مدیر عامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به اقدامات انجام شده این بنیاد در بحث کولبری مرزنشینان، با بیان اینکه تا کنون ۳۵۰۰ طرح در حوزه کولبری توسط این بنیاد انجام شده و تا پایان سال بناست تا ۵۰۰۰ طرح در این حوزه انجام شود، گفت: از سال گذشته تمرکز ویژه‌ای بر روی کولبری داشته‌ایم به طوریکه با شناسایی این قشر، ارائه تسهیلات و ایجاد اشتعال برای این افراد آغاز شده به طوری که یک کولبر با آموزش‌های ابتدایی بنیاد برکت، جزو صادرکننده‌ها به کشور عراق شده است.

به گزارش نیکوکار، محمد ترکمانه همزمان با پانزدهمین سال فعالیت بنیاد برکت در نشستی که به منظور ارائه گزارش از فعالیت‌های انجام شده این بنیاد در مناطق روستایی و محروم کشور و تشریح برنامه‌های پیش رو برگزار شد، اظهار کرد: بخشی از این موضوع کولبری بحث اجتماعی است که فرد به شغل آبرومندی نیاز دارد. با طرح‌های اجرا شده توسط بنیاد بعضا خیلی از این افراد اکنون درآمد بیشتری نسبت به کولبری دارند.

ایجاد اشتغال برای سوخت‌بران سیستان و بلوچستان و خانواده زندانیان

وی با اشاره اقدامات بنیاد برکت در بحث سوخت‌بران نیز، ادامه داد: همین اتفاق را در بحث سوخت‌بران در سیستان و بلوچستان انجام می‌دهیم و بناداریم ۲۰۰۰ طرح در این حوزه فعال کنیم تا این افراد در کشور ما کسب و کار آبرومند داشته باشند. این اقدامات را در بحث سوخت بری به تازگی شروع کرده‌ایم و بازخورد خوبی از منطقه داشته‌ایم و البته این اقدامات نیازمند فرهنگ سازی نیز هست. مدیر عامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با بیان اینکه بیش از ۶۵۰۰ طرح در حوزه زنان سرپرست خانوار توسط این بنیاد انجام شده است، درباره سایر اقدامات این بنیاد افزود: همچنین با تفاهم نامه‌ای که با سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه انجام شد، به صورت ویژه برای خانواده زندانیان که غالبا دچار آسیب اند ۳۰۰۰ طرح اشتغالزایی را حمایت کردیم. به گقته ترکمانه، این بنیاد توانسته‌ است ۳۵۰۰ مسکن ویژه معلولان ساخته و تحویل خانواده های دارای دو معلول بیشتر بدهد و برای بحث اشتغال افراد معلول نیز ۳۰۰۰ طرح اختصاصی در این حوزه اختصاص داده‌ است.

شناسایی ۷۰۲ نقطه دچار تنش آبی در خوزستان

وی با اشاره به اقدامات انجام شده بنیاد برکت در بحث شناسایی مناطق دارای تنش آبی و احیای آنها و با بیان اینکه ۷۰۲ نقطه تنش آبی در خوزستان شناسایی شده است، این را هم گفت که تا پایان سال به سرمایه گذاری بنیاد در این نقاط تنش آبی آنها برطرف خواهد شد. مدیر عامل بنیاد برکت ادامه داد: ما قنات‌هایی در سطح کشور داریم که در دنیا نمونه‌اند و خیلی از اینها دچار تخریب شده یا در معرض تخریب‌اند که بنیاد برکت تا الان ۶۶۰ قنات و تا پایان سال ۱۵۰۰ قنات در سراسر کشور را برای احیاء حمایت می‌کند تا به رفع تنش آبی کشور کمک کرده باشد.

جمع‌آوری ۱۰۰۰ مدرسه کانکسی و احیای ۵۰۰ مدرسه عادی 

ترکمانه در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه جمع آوری هزار مدرسه کانکسی و احیای ۵۰۰ مدرسه عادی در دست بنیاد برکت است، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه برنامه این بنیاد برای جمع آوری مدارس سنگی چیست، تصریح کرد: ما تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی داریم که اگر سازمان نوسازی تاییدی برای مدارس به ما ندهد نمی‌توانیم به بحث جمع آوری مدارس کانکسی و ساختمان سازی ورود کنیم. امسال به ما ۱۰۰۰ مدرسه چه سنگی و چه کانکسی را اعلام کردند که نیاز کشور است و مبنا را بر این قرار داده‌اند  مدرسه‌ای که ۲۰ دانش آموز به بالا داشته باشد، می‌تواند در این طرح قرار گیرد چراکه کمتر از این تعداد توجیهی از طرف آموزش و پرورش ندارد و این امر بر اساس نوع تصمیم گیری سازمان نوسازی است. بعضا در مواردی مدرسه ساخته شده اما بنا بر هر دلیلی دانش آموز نداشته یا عشایری بوده و این مدارس بلا استفاده مانده‌اند. از این رو برای امسال یکهزار نقطه در اولویت، شناسایی شده‌اند.

مدیر عامل بنیاد برکت همچنین این را هم گفت که این بنیاد در راستای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل شروع به راه اندازی ۲۰۰۰ طرح کرده است.

حمایت بنیاد برکت از کسب و کارهای نوین و دورکار 

ترکمانه با بیان اینکه بنیاد برکت در سال جاری به سمت رویکرد جدیدی با عنوان “برکتی نو” حرکت کرده است، درباره این طرح توضیح داد: رویکرد جدید بنیاد برکت حمایت از کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه است که شروع آن با طرح آن دورکاری یا آزادسازی است. این طرح فرصت بسیار زیادی برای کشور ایجاد می‌کند و بیش از ۲۰۰ رشته فعالیت در این حوزه می‌توان تعریف کرد. به طوری که بعضا درآمدهای میلیارد دلاری کشورهای همسایه ما از این کسب و کار است. وی افزود: در این راستا حدود ۴۵۰ طرح به طور ویژه امسال و تا پایان سال حدود ۵۰۰۰ طرح “فری لنسینگ” (دورکاری) را حمایت خواهیم کرد چراکه از این طریق می‌توان صادرات خدمات داشت و بنیاد برکت بنا دارد این ادبیات را در کشور جا بیاندازد. بنیاد برکت بنا داشته به عنوان شتاب دهنده عمل کند و این مساله را در کشور جا بیاندازد. ان شاء الله سال آینده اطلاعات و آمار خوبی درباره فعالیت‌های بنیاد در این حوزه ارائه می‌دهیم. به گفته مدیرعامل بنیاد برکت تمامی اقدامات انجام شده در راستای اقشار نیازمند به توجه ویژه با همکاری بیش از ۸۰۰ تسهیل‌گر در سراسر کشور و در نقاط روستایی انجام شده است. وی در خصوص نحوه فعالیت تسهیل‌گران تصریح کرد: دغدغه این تسهیل گران حل مساله مردم است و این افراد با آموزش‌هایی که از سوی بنیاد دیده‌اند به نوعی کار مددکاری انجام داده‌اند چراکه هدف ما بحث پیشرفت و آبادانی یک منطقه و توسعه اجتماعی و ابعاد اقتصادی مناطق است. ترکمانه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا فعالیت‌های این بنیاد به موازات فعالیت سایر ارگانها و سازمان‌ها نیست و به نوعی موازی کاری انجام نمی‌شود؟، یادآور شد: ما دستورالعملی را بابت تمام اقدامات خود تدوین کرده و تمام دستگاه های استانی را مکلف کرده‌ایم که درگیر این دستورالعمل شوند، از این رو اقدامات انجام شده ما هیچ هم پوشانی با سایر ارگانها نداشته است.

اجرای طرح «روستای بدون بیکار» در ۱۰۰ روستای کشور 

ترکمانه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به طرح “مهاجرت معکوس” یا “به روستا برمی‌گردیم” این بنیاد و با بیان اینکه هدف گذاری بنیاد در این طرح بر روی ۵۰۰۰ روستا بوده است، تصریح کرد: تا کنون برای ۲۰۰۶ روستا این اتفاق رخ داده است و افرادی که مهاجرت کرده بودند به روستا برگشته‌اند. همچنین از سوی دیگر ما طرح “روستای بدون بیکار یا بدون تقاضای شغل” را نیز در دست داریم که تا کنون برای حدود ۱۰۰ روستا این طرح اجرایی شده است.مدیر عامل بنیاد برکت بخش عمده تمرکز این بنیاد را بر حوزه‌های زیربنایی کشور با هدف توانمندسازی اقتصای مردم در مناطق محروم، دانست و با بیان اینکه تا کنون مجموعا ۲۵۰۰ مدرسه توسط بنیاد برکت ساخته که کار ۱۷۰۰ مدرسه اتمام و ۸۰۰ مدرسه نیز تا پایان سال ساخته می‌شوند، ادامه داد: بیش از ۳۷ هزار پروژه عمرانی توسط بنیاد برکت اعم از ساخت مسجد و مدرسه و … حمایت شده است و بنیاد برکت با استفاده از ظرفیت مردمی د حال انجام مسائلی است که سالها در مناطق محروم دغدغه بود.

مدیر عامل بنیاد برکت با اشاره به اقدامات این بنیاد در حوزه توانمندسازی اقتصای و اشتغال در مناطق محروم، با بیان اینکه اشتغال خرد سالها موضوع مورد بحث بوده است، افزود: بنیاد برکت بعد از حدود سه سال مطالعه بر روی مدلهای مختلف اشتغال خرد در سراسر جهان، حدود سه سال قبل با ارائه یک مدل، کار اشتغالزایی را شروع کرد که این مدل تا کنون بر روی بیش از ۱۲ هزار روستا پیاده شده است و در این راستا حدود ۴۰ درصد جمعیت روستایی و ۵۵۰ شهر تحت پوشش بنیاد برکت قرار گرفتند. برنامه‌مان این است که این ۱۲ هزار روستا را تا سال آینده به بیش از ۲۰ هزار روستا برسانیم. ترکمانه معتقد است که اقدامات انجام شده توسط بنیاد برکت در حوزه اشتغال خرد “بی نظیر” است، به طوری که تا کنون کاری به شکل اقدامات بنیاد برکت در کشور اتفاق نیفتاده بود و با توجه به قابلیت اجرایی این مدل اشتغالزایی در سراسر کشور قرار است این مدل با حمایت دولت در تمام کشور اجرایی شود. وی ادامه داد: در حوزه بنگاه‌ها و کسب و کارهای بزرگتر نظیر کارخانه نیز، بیش از ۲۷۰ حوزه اقتصاد کلان در بنیاد سرمایه‌گذاری و نزدیک به ۲۷ هزار شغل در این حوزه توسط بنیاد ایجاد شده است. به گفته مدیر عامل بنیاد برکت تا کنون حدود ۱۶۰ هزار طرح با ایجاد بیش از ۴۸۰ هزار فرصت شغلی برای مشاغل خرد در کشور انجام شده است. ترکمانه با اشاره به آمایش انجام شده در مناطق روستایی کشور برای انجام اقداماتی بر اساس اولویت هر روستا، اظهار کرد: حدود ۱۷۰ رشته و رسته فعالیت در این راستا مشخص شده است. بخشی از این طرح‌های ویژه با توجه به نیاز کشور تدوین شده است. بیشتر کارهای ما در تولید آبزیان، پرورش ماهی، تولید پوشاک، پرورش جوجه و شترمرغ و در بخش شرکتهای دانش بنیان بوده است. وی همچنین این را هم گفت که علیرغم ریسک پذیر بودن سرمایه گذاری در حوزه شرکتهای دانش بنیان، تا کنون بنیاد برکت در این راستا بر روی ۵۶۶ طرح به صورت ویژه سرمایه گذاری کرده است. همچنین این بنیاد بر روی بیش از ۵۴۸ طرح در حوزه گیاهان دارویی و بیش از ۱۴۰۰ طرح در حوزه امنیت غذایی سرمایه‌گذاری کرده است. مدیر عامل بنیاد برکت همچنین به سرمایه‌گذاری این بنیاد در حوزه نوشت افزار ایرانی اشاره کرد و گفت: در حوزه نوشت افزار ایرانی به صورت مشارکتی با بخش خصوصی از ۱۸۰ طرح حمایت کردیم و این حمایت حدود سه سال است که به طور ویژه از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام می‌شود.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/