رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه حدود ۳۰۰۰ پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود، گفت: اقدامات مربوط به تخصیص کلیه در کشور مستقیما تحت نظر وزارت بهداشت اتفاق می‌افتد و پیوند کلیه از فرد زنده هم کاملا مشخص و نظام‌مند شده است.

به گزارش نیکوکار، دکتر مهدی شادنوش همزمان با هفته حمایت از بیماران کلیوی، درباره وضعیت بیماران کلیوی در کشور، گفت: تاکنون تعداد ۵۲۳۸۳ بیمار دچار نارسایی کلیه، تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفته‌اند. همچنین در حال حاضر در کشور ۳۷۱۸۵ بیمار در کشور تحت درمان به روش دیالیز داریم. از بین این بیماران ۳۶۲۸۵ بیمار تحت دیالیز خونی و ۹۰۰ بیمار نیز تحت دیالیز صفاقی قرار دارند.

هزینه دیالیز خونی و صفاقی برای یک بیمار کلیوی

وی افزود: باید توجه کرد که هزینه یک بیمار دیالیز خونی معادل ۷۵ میلیون تومان و هزینه یک بیمار دیالیز صفاقی بالغ بر ۱۲۴ میلیون تومان است که البته این هزینه‌ها در کشورمان تحت پوشش بیمه قرار دارند.

شادنوش با بیان اینکه در حال حاضر ۸۴۰۰ ماشین دیالیز فعال در کشور وجود دارد، گفت: البته توزیع دستگاه‌های دیالیز در کشور به صورت متوازن انجام نمی‌شود، بلکه توزیع دستگاه‌های دیالیز در هر دانشگاه بسته به تراکم بیماران متفاوت است. باید توجه کرد که به ازای هر یک دستگاه دیالیز در کشور ۴.۳ بیمار وجود دارد. در حال حاضر ۶۴۲ بخش دیالیز خونی در کشور وجود دارد. در عین حال برای توسعه بخش‌های دیالیز برنامه سالانه در وزارت بهداشت وجود دارد و حداقل سالانه ۵۰۰ دستگاه دیالیز به ناوگان دیالیز کشور افزوده می‌شود.

خدمات وزارت بهداشت به بیماران کلیوی

وی با اشاره به خدمات وزارت بهداشت برای بیماران کلیوی، اظهار کرد: خدمات دیالیز خونی و صفاقی برای بیماران کلیوی در کشور به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین خدمات مربوط به پیوند کلیه نیز به صورت رایگان است. در عین حال داروهای اساسی و مورد نیاز بیماران کلیوی هم به صورت رایگان در دسترس‌شان قرار می‌گیرد. برای این بیماران در معاونت درمان بسته‌های حمایتی وجود داشته و هزینه‌های مرتبط با بیماری‌های زمینه‌ای در بیماران کلیوی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار دارد.

انجام سالانه ۳۰۰۰ پیوند کلیه در کشور

شادنوش با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد بیماران کلیوی نیازمند پیوند کلیه هستند، گفت: البته این موضوع شرایطی دارد و بیمار کلیوی تحت شرایطی می‌تواند عمل پیوند کلیه را انجام دهد. شرایطی مانند نداشتن مشکلات قلبی و گوارشی، بدخیمی‌ها، آنرمالی‌های شکمی و دستگاه ادرار و سن بالا در انجام پیوند کلیه مورد توجه قرار می‌گیرند. باید توجه کرد که تقریبا سالانه حدود ۳۰۰۰ پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود.

انجام ۱۲۴۲ مورد پیوند کلیه در سال ۱۳۹۹

اقدامات وزارت بهداشت برای پایان “کلیه‌فروشی”

وی گفت:‌ در سال گذشته ۴۲۰ مورد پیوند کلیه از اهداکننده زنده و ۸۲۲ مورد پیوند کلیه از اهداکننده مرگ مغزی انجام شده است. بنابراین در مجموع ۱۲۴۲ مورد پیوند کلیه در سال ۱۳۹۹ انجام شده است.

شادنوش درباره اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از خرید و فروش کلیه، گفت: باید توجه کرد که از سال ۱۳۹۸ دستورالعمل اجرایی پیوند کلیه از اهداکنندگان زنده در بیمارستان‌های مجاز ابلاغ شد. همچنین لیست انتظار اهداکنندگان زنده و گیرندگان کلیه راه‌اندازی شد و تخصیص عضو کلیه از اهداکنندگان زنده و مرگ مغزی در وزارت بهداشت متمرکز شد. بر این اساس اقدامات مربوط به تخصیص کلیه در کشور مستقیما تحت نظر وزارت بهداشت اتفاق می‌افتد. پیوند کلیه از فرد زنده هم کاملا مشخص و نظام‌مند شده است. مردم هم اگر ادعایی در این زمینه می‌شنوند، با دید تردید به آن نگاه کرده و بدانند که کلاهبرداری است؛ چراکه راهی غیر از مسیر تعیین شده از سوی وزارت بهداشت برای پیوند کلیه وجود ندارد.

ثبت اطلاعات بیش از ۸۰۰ هزار بیمار در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت

شادنوش همچنین گفت: اقدام دیگر وزارت بهداشت این است که اطلاعات بیماران پیوند اعضای دریافت‌کننده دارو، در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت ثبت شده است. باید توجه کرد که تاکنون ثبت ۱۱ نوع بیماری در این سامانه تمام شده که مجموعا و همراه با بیماران دریافت‌کننده انسولین بیش از ۸۰۰ هزار نفر در این سامانه ثبت شده‌اند. در عین حال برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم که  ۲۰ نوع بیماری  در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت ثبت شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/