چندی پیش خبر ایجاد «دهکده سلامت» برای معتادان مطرح شد، دهکده‌ای که می‌گویند مثل یک شهر تمام امکانات بازپروری، درمان، مشاوره و آموزش برگشت به زندگی و خانه و خانواده در آن فراهم خواهد شد و حتی خانه‌هایی در آن ساخته می‌شود که انس و ارتباط بین فرد و خانواده در آنها برقرار شود، به طوریکه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران نیز معتقد است که بر اساس طرح "شهر سلامت"می‌توان به جای آنکه معتادان را در فضاهای محدود ماده ۱۶ نگهداری کرد، با ارتقای سطح کیفی این مراکز، مددجویان را توانمندتر و جامعه‌پذیرتر کرد؛ به عبارتی می‌توان آنها را به سطوح بالای درمان رساند.

به گزارش نیکوکار، مصطفی هادیزاده با اشاره به طرح “دهکده سلامت”، اظهار کرد: درحال حاضر ظرفیت مرکز مهر سروش کهریزک ۸۰۰ نفر است و در فاز دوم پلیس نیز ظرفیت ۷۰۰ نفره‌ای ایجاد کرده که در حال تکمیل است و در مجموع مرکز مهر سروش ظرفیت ۱۵۰۰ نفره خواهد داشت.

وی با اشاره به طرح مذکور افزود: در این طرح نظر پلیس بر این است که اگر تامین اعتبار صورت گیرد، می‌تواند معتادان را با ظرفیت بالایی در این مجموعه نگهداری، درمان و به جامعه بازگرداند؛ اما اینکه آیا این طرح مصوب شود یا خیر و باتوجه به منابع اعتباری بالای موردنیاز، اینکه منابع مالی آن تامین شود یا خیر، بحثی است که هنوز مشخص نشده و به عنوان طرح پیشنهادی مطرح شده است. اما اینکه آیا تجمع گسترده معتادان در یک منطقه جغرافیایی محدود به صلاح است یا خیر؟ نیز بحثی است که متخصصان و متولیان باید تصمیم‌گیری کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه طرح “شهر سلامت” طرح خوبی است، گفت: «به جای اینکه معتادان در فضاهای محدودی تحت عنوان ماده ۱۶ نگهداری شوند، بر اساس این طرح می‌توان در مراکز ماده ۱۶ سطح زندگی و ارتقاء ایجاد کرد تا مددجویان بتوانند تفریح، ورزش و آموزشهای مختلف داشته باشند. در حقیقت باید همه مراکز ماده ۱۶ به این نقطه برسند که معتادان احساس نکنند داخل زندانند بلکه حس کنند در مرکزی هستند که بهبودی می‌یابند».

منبع: ایسنا

انتهای پیام/