کد خبر: 11228

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان اعلام کرد:

ضرورت غربالگری و تشخیص زودرس برای جلوگیری از معلولیت‌ها

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: از نظر ما غربالگری و اقدامات تشخیصی زودرس برای جلوگیری از معلولیت‌ها لازم است.

به گزارش نیکوکار، پژمان پورشبانان، امروز (یکشنبه_۷ آذرماه) در نشست خبری با بیان اینکه در حوزه معلولیت‌ها همچنان بر اصول سه‌گانه پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه تاکید داریم، اظهار کرد: پیشگیری اولیه به معنای آموزش‌هایی است که از ایجاد بیماری جلوگیری می‌کند، پیشگیری ثانویه وقتی است که ایجاد شده و با غربالگری آن را شناسایی می‌کنیم و پیشگیری ثالثیه وقتی است که بیماری اتفاق افتاده، معلولیت ایجاد شده و درصدی ناتوانی ایجاد کرده، در این شرایط سعی می‌کنیم میزان ناتوانی را به حداقل رسانده و امکان حضور فرد را در جامعه فراهم کنیم.

وی گفت: انجام غربالگری لازم است، اما اقداماتی که برای غربالگری باید انجام شود به تصمیمات نمایندگان در مجلس بر می‌گردد، اما از نظر ما غربالگری و اقدامات تشخیصی زودرس برای جلوگیری از معلولیت‌ها لازم است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در مورد معلولیت نیز گفت: به لحاظ بروز سالیانه، باتوجه به برنامه‌های غربالگری و پیشگیری، میزان بروز معلولیت‌ها در استان کاهش مختصری دارد، اما در حوادث و تصادفات که همچنان یکی از عوامل معلولیت هستند افزایش داریم.

وی متوسط شیوع معلولیت در استان را ۳.۴ درصد اعلام کرد و گفت: این عدد با تعریف معلولیت متفاوت است، اما آمار معلولیت در استان با کشور و جهان برابری می‌کند، در حالی که اگر در نقاطی از استان میزان معلولیت کمتر باشد به نحوه شناسایی و مراجعه افراد بر می‌گردد، با این وجود به طور کلی میزان معلولیت در استان بیشتر از متوسط کشوری و جهانی نیست.

پورشبانان اعلام کرد: هم اکنون حدود ۳۲ هزار مددجوی تحت پوشش بهزیستی کمک هزینه نگهداری در منزل و یا مستمری دریافت می‌کنند و ۱۳ هزار نفر پشت نوبت هستند.

وی میزان مستمری ماهیانه معلولیت یک نفر را ۳۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این رقم به نسبت تعداد افراد افزایش می‌یابد و این رقم قطعا کافی نیست، اما به عنوان یک اقدام حمایتی که بخشی از نیاز معلولان را تأمین می‌کند خوب است و با پیگیری سازمان بهزیستی کشور اعتباراتی نیز از سازمان برنامه و بودجه کشور برای معلولان گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه به عنوان متولی پیگیری حقوق معلولان نقش مهمی در پیگیری مطالبات آنها داریم، گفت: تشکل های مرتبط با معلولان نیز از سال ها قبل پیگیر امور معلولان هستند و جزء سمن های موفق و پیگیر در کشور هستند که عمده مطالبات را پیگیری می‌کنند، اما هماهنگی هایی باید انجام شود، ضمن اینکه حساس سازی دستگاه ها نسبت به وظایف و تکالیف در حوزه معلولان و هماهنگی و پیگیری توسط بهزیستی انجام می‌شود.

وی در مورد افزایش هزینه‌های معلولان، گفت: شرایط اقتصادی و تورم زیاد در کشور تاثیر قابل توجهی بر روی قیمت وسایل کمک توانبخشی معلولان گذاشته و همین‌طور خدمات مورد نیاز درمانی معلولان افزایش پیدا کرده است، در این شرایط وظیفه ما این است که حتی المقدور وسایل کمک توانبخشی و هزینه خدمات توانپزشکی معلولان را تأمین کنیم که براساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی معلولان، میزان کمک مالی به معلولان را تعیین می‌کنیم، به طور کلی برای مددجویانی که بضاعت مالی مناسبی نداشته باشند وسایل توانبخشی مورد نیاز را تهیه و به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می دهیم.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون ۲۴ هزار مددجوی ذهنی تحت پوشش داریم، افزود: ۱۲۵ مرکز روزانه و ۶۵ مرکز شبانه روزی داریم و خدمت گیرندگان بخش روزانه حدود ۴ هزار نفر هستند، همچنین ۳۲ هزار نفر مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند و ۱۳ هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری هستند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

ارسال نظر