کد خبر: 11297

درخواست‌ معلولان از مدیریت شهری در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد

از مناسب سازی فضاهای شهری تا جلوگیری از افتتاح پروژه‌های بدون پیوست دسترس پذیر برای معلولان

دوتن از جامعه معلولان کشور با حضور در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران مشکلات و خواسته‌های خود را از لزوم مناسب سازی فضاهای شهری تا جلوگیری از افتتاح پروژه‌های که پیوست دسترس پذیری ندارند را در حضور نمایندگان شورا مطرح کردند.

به گزارش نیکوکار، مهدی چمران در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به روز ۱۲ آذر ماه روز جهانی معلولین گفت: خوشبختانه د ر کشور ما نیز سالهاست که به موضوع معلولین پرداخته می شود و امیدواریم همه دستگاه ها و افرادی که در این حوزه مسئولیت برعهده دارند و می توانند کاری انجام دهند برنامه های خوبی را اجرایی کنند.

وی افزود: در شهرداری تهران نیز موضوع معلولین و مناسب سازی اماکن و معابر مورد توجه بوده است. برهمین اساس تلاشهای انجام شده هرچند که کامل نبوده لذا امیدواریم با همکاری شورا و شهرداری اقدامات تکمیل شود و در این مسیر خود معلولین نیز باید همکاری داشته باشند. تا به گونه ای در شهر جلو برویم که معلولی در فعالیتهای روزمره خود در شهر مشکل و ناراحتی نداشته باشد.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه به ۱۴ آذر و سالگرد شهادت سرتیپ اکبر نجفی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه فرزند بزرگوار سرتیپ اکبر نجفی سرکار خانم نجفی همکار ما هستند شهادت این مرد بزرگ را گرامی می داریم.

چمران به ۱۵ آذر روز حسابدار نیز اشاره کرد و افزود: این روز را به همه حسابداران تبریک می گویم و در مورد روز ۱۶ آذر که به نام دانشجو نامگذاری شده مفصل در جلسه آینده شورا صحبت خواهم کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه براساس دستورکار شورای اسلامی شهر تهران دو تن از فعالان حوزه معلولان با حضور در صحن علنی شورا مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند در همین راستا دهقان نماینده جامعه کودکان کم توان ذهنی با اشاره به اینکه شهر باید برای معلولان دسترس پذیر باشد، گفت: قطعا با برنامه ریزی مدون می توان شهر را به لحاظ فیزیکی و معماری دسترس پذیر کرد.

وی با اشاره به دغدغه بسیاری از خانواده های دارای کودک کم توان ذهنی گفت: دغدغه این افراد عدم حضور فرزندانشان در سطح جامعه به دلیل عدم دسترس پذیری است لذا باید این موضوع به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و در بودجه کلان شهری نسبت به این خواسته براساس دغدغه خانواده ها عنایت ویژه ای انجام شود.

دهقان با اشاره به نوسازی پارک ها و بوستانها برای حضور کودکان کم توان ذهنی ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود تا این افراد بتوانند در بوستانها حضور داشته باشند اما متاسفانه به دلیل مجاورت بوستانها به خیابانها و اتوبانها خانواده ها نسبت به حضور فرزندانشان با توجه به ناایمن بودن بوستانها دغدغه و گلایه دارند.

وی از شهرداری تهران درخواست کرد در هر محله یک سرای محله را در اختیار فرزندان معلول قرار دهد. سمن‌ها ظرفیتهای بالقوه دارند که می توان از این ظرفیت به نحو احسن بهره گرفت.

در بخش دیگری از این جلسه سهیل معینی نماینده معلولان در ستاد مناسب سازی فضای شهری نیز با تاکید براینکه باید پروژه های شهری همراه با پیوست و شاخص فرصتهای برابر برای گروه های مختلف باشد، افزود: دیگر هیچ پروژه ای نباید بدون پیوست دسترس پذیری افتتاح شود. متاسفانه شاهد بوده ایم که آسانسورهای ایستگاه های مترو با یک بازده زمانی شش ماه پس از بهره برداری ایستگاه راه اندازی شده است که این موضوع باید خاتمه پیدا کنند.

وی با اشاره به جایگاه ستاد مناسب سازی در مجموعه مدیریت شهری گفت: این جایگاه باید تقویت شود تا اجازه داده نشود پروژه ها بدون رعایت پیوست مناسب سازی اجرایی شوند.

وی از شهرداری تهران درخواست کرد از ورود پیمانکارانی که گواهینامه دسترس پذیری ندارند در مناقصات جلوگیری کند.

معینی خطاب به رئیس شورای شهر تهران نیز درخواست کرد: تدبیری فراهم شود تا فعالان حوزه معلولان تعامل خوبی را با کمیسیونهای شورا د ر ارتباط با تدوین برنامه جامع شهر تهران داشته باشند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/