاز کشور اتخاذ شد.

میر کاظمی گفت: ما اجازه مازاد استفاده از ارز ترجیحی بیش از ۸ میلیارد دلار را نداریم.

او گفت: تورم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی طبق بررسی‌های انجام شده ۷.۶ درصد پیش بینی شده که ۶.۹ درصد آن بر اثر اصلاح پایه پولی خنثی می‌شود. امسال محدودیت استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با حذف این ارز برای دهک‌های پایین در قالب یارانه رقمی را محاسبه کرده ایم که این رقم برای هر نفر ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است، این عدد فعلا قطعی نیست و اگر شرایط کشور به این منوال ادامه پیدا کند قطعا در سال‌های آتی هم پرداخت می‌شود.

وام ازدواج حذف نشده است

میرکاظمی گفت: وام ازدواج حذف نشده است، وام‌های حمایتی در یک بسته جمع شده تا دولت اختیار تدوین آیین نامه را داشته باشد. در صورت تصویب مجلس آن را تخصصی بررسی می‌کنیم. علاوه بر آن در این بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومان برای جمعیت و جوانی جمعیت تخصیص داده‌ایم.

این مقام مسئول ادامه داد: در دولت قبل رئیس جمهور و وزرا سفر نداشتند. جمعه‌ای نیست که رئیس جمهور در تهران باشد و سفر‌های استانی ایشان در بودجه پیش بینی شده است. همچنین اضافه شدن نهاد‌هایی به زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری منجر به افزایش بودجه این نهاد شده است.

میرکاظمی در پایان گفت: هیچ نگاهی به دستگاه ها خاصی نداریم و بودجه بدون نگرش خاصی بسته شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/