کد خبر: 11299

در همایش گرامیداشت روز جهانی معلولان مطرح شد

لزوم پیش‌بینی مجموعه ورزشی مختص معلولان در پایتخت

مدیران و مسئولان موسسه‌های خیریه فعالان در حوزه معلولان در همایش گرامیداشت روز جهانی معلولان مهم‌ترین دغدغه های خود را در حضور شهردار تهران مطرح کردند.

به گزارش نیکوکار، همایش روز جهانی معلولان امروز (شنبه) در تالار ایوان شمس با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و تعدادی از مدیران شهری برگزار شد. در ابتدای این مراسم، علیرضا آتشک مدیر عامل موسسه رعد الغدیر در این همایش گفت: موسسه رعد الغدیر تا به امروز تعداد ۳۵۰۰ نفر از معلول را آموزش داد و برای ۱۰۰۰ نفر آنها شغل ایجاد کرد، دل های گرم معلولان به من یاد دادند که پر از صبر و امید باشم و این افراد به من صبر و امید را نیز آموزش دادند و ما امروز توانستیم جزء ۵ مرکز کارآفرین در حوزه اجتماعی شویم.

مدیر عامل موسسه رعد الغدیر افزود: اگر ما بتوانیم مسیر افراد معلول و توان یاب را هموار کنیم دیگر نیازی نیست که بخواهیم دست آنها را بگیریم و جان کلام این که با مردم برای مردم، می توان کارهای بزرگ انجام داد و امروز بیش از ۷ میلیون معلول جسمی حرکتی در شهرهای کشور وجود دارد که ما می توانیم برای آنها اقدام های بزرگ انجام دهیم.

در ادامه این همایش جواد جهانیان معاون اموزشی مجتمع نابینایان شهید اسماعیل محبی نیز گفت: در ارتباطات با معلولان باید اعلام کنم که ما به وظیفه خود عمل نکردیم و شرایط کار و زندگی معلولان ما شرایط خوبی نیست و در این شرایط زندگی آنها ، انتظار داریم پذیرش ۳ درصدی آنها در شهرداری انجام شود.

معاون آموزشی مجتمع نابینایان شهید محبی افزود: با مناسب سازی معابر، ایستگاه های مترو و بی ارتی باید به سمتی حرکت کنیم که دیگر حادثه ای برای معلولان در فضای عمومی شهر رخ ندهد و من از شهردار تهران می خواهم معاونان خود را به نمایشگاه های بین المللی در حوزه مناسب سازی اعزام کند تا با جدیدترین امکانات و تجهیزات آشنا شوند.

جهانیان ادامه داد: به دلیل کمبود بودجه ۳ سال است سرویس های مدارس استثنایی حذف شده است و در این شرایط توقع داشتیم حالا که هزینه ای در این بخش پرداخت نمی شود برای مدارس وسایل مورد نیاز آموزشی مانند تبلت تهیه شود.

وی تاکید کرد: توقع ما این است از تکنولوژی برای افراد معلول و توان یاب استفاده شود زیرا استفاده از تکنولوژی فاصله معلول و انسان سالم را کم می کند و نکته دیگر این است ورزشگاه قمر بنی هاشم که در جنوب تهران احداث شد سرویس خوبی به معلولان می دهد و باید بدانیم ورزش برای معلولان تفریح نیست زیرا ورزش می تواند برخی ترمیم ها را برای معلولان جسمی حرکتی انجام دهد و فارغ از مجموعه قمر بنی هاشم در جنوب تهران، در غرب و شرق تهران مجموعه ورزشی برای معلولان نداریم.

معاون اموزشی مجتمع نابینایان شهید محبی افزود:مجتمع شهید محبی ۱۵۵ دانش اموز نابینا و کم بینا در سراسر کشور را تحت پوشش قرار داده است و در حال تحصیل هستند.

در ادامه این همایش مهدی صادقی فعال حوزه معلولان گفت: بیایید با هم فضایی را ترسیم کنیم که اتوبوس بین شهری در حرکت است که بچه ای شیطون نیز سوار ماشین است که آن قدر اذیت می کند تمامی مسافران به فغان می آیند و در نهایت به پدر بچه می گویند چرا بچه شما این چنین رفتار می کند و چرا تربیت نشده است.

صادقی ادامه داد: پدر بچه به مسافران می‌گوید که از خاک سپاری مادر بچه برمی گردیم و این بی قراری کودک برای مادر است و با شنیدن این موضوع وضعیت اتوبوس به نفع کودک تغییر می کند و این مثال مصداق آگاهی و نااگاهی از شرایط است.

وی تاکید کرد: با گذشت زمان بود که متوجه شدم اگر کار فرهنگی انجام می دهم بخشی از آن را باید به معلولان اختصاص دهم، معلولان افرادی هستند که به اندازه همه عوارض می دهند اما به اندازه همه افراد از شرایط بهره نمی برند.

صادقی افزود: سطح تعامل افراد نشان می دهد که سطح معلولیت چقدر است و اگر امروز من با معلولیت شدید مواجه هستم بخشی از آن متوجه مدیریت شهر است و حوزه معلولیت ذهنی بسیار پیچیدگی دارد و بارها متوجه شدیم معلولان در زمینه ذهنی بسیار ایزوله و محدود شده اند. به عنوان مثال بچه های ما (معلولان) از استخر محروم هستند و باید بدانیم ورزش برای معلولان جسمی حرکتی و ذهنی یک کار درمانی و توان بخشی است و فقط میخواهم عرض کنم مطالبه گری موضوعی است که باید به آن بپردازیم.

صادقی ادامه داد: در مدیریت گذشته پایتخت زمانی بود در افتتاح ایستگاه های مترو آسانسورهای آن به هر دلیلی خاموش می شد و امروز آقای بیانی از دفتر شهردار مامور شدند که تک به تک آسانسورهای ایستگاه های مترو را چک کنند.

یوسف اصلانی موسس مجموعه خیریه بهشت امام رضا(ع) نیز گفت: ۱۰۰ نفر از افراد معلول در حال حاضر در مجموعه خیریه بهشت امام رضا (ع) هستند و باید تاکید کنم که هیچ گاه به دنبال مناسب سازی نبودیم زیرا هرگاه مسیری برای ما بسته بود بچه ها را بغل کردیم و از موانع رد شدیم.

موسس مجموعه خیریه بهشت امام رضا(ع) افزود: روزی من و بچه های معلول راهی استخر شدیم و بعد از پریدن در استخر متصدی آنجا به ما گفت مردم از حضور شما ناراحت هستند و باید استخر را ترک کنید و بعد از آن روز تصمیم گرفتیم تا استخری احداث کنیم و هیچ انسان سالمی را در آن راه ندهیم و امروز آن استخر آماده بهره برداری است و قدم تمامی معلولان روی چشم من می توانند از آن استفاده کنند.

در ادامه این مراسم بوستان پرنیان اولین بوستان مناسب سازی شده در منطقه ۵ شهرداری تهران با حضور بر خط و ویدیو کنفرانسی علیرضا زاکانی  شهردار تهران و جمعی از  مدیران شهری افتتاح شد. در این مراسم، سجاد محمد علی نژاد مشاور عالی و مدیر کل حوزه شهردار، محمد امین توکلی‌زاده  معاون امور فرهنگی ‌ اجتماعی، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری، مرتضی امیری اسفندقه مشاور شهردار تهران در حوزه زبان و ادبیات فارسی، رضا سیفی دستیار رسانه‌ای شهردار تهران، عبدالمطهر محمدخانی رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران  جلال بهرامی معاون خدمات شهری، صفا صبوری دیلمی مشاور شهردار تهران در امور متناسب سازی ابنیه و محیط‌های شهری نیز حضور داشتند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/